کد خبر: ۱۳۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
سالک توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده منتقل می‌شود و این پشه خاکی بسیار کوچک است و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی می‌باشد و به سختی دیده می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: شهروندان و به ویژه زوار مسائل بهداشتی را در نقاط گرمسیری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی رعایت نمایند.

به گزارش شفا آنلاین،کیوان خاصی در مورد بیماری سالک اظهار داشت: لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که سازمان جهانی بهداشت به علت اهمیت بهداشتی این بیماری، آن را به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر معرفی کرده است.

خاصی پیرامون راه‌های انتقال ویروس سالک گفت: سالک توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده منتقل می‌شود و این پشه خاکی بسیار کوچک است و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی می‌باشد و به سختی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در مناطقی که بیماری سالک وجود دارد در هنگام غروب آفتاب و شب پشه خاکی حداکثر فعالیت را دارد پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاکی آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی ظاهر شده که به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شده و مرکز آن زخم می‌شود، تعداد ضایعات معمولاً یکی است اما ممکن است متعدد نیز باشد.

خاصی افزود: سالک یک بیماری پوستی است که بر اثر ورود انگل تک سلولی به نام «لیشمانیا» به بدن ایجاد می‌شود اگرچه این بیماری به ندرت باعث مرگ می‌شود اما اثر زخم‌هایی که ایجاد می‌کند تا پایان عمر روی پوست باقی می‌ماند و متاسفانه این زخم‌ها در بسیاری موارد روی صورت ایجاد می‌شود.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه افزود: تشخیص این بیماری با گرفتن نمونه از زخم سالک انجام می‌شود و در صورت مشاهده هر زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه و درمان زیر نظر پزشک انجام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این موضوع که ناقل بیماری سالک، پشه خاکی است، جمع آوری مستمر و بهداشتی زباله و فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها خیلی اهمیت دارد همچنین محافظت بدن از پشه خاکی بعد از غروب آفتاب از طریق استفاده از لباس‌های  پوشیده و نصب توری فلزی جهت درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بندهای معمولی و پشه بندهای آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات توصیه می‌شود.

خاصی افزود: با توجه به این که پشه‌ها نمی‌توانند زیاد پرواز کنند و به ارتفاع بالا بروند خوابیدن در طبقات بالایی ساختمان پیشنهاد می‌شود همچنین بهسازی و ترمیم شکاف‌ها و حفره‌های موجود در دیوارها و مناطق مسکونی انسان و دام، مبارزه با جوندگان و معدوم ساختن سگ‌های ولگرد و تسطیع اماکن مخروبه از جمله کارهایی است که در پیشگیری بیماری می‌توان انجام داد.

وی با بیان توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین سید الشهدا (ع) گفت: زوار در هنگام غروب آفتاب و شب از لباس پوشیده استفاده کنند و از خوابیدن در مجاورت با محل انباشته شدن زباله و فضولات حیوانی خودداری کنند.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه افزود: در صورت مشاهده هر زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه و درمان زیر نظر پزشک حتما انجام شود .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: