کد خبر: ۱۳۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
کم‌کاری تیروئید به حالتی اطلاق می‌شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی را از هورمون‌هایی مهم و خاص تولید نکند.
شفا آنلاین: زنان به ویژه زنان بالای 50 سال بیش احتمال دارد که به کم‌کاری تیروئید مبتلا شوند. کم‌کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنش‌های شیمیایی بدن را مختل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: کم‌کاری تیروئید در مراحل اولیه‌اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می‌شود ولی در اغلب مواقع، کم‌کاری تیروئید درمان نشده می‌تواند سبب ایجاد پاره‌ای از مشکلات در سلامت‌تان شود، از جمله چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی. نکات خوب در مورد کم‌کاری تیروئید این است که برای تشخیص آن آزمایش‌های دقیق سنجش عملکرد تیروئید در دسترس هستند و درمان این وضعیت با هورمون‌های تیروئید سنتتیک معمولا راحت، ایمن و موثر است (وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود.)

نشانه‌ها
       علایم و نشانه‌های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند و به شدت عدم کفایت هورمونی بستگی دارد. به طور کلی شما هر عارضه‌ای که داشته باشید پس از گذشت سال‌ها، اغلب عارضه‌تان دچار پیشرفت شده و شدیدتر می‌شود. در ابتدا به ندرت ممکن است که متوجه نشانه‌های کم‌کاری تیروئید نظیر خستگی و کسل شدن شوید و ممکن است به سهولت آنها را به پیری و افزایش سن خود نسبت دهید و توجه چندانی نکنید. ولی به موازات اینکه به تدریج کاهش متابولیسم بدن‌تان ادامه می‌یابد، ممکن است نشانه‌ها و علایم آشکار بیشتری در شما توسعه یابند. علایم بیماری کم‌کاری تیروئید ممکن است شامل این موارد باشند:

خستگی
تنبلی و احساس کسل بودن
افزایش حساسیت به سرما
یبوست
پوست خشک و رنگ‌پریده
صورت متورم
صدای خشن و گرفته
افزایش سطوح کلسترول خون
افزایش وزن ناخواسته
درد، حساسیت و سفت شدن عضلانی
درد، سختی یا تورم مفاصل
ضعف عضلانی
دوره‌های قاعدگی شدیدتر از حالت عادی
ناخن‌ها و موهای شکننده
افسردگی

       اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، نشانه‌ها و علایم بیماری به تدریج شدیدتر می‌شوند. تحریک مداوم تیروئید به منظور آزادسازی هورمون‌های بیشتر، ممکن است منجر به افزایش حجم تیروئید (گواتر) شود. به علاوه ممکن است با پیشرفت بیماری بیشتر دچار فراموشی شوید و روندهای فکری شما آهسته‌تر شود یا احساس افسردگی کنید.

       کم‌کاری تیروئید پیشترفته که به نام میکزدم نامیده می‌شود نادر است، ولی وقتی این حالت ایجاد شود می‌تواند تهدیدی برای زندگی شما محسوب شود و علایم این نوع کم‌کاری تیروئید پیشرفته عبارتند از فشار خون پایین، کاهش تنفس، کاهش حرارت بدن، اختلال توجه و عدم پاسخ به محرک‌ها و حتی کما. در مواردی بسیاری میکزدم می‌تواند کشنده باشد.

کم‌کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان
       اگر چه کم‌کاری تیروئید اغلب بر زنان میانسال و مسن اثر می گذارد، هر شخصی می‌تواند بدین عارضه مبتلا شود، از جمله کودکان و نوجوانان. در ابتدا کودکانی که بدون غده تیروئید یا با غده تیروئیدی با عملکرد نامناسب متولد می‌شوند، ممکن است شماری از علایم و نشانه‌های کم‌کاری تیروئید را داشته باشند. اگر در کودک نوپایی مشکلاتی مرتبط با کم‌کاری تیروئید وجود داشته باشد، عارضه‌های ظهور یافته معمولا عبارتند از:
        زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها (زردی): در اغلب موارد این حالت هنگامی به وقوع می‌پیوند که کبد کودک نمی‌تواند مولکولی را به نام بیلی‌روبین متابولیزه کند (بیلی روبین طبیعتا در موقع تخریب گلبول‌های قرمز، فرسودگی چرخه‌های بدنی و اجرای نوسازی‌ها ایجاد می‌شود).

گرفتگی مداوم گلو
زبان بزرگ و متورم
تورم در صورت
به موازات پشرفت بیماری، ممکن است کودکان در غذا خوردن مشکل پیدا کنند و رشد و نمو طبیعی آنها مختل شود. آنها ممکن است همچنین عارضه‌هایی را به شرح زیر داشته باشند:
یبوست
نیروی عضلانی کم
خواب‌آلودگی بیش از حد
اگر کم‌کاری تیروئید در کودکان درمان نشود، حتی در موارد خفیف و ملایمش نیز می‌تواند منجر به عقب‌افتادگی جسمی و ذهنی در کودک شود.

       به طور کلی در کودکان و نوجوانان مبتلا به کم‌کاری تیروئید نشانه‌هایی مشابه با علایم بیماری بزرگسالان ظهور می‌کند ولی همچنین ممکن است در آنها یکسری مشکلات به شرح زیر ایجاد شود:
رشد ضعیف که منجر به کوتاهی قد کودک می‌شود.
تاخیر در ظهور دندان‌های دائمی
بلوغ دیررس
تکامل و پیشرفت ذهنی نامطلوب و ضعیف.
در شماره آینده، در مورد علل ایجاد کننده، عوامل خطر و درمان صحبت خواهد شد.سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: