کد خبر: ۱۳۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان فردی که از او به عنوان یکی از صاحبان مقاله های تقلبی در برخی اخبار منتشر می شود به این شبهات پاسخ داده است.

شفاآنلاین>جامعه پزشکی> طی هفته اخیر اخباری مبنی بر تقلبی بودن مقالات علمی برخی از مسئولان اجرایی کشور به ویژه مسئولان وزارت بهداشت از جمله باقر لاریجانی، سیدحسن قاضی زاده هاشمی، رضا ملک زاده و رسول دیناروند در برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده که واکنش هایی نیز در پی داشته است.

به گزارش شفاآنلاین،این اخبار علاوه بر انتشار در برخی شبکه های خبری در فضای مجازی نیز دست به دست می چرخد و این سئوال مطرح می شود که چگونه این مسئولان با داشتن کارهای اجرایی ، گاهی سالانه حتی تا 30 مقاله یا بیشتر تولید می کنند.

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان فردی که از او به عنوان یکی از صاحبان مقاله های تقلبی در برخی اخبار منتشر می شود به این شبهات پاسخ داده است.

**نوشتن مقالات از سوی مسئولان اجرایی کشور برای برخی افراد تعجب برانگیز است و این شبهه را پیش می آورد که این مقالات تقلبی هستند؟
دیناروند: متاسفانه طرح موضوع تقلبی بودن مقالات، یک «سوء استفاده« است؛ من بالاخره یک شخص علمی هستم و کار اجرایی من در رده بعدی است؛ من قبل از اینکه معاون وزارت بهداشت شوم 11 سال پیش استاد تمام شدم. بنابراین مقاله نوشتن من ربطی به مسئولیتم ندارد. مسئولینی که می توانند مقاله چاپ کنند، آدم های علمی هستند که زحمت می کشند.

**چگونه اخبار تقلبی بودن مقالات مطرح شد؟
دیناروند: تعدادی افراد ضد انقلاب عمدتا در خارج کشور ابتدا این مساله را طرح کردند و بعد این مساله به رسانه های داخلی نیز رسید؛ عده ای برای اینکه بتوانند از موجی که علیه کشورمان راه افتاده، استفاده کنند، این مساله را مطرح کردند.

**اما به هرحال تعدادی مقالات تقلبی از ایران برگشت خورده است؟
دیناروند: بله تعدادی مقاله از برخی محققان ایرانی به صورت متقلبانه تولید شده و با آن افراد باید با شدیدترین وجه برخورد شود ؛ اما اینکه افرادی که هیچگاه اسمشان در آنجا مطرح نبوده و نیست و مقاله به آنها هیچ ربطی ندارد مورد سوء استفاده قرار گیرند باید پیگیری شود.
نه فقط من بلکه هشت نفر دیگر از مسئولان نام آنها برده شده که هیچکدام هیچگاه مقاله تقلبی یا جعلی نه اکنون و نه در گذشته نداشته اند.
وزارت بهداشت به ویژه معاونت تحقیقات و فناوری با کسانی که اسم آنها در مقالات تقلبی بوده ، قاطعانه برخورد می کند و از شان دانشمندان هم باید دفاع کند.

**آیا شخصا موضوع طرح شده درباره مقالات خود را پیگیری می کنید؟
دیناروند: نه ، پیگیری نمی کنم چراکه مخاطبان این مقالات جامعه علمی است و جامعه علمی نیز به راحتی می تواند صحت این مساله را بررسی کند و خوشبختانه تا الان هیچکدام از مقالات من تقلبی نبوده است.
مقالاتی که من منتشر کردم حاصل تلاش 30 ساله است یعنی من 11 سال پیش 'استاد تمام' شدم و 12 سال پیش مرکز تحقیقات نانو دانشگاه علوم پزشکی تهران را بنیانگذاری کردم . من سال ها قبل از آن مدیر گروه فارماکولوژی بودم. مدت ها رئیس مرکز تحقیقات نانو بودم. رئیس دانشکده داروسازی بودم . بالاخره این فعالیت های علمی ، فعالیت های یک روزه نیست که با پذیرش مسئولیت اجرایی ، تعطیل شوند.
آزمایشگاه و دانشجویان من سرجایشان هستند. دانشجویان دکترای حرفه ای phd گاهی پنج سال طول می کشد تز آنها تمام شود و از تزشان دفاع کنند. دانشجویی که سال 91 یا 92 ، پایان نامه اش را با من شروع کرده ممکن است سال 95 فارغ التحصیل شود بنابراین کار علمی من با مسئولیتم تمام نمی شود. 6 ماه دیگر مسئولیت اجرایی من تمام می شود و دوباره به آزمایشگاه و کار علمی برمی گردم . افرادی که استاد تمام می شوند بعداز 20 سال ، اینها دارای یک آزمایشگاه بزرگ و دانشجویان و همکاران متعدد هستند و در همه جای دنیا اینگونه است.

**یکی از مباحث مطرح شده در موضوع مقالات تقلبی ، این بوده که چگونه شما توانسته اید سالانه تعداد زیادی مقاله منتشر کنید؟
دیناروند: در دنیا دانشمندانی وجود دارند که سالانه 100 مقاله منتشر می کنند و بدیهی است که همه این مقالات را در آزمایشگاه کار نکرده اند یا با دست خودش ننوشته اند بلکه تیم او این کار را می کند.
من در 10 سال اخیر سالانه بطورمیانگین 20 مقاله منتشر کردم اما اولا این 20 مقاله همه آنها ، من نویسنده اصلی نیستم؛ برخی از آنها مقالاتی هستند که من با آزمایشگاه های دیگر همکاری کردم و بطورمثال من استاد مشاور یک دانشجو بودم در تربیت مدرس بودم.
برخی این مقالات مال من هستند و برخی دیگر مولف آنها هستم اما همکاران من از دانشگاه شهید بهشتی یا دانشگاه های دیگر اسم آنها نیز در مقاله هست؛ کسانی که در دانشگاه حضور دارند می دانند که مقاله به چه معناست ؛ می دانند نقش استاد راهنما چیست.
اینکه عده ای بیایند مسخره کنند و بگویند یک نفر 40 تا مقاله در سال نوشته و چگونه نوشته است ، نشان می دهد اینها کسانی هستند که یک بار هم محیط علمی را درک نکرده اند و خبر ندارند محیط علمی چیست. دانشجویان من اکنون خودشان استاد و استاد تمام هستند و می توان از آنان درباره من و امثال من پرسید.
ملک زاده ، هاشمی ، لاریجانی، فرهادی ، میرزاده و قانعی که اسم اینها را برای مقالات تقلبی استخراج کرده اند ، افراد علمی برجسته کشور هستند و تصادفا این افراد علمی برجسته حالا یک دوره مسئولیت اجرایی گرفته اند.
من 30 سال پیش داروساز شدم ، کل دورانی که معاون وزیر بودم هفت سال بودم بقیه این سالها در کارهای علمی و فنی بودم ، مقالات حاصل یک عمر است؛ اگر کارنامه کسی را بررسی کنند و ببینند قبل از اینکه وزیر یا معاون وزیر شود هیچ مقاله ای نداشته اما امروز 20 مقاله دارد باید به او شک کرد.
از سوی دیگر در این کشور افراد زیادی هستند که وزیر و وکیل شدند و استاد دانشگاه هستند اما در تمام عمرشان یک مقاله هم نداشتند ؛ چرا آنها نتوانستند مقاله بنویسند بنابراین افرادی که در زمینه علمی تلاش کردند و زحمت کشیدند و زندگی شان را وقف کردند می توانند مقاله بنویسند و حال ممکن است یک دوره هم مسئولیت اجرایی بگیرند اما کار علمی شان هیچگاه تعطیل نمی شود و من خودم نیز کار علمی همواره اولویتم بوده است. در تمام سختی هایی که دارم هفته ای سه روز باید دانشجویانم را ببینم و کار علمی من تعطیل نمی شود.
تمام چیزهایی که در مورد مقالات من نوشته شده است صد در صد دروغ محض است ؛ یک نفر از اسامی نام برده شده ارتباطی با مقالات برگشت خورده نداشتند و در پایان هیچکدام از افرادی که مقالاتشان برگشت خورده در حوزه غذا و دارو نبوده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: