کد خبر: ۱۳۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
آسیب حاد ناشی از انسداد یا پارگی رگ‌های مغزی سکته مغزی خوانده می‌شود که فلج ناگهانی دست یا پا، انحراف ناگهانی صورت، اختلال ناگهانی صحبت کردن، سرگیجه و عدم تعادل ناگهانی، اختلال ناگهانی دید از علائم سکته مغزی بوده که فشارخون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چربی خون، بیماری‌های قلبی و کم تحرکی آن را تشدید می‌کند.
شفا آنلاین: آنچه که در مورد سکته مغزی اهمیت فراوانی دارد، درمان آن طی 3 ساعت ابتدایی شروع علائم است. 20 درصد سکته‌های مغزی در افراد کمتر از 55 سال است که تعداد افراد جوان و میانسال ( کمتر از 55 سال) که در یک سال مبتلا به سکته مغزی می‌شوند، بیشتر از مجموع بیماران ام‌اس است. سکته مغزی در طی سال‌های اخیر به دومین عامل مرگ و میر در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران تبدیل شده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  سکته مغزی اولین علت ناتوانی در افراد بالغ است. اما کشورهای پیشرفته با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری سیستم بهداشتی درمانی دولت و نهادهای مردمی مرگ و میر سکته مغزی را به پنجمین عامل مرگ و میر کاهش داده‌اند.

       سکته مغزی قابل درمان است. منتها نباید زمان طلایی را از دست داد. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به قسمتی از مغز متوقف می‌شود، درنتیجه نرسیدن خون، سلول‌های مغز آسیب‌دیده از بین می‌روند. بسته به محل درگیر شده در مغز، این آسیب منجر به علائم مختلفی می‌شود که می‌تواند دست و پای فرد، صورت وی، توانایی راه رفتن و صحبت کردن او را تحت تاثیر قرار دهد. سکته مغزی انسان‌های بی‌شماری را در دنیا درگیر می‌کند. در ایران سالانه 100 هزارنفر دچار سکته مغزی می‌شوند. یعنی هر 5 دقیقه یک نفر که منجر به از کارافتادگی 70 درصد آنها می‌شود. اما نکته آنجا است که در ایران متوسط سن بیماران سکته مغزی پایین‌تر بوده و درصد مرگ و میر هم بالاتر از میانگین نقاط مختلف دنیا است. متخصصان معتقد هستند، مصرف قلیان در کشور ما از جمله عواملی است که منجر به سکته مغزی می‌شود که باید در این خصوص هم فرهنگسازی شود.

       اما درمان سکته مغزی و جلوگیری از بروز ناتوانی‌های بعدی، در سه ساعت اول میسر می‌شود. بنابراین اقدامات درمانی و اورژانسی در این رابطه حرف اول را می‌زند. اما به گفته دبیر انجمن سکته مغزی در هر شهر تنها یک مرکز برای درمان تخصصی سکته مغزی وجود دارد. وزیربهداشت در این خصوص می‌گوید: « بخش ویژه سکته مغزی در ۵۵ بیمارستان کشور راه‌اندازی شده است. فضاهای موجود در بیمارستان‌های قدیمی استعداد تشکیل واحدهای ویژه کمک به بیماران سکته مغزی را ندارد.»

    دکتر حسن هاشمی در حاشیه مراسم روز جهانی سکته مغزی که در بوستان ملت تهران برگزار شده بود، درجمع خبرنگاران گفت: «وزارت بهداشت اقداماتی را در زمینه پیشگیری و درمان به‌موقع سکته مغزی در کشور انجام داده است. البته کار اصلی ما توسعه شبکه خدمات بهداشتی در روستا به شهر و حاشیه شهرها است و درحال حاضر هر 3 هزار نفر ایرانی یک مراقب سلامت دارد و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود. مراقبین سلامت حین تشکیل پرونده، مواردی همچون فشار خون، قند خون، ابتلا به دیابت و موضوعات مربوط به سکته مغزی را در نظر می‌گیرند که همه این مسائل در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است.»وی با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی و توانمندسازی مردم جهت پیشگیری از اقدام دیرهنگام در زمان سکته مغزی گفت: «برنامه‌های مردمی نظیر آنچه در بوستان ملت برگزار شد، می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در حال حاضر در ۵۵ بیمارستان بخش‌های ویژه‌ای تشکیل شده است، جهت کمک‌رسانی به کسانی که دچار سکته مغزی می‌شوند تا از این طریق بتوانیم مرگ و میر و عوارض ناشی از سکته مغزی را کاهش دهیم.»

       هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر کافی نبودن فضای بیمارستانی برای درمان حجم بیماران سکته مغزی، با اشاره به اینکه نظام ارجاع بار بیماری ناشی از افزایش فشار خون که در راس آن سکته مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد، می‌گوید: «اورژانس بیمارستان‌ها البته باید در این زمینه پیشرفت‌هایی را داشته باشند. در حال حاضر بیمارستان‌ها اکثراً قدیمی بوده و تعداد مراجعه‌کنندگان بیشتر از ظرفیت‌های موجود است. فضاهای موجود در بیمارستان‌های قدیمی استعداد تشکیل واحدهای ویژه کمک به حادثه‌دیدگان سکته مغزی را ندارد، ‌البته با این وجود ما توانسته‌ایم، ۵۵ بیمارستان در میان ۵۷۰ بیمارستان را مجهز به واحدهای ویژه و مخصوص سکته مغزی کنیم.»

       وزیر بهداشت می‌گوید: «تمهیدات لازم در این زمینه در بخش اورژانس‌ها در حال وسعت بوده، البته در تهران تقویت اورژانس پیش بیمارستانی مدنظر قرار گرفته و علاوه بر توجه به موضوع موتورسیکلت‌های آمبولانسی تا پایان دولت یازدهم تلاش می‌کنیم، چندین هلی‌کوپتر ویژه را در تهران مستقر کنیم. به دلیل ترافیک و برخی بی‌عدلالتی‌ها در توزیع تخت‌های بیمارستانی در شرق، غرب و حاشیه تهران با کمبودهای شدید مواجه شده که تلاش می‌کنیم مشکلات را در این زمینه مرتفع سازیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: