کد خبر: ۱۳۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
بر اساس آمارها از هر چهار هزار نوزاد متولد شده یک نوزاد به بیماری‌های متابولیکی مبتلا است که هزینه‌های زیادی برای خانواده و نظام سلامت کشور در پی دارد.

شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از هر 4 هزار نوزاد یک نوزاد مبتلا به اختلالات متابولیکی است، گفت: با تشخیص زودرس می‌توان تا 90 درصد از عوارض این نوع اختلالات پیشگیری کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر پیوندی روز دوشنبه، 24 آبان ماه در مراسم افتتاح دو طرح کلان ملی که در دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت، با تاکید بر اینکه این دو طرح در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است، ادامه داد: یکی از راهبردهای کلان دانشگاه ارتقاء و افزایش سطح سلامت جامعه است که بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های ما در حوزه‌های پژوهشی صورت می‌گیرد.

وی اجرای این دو طرح کلان ملی را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانست و ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی تاکید شده است. علاوه بر آن مردم دغدغه‌های زیادی در زمینه سلامت مواد غذایی دارند. بر این اساس مرکز تحقیقات مواد غذایی در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شد تا مقداری آرامش روانی را در این زمینه به جامعه بازگردانیم.

پیوندی با تاکید بر اینکه ایجاد این مرکز با ایجاد فضای پسابرجام محقق شده است، خاطرنشان کرد: با فضای ایجاد شده در پس از برجام توانستیم دو تفاهمنامه با انستیتو سلامت غذای دانشگاه واخنینگن هلند و آژانس بهداشت و سلامت اتریش به امضا برسانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از امضای تفاهمنامه دیگری با مرکز زنجیره سلامت غذا و آزمایشگاه مرجع کنترل مواد غذایی مجارستان در آذرماه خبر داد.

وی اهمیت اجرای دو طرح کلان ملی پایش آلاینده‌های مواد غذایی و آزمایشگاه غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان را در تعامل میان دو دستگاه معاونت علمی و وزارت بهداشت ذکر کرد و ادامه داد: تعامل این دو دستگاه موجب اجرایی شدن این دو طرح ملی شده است. ضمن آنکه دستاوردهای این دو طرح می‌تواند در جهت کاهش آلام مردم به کار گرفته شود.

پیوندی با اشاره به بیماری اختلالات متابولیکی اضافه کرد: بر اساس آمارها از هر چهار هزار نوزاد متولد شده یک نوزاد به بیماری‌های متابولیکی مبتلا است که هزینه‌های زیادی برای خانواده و نظام سلامت کشور در پی دارد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تشخیص زودرس بیماری‌های متابولیکی می‌توان تا 90 درصد عوارض این نوع اختلالات را پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه غربالگری نوزادان از طریق یک قطره خون صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در این غربالگری می‌توان 30 نوع اختلالات متابولیکی که در نوزادان ایرانی ایجاد می‌شود، تشخیص داد و پزشک نیز با توصیه و رژیم‌های غذایی می‌تواند این بیماری‌ها را کنترل کند.

پیوندی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی با توجه به کمبودهای مالی در تلاش هستیم تا به صورت چالاک حرکت کنیم، افزود: بر این اساس با تجمیع مراکز تحقیقاتی، در حال حاضر 64 مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت‌های ماموریت‌محور در حوزه سلامت هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تصریح کرد: ایجاد شبکه‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف سلامت در دستور کار ما است که تاکنون اقدام به ایجاد شبکه پژوهشی در طب کردیم و راه‌اندازی شبکه‌های پژوهشی در حوزه‌های طب سنتی، طب مولکولی و تولید دارو را در دستور کار داریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: