کد خبر: ۱۳۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 11
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت، آیین‌نامه انتخاباتی جدید این انجمن‌ها را یک گام به سوی انتخابات واقعی‌تر توصیف کرد و گفت: «از سال آینده تمام انجمن‌ها موظفند انتخابات دوره‌ای خود را به صورت الکترونیک برگزار کنند.»
شفا آنلاین:  علیرضا استقامتی در توضیح تغییرات آیین‌نامه انتخابات انجمن‌ها گفت: «در آءین‌نامه جدید که آن را در سال گذشته ابلاغ کردیم، ساختار انجمن‌ها تغییرات اساسی داشته و برای نمونه شکل‌گیری کمیته انتخابات، یکی از این تغییرات است که برای ساماندهی روند انتخابات پیش‌بینی‌شده است.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید       او توضیح داد: «یکی از گلایه‌هایی که درگذشته وجود داشت، این بود که عده‌ای خود را کاندیدای عضویت در هیئت‌مدیره دوره بعدی می‌کردند. در این حالت ممکن بود اعضا نسبت به آنها شناختی نداشته باشند و سابقه آنان را ندانند اما در روز انتخابات، این افراد با شعار دادن و شعر خواندن رای می‌آوردند. همان‌طور که گفتم این موضوع مورد گلایه خیلی از افراد بود اما در آئین‌نامه جدید، کمیته انتخابات مانع این اتفاق می‌شود.»

       استقامتی افزود: «تعریف کمیته انتخابات ازاین‌جهت اهمیت دارد که رزومه و سابقه افرادی را که می‌خواهند کاندیدا شوند، مورد بررسی قرار می‌دهد تا از صحت اطلاعاتی که کاندیدا در مورد خود مطرح می‌کند، مطمئن شوند. در نتیجه عقلانیت و برنامه‌ای عمل‌کردن کاندیدا در انتخابات بیشتر می‌شود.»

       او گفت: «برای آن‌که اعتدال رعایت شود، تصمیم بر این شد که سه نفر از پیشکسوتان منتخب اعضای هیئت‌مدیره فعلی، در کمیته انتخابات انجمن‌ها درکنار دبیر و بازرس فعلی انجمن حضور داشته باشند و یک نفر ناظر بی‌طرف نیز از وزارت بهداشت در انجمن حضور داشته باشند تا عدالت حضور افراد در عرصه رعایت شود و هر کسی که در خود صلاحیت دید، بتواند خود را در معرض رای قرار دهد. ضمنا کمیته انتخابات باید شش ماه قبل از انتخابات تشکیل شود و رزومه‌ها را بررسی کند.»

       دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: «یکی دیگر از تغییرات پایه‌ای و کلیدی برای انتخابات انجمن‌ها، امکان رای‌دادن از راه دور است. معمولا انتخابات انجمن‌ها همزمان با کنگره‌ها برگزار می‌شد. پزشکان مجبور بودند از شهرستان‌ها و راه‌های دور و نزدیک به تهران بیایند. همچنین ممکن بود در کنگره برخی از کاندیدای هیئت‌مدیره در روند برگزاری کارگاه‌ها، سخنرانی‌های علمی و... برای خود تبلیغ کنند. بنابراین زمان انتخابات را از زمان کنگره‌ها جدا کردیم.»

       او گفت: «امروز پزشکانی که می‌خواهند در انتخابات الکترونیکی شرکت کنند باید در سامانه انجمن‌ها ثبت‌نام کرده و بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور، از حق رای خود استفاده کنند. ما امروز تجربه موفق در این زمینه داریم و انتخابات دو انجمن جراحان پلاستیک و ترمیمی ایران و جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به صورت الکترونیکی برگزار شد و هیچ‌گونه اعتراضی وجود نداشت. » استقامتی اظهار کرد: «قرار است انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران هم به‌صورت الکترونیکی برگزار شود. از تمام پزشکان عمومی تقاضا می‌کنم که در سایت انجمن عضو شوند چون فقط افرادی که از قبل ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.»

       به گفته او، برگزاری انتخاباتی الکترونیک در ابتدای راه است و هر حرکتی در بدو امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. ما انتظار نداریم این انتخابات را در بستر چند هزارنفری برگزار کنیم.

       استقامتی دررابطه با زیرساخت‌های لازم برای انتخابات الکترونیک گفت: «یکی از موضوعات مهم در این زمینه، ایجاد زیرساخت است که شامل صدور مجوزهای لازم، همکاری‌های بین نهادی و تدوین نرم‌افزار مورد نیاز است. بخشی از این اقدامات، وظیفه ما است که آن را انجام می‌دهیم اما تبلیغات و اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری انتخابات، وظیفه انجمن‌هاست و هر انجمنی باید از فرصت پیش‌آمده استفاده کند. یکی از راه‌هایی که برای فرهنگ‌سازی برگزاری انتخابات الکترونیک می‌توانند به ما کمک کنند، رسانه‌ها هستند. من از روزنامه سپید می‌خواهم که انجمن‌های دیگر را تشویق کنند. از سال آینده تمام انجمن‌ها موظفند انتخابات دوره‌ای خود را به صورت الکترونیک برگزار کنند و این به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: