کد خبر: ۱۳۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر مراقبتهای قبل از بارداری و مشاوره قبل از ازدواج از مهمترین مواردی هستند که باید به آنها پرداخته شود که در این مسیر رسانه ها و صدا و سیما نسبت به حساس سازی مردم در خصوص این موارد نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی(WHO) یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها میزان مرگ و میر مادران و کودکان زیر پنج سال هر کشور است، گفت: کاهش مرگ و میر مادران باردار علاوه بر فراهم بودن امکانات و خدمات پزشکی و درمانی، نیازمند تعامل جدی بین بخشی است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سید حسین داودی چهارشنبه در نشست هم اندیشی با نمایندگان خبرگزاری های کشوری در استان در خصوص علل مرگ مادران باردار در هرمزگان ، با اشاره به حساسیت ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به این شاخص سلامت، بیان داشت: مهمترین عامل پیشگیری از مرگ مادران باردار وسعت بخشیدن و ارتقاء خدمات سطح یک در استان است.
وی افزود: هدف ما در سطح یک یا همان سطح خدمات پیشگیرانه، شناسایی زنان باردار است که در همین راستا فعال سازی هر چه بیشتر خانه های بهداشت و تامین نیروهای مورد نیاز این خانه ها به ویژه در مناطق محروم و کمتربرخوردار در دستور کار قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: اما صرفا توسعه امکانات و خدمات بهداشتی نمی تواند به تنهایی اهرمی سازنده در پیشگیری از کاهش مرگ و میر مادران باردار باشد، بلکه عوامل بسیاری از جمله وجود فرهنگ باروری سالم، تغذیه مناسب و سبک زندگی در این مقوله تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: توسعه در سایر بخشها نظیر آبرسانی و برخورداری مردم از آب شرب سالم و بهداشتی، راهسازی و فراهم کردن مسیرهای دسترسی آسان برای مردم مناطق محروم و دیگر موارد توسعه ای زیربنایی می تواند به کاهش این اتفاق کمک کند.
این مقام مسئول بیان داشت: در حال حاضر مراقبتهای قبل از بارداری و مشاوره قبل از ازدواج از مهمترین مواردی هستند که باید به آنها پرداخته شود که در این مسیر رسانه ها و صدا و سیما نسبت به حساس سازی مردم در خصوص این موارد نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند.
دکتر داودی با اشاره به آمار زایمان در هرمزگان در نیمه نخست امسال، گفت: در این مدت از 20 هزار و 186 مورد زایمان ، 150 مورد به دلیل ابتلاء مادران به بیماری های زمینه ای از جمله تالاسمی، مشکلات قلبی و ریوی که آنها را در زمره مادران باردار پرخطر قرار می دهد، در بخش مراقبتهای ویژه بستری شدند که از این تعداد هفت نفر فوت شدند و مابقی با تلاش کادر پزشکی سلامتی خود را بازیافتند.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت چهار مادر باردار نیز به دلایل دیگر از جمله عدم مراجعه به مراکز درمانی جهت انجام زایمان و دریافت خدمات پزشکی و یا خفگی جنین در شکم و مراجعه دیگر هنگام به بیمارستان ، جان خود را از دست دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تلاش این دانشگاه برای اعزام نیروهای متخصص به مناطق محروم، گفت: تلاش یک طرفه از سوی دانشگاه فایده ای ندارد، زیرا که در برخی مناطق از جمله جاسک و بشاگرد فضایی جهت اسکان پزشک و یا دیگر موارد تشویقی جهت ماندگاری پزشک متخصص وجود ندارد که در این خصوص باید دیگر نهادهای مرتبط از جمله استانداری و فرمانداری ها باید وارد عمل شوند.
دکتر داودی تصریح کرد: در بسیاری از مناطق استان، ساختمان خانه های بهداشت بنا شده و تنها نیازمند نیروی بهورز هستیم، اما از آنجایی که بهورز باید بومی منطقه باشد، هنوز موفق به جذب فرد واجد شرایط احراز این مسئولیت نشده ایم.
وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی حتی با وجود الزام به داشتن مدرک تحصیلی دیپلم از سوی بهورز، حاضر به جذب و آموزش فردی با تحصیلات ششم ابتدایی در برخی مناطق محروم و کمتر برخوردار هم شده، اما متاسفانه باز هم دانشگاه موفق به جذب نیروی مورد نظر نشده است.
دکتر داودی با اشاره به برنامه های دانشگاه برای توسعه خانه های بهداشت در شرق هرمزگان به ویژه در شهرستان های بشاگرد و جاسک، اظهار داشت: ارتقاء پایگاه های سلامت در سطح شهر و خانه های بهداشت در روستا از جمله عوامل مهم در پیشگیری از مرگ مادران باردار است.
وی انجام مشاوره قبل از بارداری که یکی از مهمترین راهبردها جهت کاهش عوارض دوران بارداری و زایمان است و همچنین مراجعه به موقع مادران باردار به مراکز درمانی و بهداشتی و اطلاع به پزشک و یا بهورز در خصوص بیماری های زمینه ای را از جمله موارد مهم در ارتقاء شاخص سلامت مادران باردار عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود از پیش نویس طرح جامع حمایت از مادران باردار در مناطق کمتر برخوردار خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به وزارت بهداشت ارایه شده که امیدواریم به زودی مصوب و اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: شناسایی مادران باردار در مناطق محروم، راه اندازی شبکه اورژانس شهری و روستایی، اسکان رایگان مادران باردار پرخطر که از مناطق محروم به مراکز شهرستان ها اعزام می شوند با همکاری های بین بخشی، از جمله برنامه هایی می باشد که به پیوست طرح بالا ارایه و در جلسه کارگروه سلامت استان هم مطرح شده است.
دکتر داودی از انجام سریع آزمایش و سونوگرافی خارج از نوبت در بدو ورود مادران باردار به بیمارستان ها را از دیگر اقدام های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان جهت پشتیبانی از مادران باردار عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به جدیت این دانشگاه در برخورد با قصور پزشکی در هر بخشی از جمله سلامت مادران باردار، گفت: از نظر دیدگاه کلی دانشگاه حتی یک مورد مرگ مادر هم زیاد است و تمام تلاش ما این است که این موارد مرگ را در طی سالهای آتی کاهش دهیم و به همین جهت بنده در تمام کمیته های مرگ مادر حضور جدی داشته و با جدیت و بدون هیچ گذشتی موارد را پیگیری می کنم و اگر اهمالی از طرف همکاران دانشگاه باشد، به صورت قاطعانه و در راستای سیاستهای وزارت بهداشت برخورد خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: