کد خبر: ۱۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
در نگاه کلی، طرح تحول نظام سلامت حرکتی انقلابی، عام المنفعه و تایید شده بود که درصد بیشتری از منابع محدود دولت را به پوشش سلامت همه مردم اختصاص داد.

شفا آنلاین>سلامت>رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به برخی برداشت‌های نادرست از طرح تحول نظام سلامت، در عین حال به برخی اخبار درباره تعویض و جایگزینی وزرای بهداشت و رفاه که به نقل از وی منتشر شده، واکنش نشان داد.

به گزارش شفا آنلاین،علی نوبخت گفت: این یک حقیقت است که حضور دولت یازدهم که به اراده مردم و با اکثریت آراء آنها درعرصه قوه اجرایی کشور تحقق یافت، یک موهبت بود ولی این به آن معنا نیست که در این دولت هیچ اشکالی وجود ندارد و همه مسایل به شکل عالی پیش می‌رود. در تمام حوزه‌ها و در تمام دوره‌ها با تمام توفیقات، همواره نقاط ضعف و اشکالاتی وجود دارد که می‌توان با تدبیر و تدبر آنها را اصلاح کرد.

«سلامت» از اولویت‌های دولت یازدهم است

وی با اشاره به اولویت نظام سلامت در دولت یازدهم و اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزود: در نگاه کلی، طرح تحول نظام سلامت حرکتی انقلابی، عام المنفعه و تایید شده بود که درصد بیشتری از منابع محدود دولت را به پوشش سلامت همه مردم اختصاص داد. دولت یازدهم در حالی نظام سلامت را به عنوان اولویت خود انتخاب کرد که در دولت قبل این کار انجام نشد و با وجود درآمدهای مختلفی که وجود داشت، بیمارستان‌های دولتی از مردم پول طلب می‌کردند و اگر مردم توان پرداخت نداشتند، جسد بیمار مسلمان آنها در بیمارستان به عنوان گرو نگه داشته می‌شد و همین که در دولت یازدهم دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نبوده‌ایم، جای شکر دارد.

نوبخت ادامه داد: طرح تحول سلامت مزایای فراوانی را برای نظام سلامت داشت و از جمله آنها این بود که توجه حاکمیت را به نظام سلامت معطوف کرد که البته این توجه تنها منحصر به حرف نشد؛ یعنی دولت یازدهم و رییس جمهوری در عمل نیز توجه خود به سلامت مردم را نشان دادند و سهم نظام سلامت از درآمد ناخالص داخلی را افزایش دادند.

برداشت غلط نداشته باشیم

وی افزود: با وجود اینکه طرح تحول سلامت به دلایل مختلف خالی از اشکال نیز نیست ولی نباید فکر کنیم که طرح از اساس اشتباه بوده است. در چنین طرحی، برای ما که منابع محدود داریم خرج‌های زیاد در مقابل دخل محدود قرار می‌گیرد؛ بنابراین توجه به مدیریت منابع بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مشکلات طرح تحول سلامت این بود که طرح زمانی ارسال شد که ما به دلیل مشکلات باقی مانده از گذشته، سازمان برنامه و بودجه نداشتیم. در واقع عدم وجود سازمان برنامه و بودجه، کشور را شبیه فردی می‌کند که مغز او آشفته است. بر همین اساس شاید دلیل اینکه طرح تحول سلامت امروز دچار مشکلات مالی است، همین موضوع باشد؛ اگرچه متاسفانه همچنان عده‌ای به غلط تصور می کنند که اگر پول این طرح کم آمده به دلیل این است که همه پول‌ها صرف پزشکان شده است. ما برای حل مشکلات باید برداشت‌های صحیح از موضوع داشته باشیم.

نگفتم وزرای بهداشت و رفاه تعویض شوند

نوبخت ادامه داد: البته این تفسیرهای غلط و برداشت‌های نادرست همواره وجود داشته و دارد و این نیست که فقط بین عوام باشد. مثلا من در یک مصاحبه عنوان کردم که اگرچه ترمیم کابینه در بخش فرهنگی ضرورت داشت، اما بهتر بود که دکتر روحانی در گام نخست، مسائل بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه را اصلاح می کرد، اما روز بعد متوجه شدم که از قول من تیتر زده‌اند که صحبت از تعویض و جایگزینی وزرای بهداشت و رفاه کرده‌ام که چنین چیزی نبود.

طرح تحول سلامت برای ادامه مسیر نیازمند ترمیم و پشتیبانی است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت: یکی از ضعف‌ها و اشکالاتی که در کنار نقاط قوت آن به طرح تحول سلامت وارد است، ناکافی بودن زیرساخت‌ها و بعضی ساز و کارهای اجرای آن بود. من پیشتر به بعضی از اعضای هیات دولت یادآوری کرده بودم که اجرای طرح تحول سلامت بدون در نظر گرفتن منابع و تدوین گایدلاین‌ها، طرح را دچار مشکلاتی خواهد کرد. ما با منابع محدود به پزشکان خود اجازه می‌دهیم خدمات خود را بدون محدودیت ارایه دهند، همین طور به مردم اعم از فقیر و غنی اجازه می‌دهیم هر نوع خدمتی را مطالبه کنند، ولی به این موضوع توجه نمی کنیم که منابع ما محدود است.

وی افزود: بعد از آن حتی من و دکتر فاضل خواستیم که برای کمک به وزیر بهداشت در این مورد و بیان نکات موجود در طرح تحول سلامت به دیدار رییس جمهوری برویم که البته این دیدار لغو شد و دیدار و گفتگو در این باره میسر نشد.

نوبخت تاکید کرد: محدودیت منابع، طرح تحول سلامت را با مشکلاتی مواجه کرده است و در این شرایط ما وزارت بهداشت را مانند افسران و سربازان به میدان جنگ فرستاده‌ایم و به جای پشتیبانی عقبه، هرکدام روی اموال خود نشسته‌ایم و به بهانه‌های مختلف هیچ کمکی به آن نمی کنیم؛ در صورتی که هر ارگان و سازمان باید سهم خود را از این طرح که مورد تایید مقام معظم رهبری، مراجع عظام، مردم و کارشناسان است، پرداخت کند. برای تحقق طرح تحول سلامت نه فقط وزارت بهداشت و نه فقط وزارت رفاه، که همه هیات دولت و همه قوا موظف به همکاری هستند و باید در این طرح آورده داشته باشند.
 

به جای بگو مگو باید همکاری کنیم

وی افزود: با توجه به وضعیت موجود، مشکلات به وجود آمده در این طرح، کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است. هزاران میلیارد تومان مطالبه از بیمه‌ها وجود دارد و من در طول هفته در برابر گروه‌های مختلفی هستم که مطالبات خود را می‌جویند. با این حال الان وقت کمک و مساعدت است؛ بودجه کم آمده است و وزارت بهداشت برای ادامه طرح نیاز به کمک دارد. ما هم تلاش خود را انجام دادیم و حتی به جای ۵۰۰۰ میلیارد تومان توانستیم ۸۰۰۰ میلیارد از مجلس بودجه بگیریم و در حال حاضر گلایه من به خصوص از بخش‌های اقتصادی دولت این است که بعد از گذشت دو ماه از این اتفاق، با این هدیه چه کرده‌اند و چرا به اقدامی سریع‌تر دست نمی‌زنند.

نوبخت ادامه داد: من به عنوان یک فرد ثالث در مجلس آماج حرف و گلایه‌های مردمی هستم که پول خود را می‌خواهند. ما در مجلس کار خود را کردیم و بودجه مقرر را گرفتیم و قانون را هم تصویب کردیم. حالا دولت که این بدهی را دارد باید به جای مطرح کردن بگو مگوهای درون خانواده دولت، دست به کار شود و این اوراق بهادار را به پول تبدیل کند.

ایده‌هایی برای رفع مشکلات طرح تحول سلامت

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه چند ایده برای رفع مشکلات موجود در طرح تحول سلامت داریم تا آن را ترمیم کنیم، افزود: ما بخش‌های انجام نشده برنامه پنجم را نیز حکم کرده‌ایم و پای آن ایستاده‌ایم تا در برنامه ششم به اجرا درآید. یکی از این برنامه‌ها تعیین خط و خطوط برای خرج‌های طرح تحول سلامت است و این کار از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده امکان‌پذیر است. مساله دیگر تعیین گایدلاین‌هاست که باید تعیین تکلیف و نهایی شوند. نباید این طور باشد که هر پزشک آزاد باشد هر نوع خدمتی را به هر تعداد از افراد، ارائه دهد. همچنین باید فارماکوپه دارویی کشور رعایت شود.

تامین اجتماعی بدهی‌اش را پرداخت کند

وی ادامه داد: البته نکته دیگری که در بین این مشکلات مطرح می‌شود و جای تعجب دارد، بحث بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی در موعد مقرر پول‌های خود را از بیمه‌شدگان دریافت کرده است و باید در موعد مقرر بدهی‌های خود را پرداخت کند. وصول یا عدم وصول ۸۰۰۰ میلیارد اوراق قرضه، ارتباطی به بدهی‌های این سازمان ندارد. الان فعالان آزمایشگاهی بالینی گلایه دارند که ۱۲ ماه است تامین اجتماعی مطالبات آنان را پرداخت نکرده و البته وضعیت سایر گروه‌ها هم چندان بهتر از این نیست.

انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت برای اصلاح نقایص است

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما می‌خواهیم طرح تحول سلامت با قدرت پیش رود ولی اصلاح برخی نقایص در آن لازم است. خدمت دیگر برای تداوم طرح تحول سلامت و برای اینکه وزارت بهداشت از ریز مسایل مالی خود مطلع باشد، این بود که گفتیم بیمه سلامت ایرانیان به زیرمجموعه وزارت بهداشت انتقال پیدا کند. به این ترتیب میزان دخل و خرج زیر نظر وزارت بهداشت باشد تا بی‌خبری از میزان بودجه و عدم همکاری ارگان‌های دیگر موجب عدم همخوانی دخل و خرج در این بخش نشود.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: به هر حال همانطور که پیشتر مطرح شد، طرح تحول سلامت یک طرح انقلابی، عام المنفعه و تایید شده است و همه ما بجای ایجاد چالش‌های‌ آگاهانه و ناآگاهانه برای آن، بهتر است‌ بکوشیم که این طرح به شکل کامل در کشور اجرا شده و رفاه و سلامت مردم بیش از پیش تامین شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: