کد خبر: ۱۳۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 11
درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، از راه دور شاید بتوانیم این گمانه‌ها را مطرح کنیم:

  شفا آنلاین:     ۱) هیلاری نتوانست بخشی از مردم خسته از وضع موجود و ناکام را به سمت خود جذب کند، شاید سندرز می‌توانست و این خطای بزرگ حزب دموکرات در چند ماه گذشته بود.(جالب است که بخشی از این جمعیت خسته تا ساعت آخر دست خود را حتی برای پرسشگران نظرسنجی‌ها رو نکردند.)

      به گزازش شفا آنلاین: ۲) در آمریکا به‌خاطر تداوم وضعیت بد اقتصادی و رشد فردیت منفی در عصر رسانه‌های آنلاین «سرمایه اجتماعی» کاهش یافته و رقابت دو حزب اصلی جذابیت زیادی برای مردم ندارد. لذا ترامپ «مطرود » از حزب جمهوری خواه می‌تواند از کاندیدای «جاافتاده» حزب دموکرات ( یعنی هیلاری) پیشی بگیرد.

       ۳) ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش به دروغ توانست وعده «یک انقلاب از موضع راست» را به مردم ناکام آمریکا بدهد.

       ۴) دموکرات‌ها روی « شهروندان سفید و چشم زاغ و ناکام آمریکا» کم حساب کرده بودند، ولی ترامپ در طول انتخاباتش فقط روی همین جمعیت تمرکز داشت. خصوصا میلیونها نیروی کار و یقه آبی که از پیامدهای اقتصاد جهانی و دیجیتالی ضربه خورده بودند و بیکار شده بودند به ترامپ دل بستند.

       ۵) وحشت از گسترش ناامنی و تروریسم در داخل آمریکا به ضرر هیلاری عمل کرد و ترامپ روی این موج وحشت سوار شد.

       ۷) ترامپ وقتی «رسوایی اقداماتش علیه زنان» همگانی شد، او نگفت من این کارها را نکردم بلکه از مردم معذرت خواست و قول جبران داد. اما هیلاری هیچ‌وقت برای خطاهایش (مثل قصه بن قاضی در لیبی و ماجرای نشت ایمیل‌هایش) از مردم عذرخواهی نکرد. در صورتی‌که جمعیت ناکام در مبارزات انتخاباتی عذر خواهی را دوست دارند.

       ۶) قول‌های غیرعملی ترامپ در دفاع از جلوگیری از خروج سرمایه و صنایع از آمریکا، ظاهرا برای بخشی از مردم آمریکا جذاب بوده است.
سوال دیگر این است که آیا اصلاح‌جویان در ایران باید از این نتیجه نگران باشند؟ شاید برای پاسخ به این سوال الان زود باشد، ولی اجمالا من زیاد نگران نیستم. زیرا:
۱) در درجه اول این آمریکا و مردم آن هستند که ضربه خوردند و وارد یک دوره بلاتکلیفی و خسارت اقتصادی شدند.
۲) ترامپ توانست 500 هزار رای بیشتر از هیلاری بیاورد ولی نمی‌تواند همچون اوباما در سطح جهانی اجماع بین‌المللی علیه کشوری ایجاد کند.
۳) ترامپ گرایش‌های ناسیونالیستی و افراطی دارد؛ ولی او یک فاشیست نرم و تاجر و معامله‌گر است، نه یک فاشیست نظامی یا اطلاعاتی مثل پوتین.
۴) مهمترین عامل بازدارنده ترامپ مقاومت طبقه متوسط آمریکا است که با فاصله رای کمی از جبهه ترامپ باخته است. این مقاومت طبقه متوسط اجازه پشتک و واروی زیادی به حکمرانی ترامپ نمی‌دهد.
۵) در ایران ممکن است تندروها در کوتاه مدت از پیروزی ترامپ خوشحال شوند، ولی به‌زودی به یاد فرصت طلایی دوره اوباما می‌افتند که ایران از این فرصت کم استفاده کرد.سپید
حمیدرضا جلایی‌پور/ استاد دانشگاه تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: