کد خبر: ۱۳۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
محققین دانشگاه اوکایاما مدل موشی را با موفقیت تولید کرده‌اند که برای مطالعه رفتار سلول‌های بنیادی سرطانی(CSCs) در تومورها مناسب است.
شفا آنلاین:چشم‌انداز اولیه آنها در این مطالعه آشکارسازی نقشی است که سلول‌های بنیادی سرطانی در پیشبرد ساختار عروقی تومور در مراحل اولیه تشکیل تومور بازی می‌کنند.

   به گزارش شفا آنلاین:    تومورها برای رشد بیشتر نیازمند رگ‌زایی یا آنژیوژنز هستند. به این منظور آنها مکانیسم‌های متعددی را برای ایجاد عروق خونی استفاده می‌کنند تا بتوانند به کمک این عروق اکسیژن و مواد غذایی مورد نیازشان را تامین کنند. در حالی که فرایندهای پایه پیرامون رشد تومورها به خوبی شناخته شده، شواهدی نیز وجود دارد که پیشنهاد می‌کند تشکیل شبکه‌های عروقی محدود به آنژیوژنز نیست. در حقیقت سلول‌های بنیادی سرطانی نیز در فرایندی به نام تقلید رگ‌زایی(vasculogenic mimicry) مشارکت دارند و به موجب آن کانال‌های شبه‌عروقی را بدون وجود سلول‌های اندوتلیالی و فاکتورهای رشد شکل می‌دهند.

       پروفسور ماساهارو سنو و همکارانش در دانشگاه اوکایا مدل موشی را برای ارزیابی رفتار این سلول‌های بنیادی سرطانی در تکوین تومورهای سرطانی تولید کرده‌اند که دیدگاه‌های جالبی را در مورد فرایند vasculogenic mimicry ارائه می‌دهد. آنها با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی موشی، مدل موشی را به نام miPSC-LLCcm تولید کردند.

 آنها ژن DeRed را به مدل موشی وارد کردند که به آنها اجازه ردیابی سلول‌های بنیادی سرطانی را طی رشد تومور می‌داد. آنها دریافتند که فاکتورهای رشد رگ‌زایی به طور غالب بوسیله یک جمعیت از سلول‌های بنیادی سرطانی بیان می‌شود. این سلول‌های بنیادی سرطانی سلول‌های اندوتلیالی را از میزبان فراخوانده و موجب بلوغ بیشتر سلول‌های اندوتلیالی تمایز یافته از سلول‌های بنیادی سرطانی می‌شود. آنها کشف کرده‌اند که سلول‌های miPSC-LLCcm به طور مستقیم در تشکیل vasculogenic mimicry دخالت دارند. این نتایج نشان می‌دهد که ساختار عروقی تومور بخش حیاتی از رشد تومور را شکل می‌دهد و این که چرا درمان‌هایی که به تنهایی آنژیوژنز را هدف قرار می‌دهند به خوبی عمل نمی‌کنند.

       نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سلول‌های بنیادی سرطانی شدیدا در رگ‌زایی دخالت دارند و این امر یا با فراخواندن سلول‌های اندوتلیالی از بیرون صورت می‌گیرد یا این که خود آنها به سلول‌های اندوتلیالی تمایز می‌یابند.سپید
منبع: Stem Cel- News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: