کد خبر: ۱۳۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی سیستم پیشگیری بیماری دیابت در شهرها خبرداد و گفت: در این سیستم مراقبت از سلامت 90 درصد از مردم به عنوان فرد سالم کارت سبز دریافت خواهند کرد.

شفا آنلاین:دکتر علی اکبر سیاری روز دوشنبه در مراسم روز جهانی دیابت (14 نوامبر 24 آبان ) افزود : زمانی ما می توانیم در حوزه سلامت موفق عمل کنیم که مردم تصمیم بگیرند که مسئولیت سلامت خود را بر عهده بگیرند تحرک کافی داشته باشند و غذای سالم و مناسب مصرف کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،وی افزود : در بیماری دیابت تغییر سبک زندگی بسیار مهم است. رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک مهمترین عامل در کاهش عوارض بیماری دیابت است.
او با اشاره به اینکه در مقابله با بیماری ها، عامل افزایش سن را نمی توان کنترل کرد، افزود: با تغذیه و تحرک مناسب می توان تا 70 درصد از عوارض ناشی از بیماری دیابت را کنترل کرد.
سیاری با اشاره به راه اندازی سیستم پیشگیری بیماری دیابت افزود: این سیستم ابتدا در حاشیه شهرها و سپس از هفته گذشته در شهرها نیز آغاز به کار کرد.
وی با تاکید بر اینکه در سیستم مراقبت در روستاها خیلی خوب و فعال بودیم اما در شهرها خیلی خوب عمل نشده است، گفت: سه هزار شهروند در این سیستم با استفاده از راهنمایی های مراقبان سلامت می توانند سطح سلامت خود را افزایش دهند.
او تاکید کرد: در این سیستم کارشناسانی شامل کارشناس سلامت، کارشناس تغذیه و کارشناس روان حضور دارند و مردم به صورت فراخوان برای ارزیابی سلامت خود فراخوانده می شوند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: همان طور که همه افراد دارای کارت واکسیناسیون هستند باید دارای کارت سلامت نیز باشند.
وی اضافه کرد: در این سیستم مراقبت از سلامت 90 درصد از مردم کارت سبز خواهند گرفت به این معنی که از سلامت برخوردارند و 5 درصد نیز کارت قرمز یا نارنجی خواهند گرفت که نیازمند آموزش هستند. باقی مانده این افراد ( 5 درصد دیگر) در معرض عوارض جدی دیابت قرار دارند و نیازمند آموزش های جدی هستند.
سیاری تاکید کرد: اگر مردم تصمیم بگیرند که زندگی سالم همراه با تحرک و تغذیه مناسب داشته باشند، دیگر دغدغه عوارض ناشی از بیماری دیابت در میان آنها کاهش می یابد.
او ادامه داد: دستیابی به سلامت همراه با پیشگیری و کاهش عوارض با کمک مردم دست یافتنی خواهد بود و ما می توانیم طبق تعهدات بین المللی جلو برویم و از پیشرفت دیابت جلوگیری کنیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : 25 درصد از دیابتی ها چاق هستند و 60درصد ازآنها نیز افزایش وزن دارند که با کمک گرفتن از کارشناسان مراقبت سلامت، تغذیه و روان؛ توانمندی های افراد دیابتی افزایش خواهد یافت و از یک زندگی سالم برخوردار خواهند بود.
وی تاکید کرد: برای هر خانواده یک سفیر سلامت پیش بینی شده که با توانمند سازی و مشارکت عمومی و پرهیز از رفتار های پر خطر مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل و همچنین برخورداری از تغذیه سالم و مناسب، تحرک ،کنترل فشار خون و پرهیز از خوردن غذای پرچرب و نداشتن وزن بالا می توان دیابت را کنترل و سلامتی را افزایش داد.
وی تاکید کرد: در سیستم مراقبت از سلامت،سلامتی تمام افراد 30تا 70 سال را تا 90درصد می توانیم بسنجیم و امیدواریم که مردم از این سیستم استفاده کنند، چراکه موفقیت ما در این خصوص منوط به استقبال مردم است .
آیین گرامیداشت روز جهانی دیابت امروز با حضور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ،رئیس انجمن دیابت ایران و انجمن گابریک و همچنین مختصصان دیابت و برخی از این بیماران در وزارت بهداشت برگزار شد.
برچسب ها: دیابت ، بیماری ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: