کد خبر: ۱۳۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
محققان دانشگاه MIT ماساچوست با هدف مقابله با مقاومت آنتی بیوتیک تحقیقات خود را انجام دادند.
شفاآنلاین>سلامت>محققان با توسعه پپتید آنتی باکتری توانستند بسیاری از انواع باکتری ها، از جمله باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها، را نابود کنند.

به گزارش شفاآنلاین، محققان دانشگاه MIT ماساچوست با هدف مقابله با مقاومت آنتی بیوتیک تحقیقات خود را انجام دادند.

سزار دی لا فونته، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این پپتید می تواند جایگزین جدیدی برای درمان این عفونت ها از جمله سرطان باشد.»

پپتیدهای آنتی باکتری که از طریق تمام ارگانیسم های زنده به عنوان بخشی از دفاع ایمنی تولید می شوند، به چندین روش میکروب ها را می کشند. ابتدا در غشای سلول مهاجمان سوراخ ایجاد می کنند. زمانیکه داخل شدند می توانند چندین بخش سلولی از جمله DNA، RNA و پروتئین ها را مورد هدف قرار دهند.

در این مطالعه محققان با پپتید آنتی باکتری طبیعی موسوم به clavanin-A شروع به کار کردند. پپتیدهای آنتی باکتری دارای منطقه باردارشده مثبت هستند که به آنها اجازه می دهد وارد غشای سلول باکتری شوند و همچنین دارای خاصیت کششی آب گریز هستند که امکان تعامل با غشاء و انتقال به درون غشاء را فراهم می سازد.

محققان در این مطالعه زنجیره ای متشکل از پنج اسیدآمینه را اضافه کردند تا با ایجاد خاصیت آب گریزی بیشتر در پپتیدها، قابلیت نابودی آن را افزایش دهند.

این پپتید جدید که به آن clavanin-MO اطلاق می شود، بسیار در مقابل بسیاری از رشته های باکتریایی قوی است.

محققان در آزمایش بر روی موش ها دریافتند که این پپتید جدید می تواند رشته های Escherichia coli و Staphylococcus aureus را که در مقابل اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، نابود کند.

فایده دیگر این پپتیدها این است که درحالیکه از سلول های ایمنی برای مقابله با عفونت استفاده می کنند، می توانند مانع از واکنش التهابی فوق فعال که جان را به خطر می اندازد شود.

محققان همچنین دریافتند این پتیدها می توانند بیوفیلم های مشخصی را که لایه های نازک سلول های باکتریایی تشکیل دهنده سطوح هستند را نابود کنند. از اینرو می توان از آنها برای درمان عفونت های ناشی از بیوفیلم نظیر عفونت Pseudomonas aeruginosa که غالبا بر ریه های بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک تاثیر می گذارد، استفاده کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: