کد خبر: ۱۳۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
دانشمندان انگلیسی نوع جدیدی از آزمایش سیار HIV را ابداع کرده‌اند که در مدت زمان کوتاهی نتیجه آن مشخص می‌شود و می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات دهد؛ دانشمندان امیدوارند که با کمک فناوری‌های نوین بتوانند آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را کاهش دهند
شفا آنلاین: باوجود گران و زمان‌بر بودن روش‌های آزمایش ویروس HIV، محققان و دانشمندان دانشکده سلطنتی لندن و DNA Electronics، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که هم ارزان‌قیمت است و هم در مدت‌زمان کوتاهی نتیجه آزمایش را به فرد اعلام می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:این کار که پیش‌ازاین با دستگاهی در ابعاد یک دستگاه فتوکپی انجام می‌شد، در این فناوری جدید با کمک یک تراشه USB صورت می‌گیرد. در این روش جدید، کارها ساده‌تر دنبال می‌شود به‌طوری‌که به‌جای نیاز به گرفتن نمونه خون از بیمار و فرستادن آن به آزمایشگاه برای آزمایش، تمام آزمایش تنها با یک قطره خون قابل انجام است.

 سپس، این تراشه با استفاده از این قطره خون، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند که کامپیوتر، لپ‌تاپ یا دستگاه‌های دستی می‌توانند آن را بخوانند. بیماران با این آزمایش، به‌جای انتظار چندروزه، می‌توانند در کم‌تر از 30 دقیقه جواب نهایی را دریافت کنند.

ویروس HIV یک ذره زنده خیلی کوچک است که می‌تواند تکثیر و پخش شود اما برای زندگی نیاز به موجود زنده دیگری دارد. وقتی ویروس، سلولی را آلوده کند شروع به تکثیر در داخل آن سلول می‌کند که در نهایت منجر به آسیب آن سلول می‌شود. چیزی که HIV را این چنین خطرناک کرده این است که HIV به خود سیستم ایمنی بدن حمله و توانایی آن برای مبارزه با نواع عفونت‌ها تضعیف می‌کند؛ بنابراین این فرد در برابر انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها حتی آنهایی که در حالت عادی بیماری‌زا نیستند، آسیب پذیر می‌شود.سپید
منبع: HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: