کد خبر: ۱۳۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
وزارت بهداشت از حدود یک سال و نیم پیش تصمیم گرفت، با همکاری انجمن سکته مغزی، برای پیشگیری، کنترل و درمان سکته‌های مغزی برنامه‌‌هایی درپیش بگیرد تا با هدف هماهنگی و اطلاع رسانی اورژانس‌ها و افزایش امکانات و اطلاعات بیمارستان‌هایی که امکان درمان سکته مغزی را دارند و در کنار آن اطلاع‌رسانی مردم و همچنین فراهم‌سازی داروها و ملزومات درمان سکته مغزی در مراکز بیمارستانی، کمیته‌ای تشکیل شد.
در این کمیته این فرایند شکل گرفت و خوشبختانه در یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و می‌توان گفت، در فاز اول در هر شهر یک بیمارستان به مرکزی برای درمان سکته مغزی مجهز است. به زودی امکانات گسترش هم پیدا می‌کند، تا با هماهنگی بیشتر اورژانس بیماران در کمترین وقت از دست رفته، به مراکز تخصصی سکته مغزی انتقال پیدا کنند.

چراکه درمان و داروی بیماران سکته مغزی در این مراکز فراهم است. فعلاً در آغاز این برنامه هستیم و درحال حاضر خوب پیش رفته‌ایم، لذا در تلاش هستیم، کیفیت اطلاع‌رسانی‌ها را ارتقا دهیم. چراکه در درمان سکته مغزی زمان اهمیت بسیاری داشته و اولین اقدام تماس با اورژانس است. البته این تعداد مرکز برای درمان سکته مغزی کافی نیست، چراکه دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور سکته مغزی است و در این زمینه کمبودهای بسیاری وجود داشته است.

به ازای هر 300 هزار نفر جمعیت در کشور سکته مغزی باید یک مرکز درمانی تخصصی سکته مغزی وجود داشته باشد. این اقدامات باید در قالب سیستم پیش رود، که این سیستم آغاز شده است و باید با همکاری بیشتر نهادها و وزارتخانه ارتقا پیدا کند. قدم مهم‌تر این است که مردم علائم را شناخته و با مشاهده آنها زمان را از دست ندهند.

پزشکان با علائم سکته مغزی آشنا هستند، مهم‌ترین مساله این است که ریسک فاکتورهای سکته مغزی پیش‌‌بینی و پیشگیری شود. قدم دوم درمان بیمار سکته مغزی است. در سال های اخیر سکته‌های حاد مغزی قابل درمان بوده و درمان موثری هم است. چنانچه بیمار به موقع به مرکز درمانی برسد یا اورژانس به موقع بربالین بیمار حاضر شود، زمان از دست نرفته و درمان ترومبولیتیک که در کشور رواج داشته و حتی در موارد خاص امکان آنژیوگرافی نیز فراهم است، انجام می‌شود. لذا پزشکان باید بیماران را از علائم سکته مغزی آگاه کنند تا در صورت مشاهده آنها زمان را از دست ندهند.سپید
مسعود مهر پور
دبیر کمیته سکته مغزی وزارت بهداشت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: