کد خبر: ۱۳۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
در سیستم جدید اعتبارسنجی دانشگاه های خارجی از سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی شامل کیو اس (QS)، تایمز (Times) و شانگهای کمک گرفته ایم و بر این اساس اعتبارسنجی ها از حالت صفر و یک خارج شده است.

شفا آنلاین:دکتر حمید اکبری روز چهارشنبه در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مورد ایجاد سیستم ارزشیابی یکپارچه دانشگاه های خارجی که برای اولین بار در وزارت بهداشت راه اندازی شده است، گفت: طبق ضوابط موجود، دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های خارجی تحصیل می کنند باید بعد از برگشت، مدرک تحصیلی آنها به تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت برسد.

به گزارش شفا آنلاین،وی خاطرنشان کرد: پیش از این، دانشگاه خارجی و یا ایرانیانی که برای تحصیل به یکی از دانشگاه های خارج مراجعه می کردند، از وزارت بهداشت می خواستند که ارزشیابی آنها را انجام دهیم و گروه تخصصی ما ضمن مراجعه به کشور مورد نظر، وضعیت استادان، امکانات آموزشی و تحقیقاتی و سابقه دانشگاه در آن رشته را بررسی و نتیجه را اعلام می کرد که این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت هست یا خیر.
به گفته اکبری، وزارت بهداشت در گذشته بعضا به دلیل مطلوب نبودن کیفیت فارغ التحصیلان یک دانشگاه، آن دانشگاه را از فهرست مورد تایید وزارتخانه خارج می کرد و عملا سطح بندی وجود نداشت به طوری که یا یک دانشگاه در فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار داشت و یا قرار نداشت.
وی یادآور شد: البته گاهی نیز بسته به سیستم آموزشی کشورها و دانشگاه های آنها، ارزشیابی را انجام می دادیم و در جریان آن، یا دانشگاه تایید می شد یا از فرد فارغ التحصیل می خواستیم که در مصاحبه یا یک آزمون مجدد شرکت کند و یا آنها را ملزم به گذراندن دوره های تکمیلی یک ساله و دوساله می کردیم تا از طرف ما تایید شوند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در سیستم قبلی ارزشیابی دانشگاه های خارجی، متنوع و حتی منفعلانه عمل می کردیم و روند کار بسیار سخت می شد که با توجه به چالش های موجود، به تازگی سیستم اعتبارسنجی وزارت بهداشت را تغییر دادیم.
وی درباره جزئیات ارزشیابی جدید دانشگاه های خارجی در وزارت بهداشت توضیح داد: در سیستم جدید، از سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی شامل کیو اس (QS)، تایمز (Times) و شانگهای کمک گرفته ایم.
اکبری بیان داشت: این نظام های اعتبارسنجی سال هاست که دانشگاه های دنیا را بر اساس شاخص های مختلف همچون امکانات و زیرساخت ها، اعضای هیات علمی، رشته ها، تجهیزات آزمایشگاهی، همکاری های بین المللی و آمار اختراعات و محصولات تجاری سازی شده، به صورت سالیانه ارزیابی و رتبه بندی می کنند.
وی افزود: در سیستم ارزشیابی جدید وزارت بهداشت، تعیین کردیم که تا 700 دانشگاه برتر رتبه بندی کیو اس، 800 دانشگاه برتر رتبه بندی تایمز و 500 دانشگاه برتر رتبه بندی شانگهای مدنظر قرار گیرند و دانشگاه هایی که در این فهرست ها هستند، از نظر وزارت بهداشت، مورد تایید خواهند بود.
اکبری اظهار داشت: با پیاده سازی این سیستم ارزشیابی، دیگر لزومی ندارد هیات هایی را برای ارزیابی دانشگاه های خارجی اعزام کنیم و تکلیف مراجعه کنندگان و متقاضیان ایرانی تحصیل در رشته های علوم پزشکی در خارج کشور هم روشن شده است.
وی به متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی دانشگاه های خارجی اطمینان خاطر داد در صورتی که دانشگاه محل تحصیل آنها در فهرست تعیین شده رتبه بندی های بین المللی کیو اس، تایمز و شانگهای باشد، مدرک آنها مورد تایید وزارت بهداشت خواهد بود.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درعین حال تصریح کرد که این سیستم ارزشیابی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارجی برای سال تحصیلی 2018 - 2017 اعمال می شود.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) دایر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: