کد خبر: ۱۳۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: در بانک خون بند ناف رویان 35 هزار نمونه وجود دارد که در کوتاه ترین زمان نمونه لازم برای پیوند را می‌توان پیدا کرد.
شفا آنلاین:دکتر مرتضی ضرابی صبح امروز پنجشنبه( 20 آبان ماه) در کنفرانس سلول‌های بنیادی با محوریت کاربردها، پتانسیل‌ها و چشم انداز در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی کرمان اظهار کرد: خون موجود در بند ناف یکی از منابع سلول‌های بنیادی است و اولین پیوند موفق سلول‌های بنیادی خون بند ناف در سال 1988 در فرانسه انجام شد و تاکنون حدود 30 هزار پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف انجام شده است.

به گزارش شفا آنلاین،وی با بیان اینکه خون بند ناف طی فرایند جمع آوری، فریز و در نهایت ذخیره سازی در بانک‌های ذخیره بند ناف ذخیر و نگهداری می‌شوند، ادامه داد: افراد می‌توانند خون بند ناف را برای استفاده خود و یا دیگران اهداء کنند.

ضرابی با اشاره به اینکه 3 نوع بانک خون بند ناف وجود دارد که بانک ذخیره رویان از نوع بریت است، تصریح کرد: در بانک خون بند ناف رویان 35 هزار نمونه وجود دارد که در کوتاه ترین زمان نمونه لازم برای پیوند را می‌توان پیدا کرد.
مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: خون بند ناف ذخیره سازی شده را فقط یک بار می‌توان استفاده کرد و تعداد بانک‌های خون در ایران محدود است ضمن آنکه هم اکنون بنیاد رویان در کشور عراق مشغول به فعالیت شده و نمونه‌ها از سایر کشورها به داخل کشور انتقال داده شده و در کشور ذخیره شده و به دنبال آن هستیم که در همان کشورها کار ذخیره سازی را انجام دهیم.

وی افزود: بین بانک‌های بند ناف جهان شبکه ارتباطی وجود دارد و اگر کشوری به نمونه‌ای از خون بندناف نیاز داشته باشد می‌تواند به آن کشور با هزینه بین 35 تا 40 هزار یورو انتقال داده می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه 80 بیماری بوسیله سلول‌های بنیادی قابل درمان است و در راس بیماری‌های قابل درمان بوسیله خون بند ناف، بیماری‌های خونی هستند، ابراز کرد: بزرگترین طرح استفاده از سلولهای بند ناف بیماری «پی. سی» است که روی بیش از 100 بیمار نمونه انجام خواهد شد و این یک طرح ملی و جهانی است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: امکان ذخیره سازی خون بند ناف در ایران کاملا وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی از اینکه نمونه دچار مشکل شود نیست و امکان نگهداری نمونه‌ها تا 20 سال وجود دارد.
برچسب ها: بند ناف ، خون ، رویان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: