کد خبر: ۱۳۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
ممکن است حوزه دارو در کشور دچار چالش و خطر شود و تا دو ماه آینده دسترسی مردم به دارو در حوزه بستری و سرپایی به خاطر پرداخت نشدن مطالبات شرکت های دارویی با مشکل مواجه شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون حدود 32 قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد و عدد بدی نیست اما شرایط حساس و چالش برانگیزی در این حوزه داریم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند روز چهارشنبه در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به خاطر بدهی سنگین مراکز درمانی و دارویی به شرکت های توزیع نگران هستیم که زنجیره تامین دارو دچار خلل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر اوضاع از دست خارج شود ، کنترل آن خیلی سخت است ؛ تجربه من این است که کمبودهای دارویی درمان نمی شود بلکه باید آن را پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: چون بدهی را در سطح دانشگاه های علوم پزشکی به شرکت های پخش دارو نمی دهیم ، قدرت پیشگیری ما دچار مشکل می شود ؛ درست است که مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی زیاد است و بیمه ها پول را نمی پردازند اما بخشی از پول را باید به شرکت های دارویی پرداخت کنند و نباید اجازه دهیم سهم دارو در دانشگاه های علوم پزشکی نادیده گرفته شود.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: این اظهارات به خاطر این نیست که به شرکت های دارویی بخواهیم پول بدهیم بلکه می خواهیم کمبود دارویی در کشور ایجاد نشود چون اگر کمبود دارویی ایجاد شود ، درمان آن طول می کشد.
دیناروند افزود: در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی باید نسبت به این مساله حساس باشیم تا این مشکل حل شود و حداکثر زمان ما نیز تا آذرماه است و بعد از آن نمی دانیم دیگر چکار باید کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ممکن است حوزه دارو در کشور دچار چالش و خطر شود و تا دو ماه آینده دسترسی مردم به دارو در حوزه بستری و سرپایی به خاطر پرداخت نشدن مطالبات شرکت های دارویی با مشکل مواجه شود.
دیناروند افزود: حدود 32 قلم کمبود دارویی داریم که این عدد سال گذشته 29 قلم بوده و بعید است که در سال 96 به عدد 20 در این زمینه برسیم.

**ایجاد بازارهای مافیایی برای قاچاق دارو
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قانونا دیگر نمی توانیم مقابل برخی لابی ها بایستیم ؛ بطورمثال در مورد دو داروی آمریکایی و کره ای بیماری گوشه ، عده ای زمین و زمان را به هم می دوزند که جلوی داروی ژنریک کره ای را بگیرند در حالیکه قیمت داروی کره ای 20 میلیارد تومان کمتر از نوع آمریکایی است.
دیناروند تصریح کرد: نگرانی داریم که سخت گیری در اقتصاد مقاومتی منجر به پیدایش قاچاق و تقلب شود و بازارهای مافیایی و زیرزمینی برای بازار قاچاق راه می افتد بطورمثال به بیمه می گوییم به داروهایی بدون شناسه و داروهای قاچاق ، پول ندهید ؛ اما بیمه طرح را زیر سئوال می برد و می گوید پول داروهای بدون شناسه را چگونه پرداخت کنیم .
وی ادامه داد: یا اینکه داروخانه های خودمان مانند 13 آبان یا هلال احمر به مراجعه کنندگان خرید داروهایی گرانی که بیمه نباید پول آنها را بدهد ، می گوید بروید سازمان غذا و دارو و پولتان را از آنجا بگیرید در حالیکه این داروخانه ها اصلا نباید این داروهای گران را بفروشند و اگر این دارو به هر علتی وارد شبکه توزیع شده اما نباید فروخته شود.
وی تصریح کرد: بطورمثال بیمه تامین اجتماعی برای یک داروی گران قیمت ، دو برابر میزان واردات رسمی کشور پول داده است و معلوم است که بخش عمده آن غیرقانونی و قاچاق بوده است.

**دو پیشنهاد در برنامه 6 توسعه برای تجویز و مصرف منطقی دارو
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هنوز پزشکان به راحتی ، بیماران گرفتار را تشویق می کنند که بجای داروی ایرانی و ژنریک ، داروی خارجی و برند مصرف کنند یا حتی درمواردی داروهایی تجویز می کنند که در فهرست دارویی ایران نیست.
دیناروند افزود: بنابراین در برنامه ششم توسعه پیشنهادات ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست و ممنوعیت حمایت از داروهای برند و وارداتی مشابه داخل را ارائه کرده ایم.

**کاهش وابستگی به واردات دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به گفتمان ایجاد شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی ، خاطرنشان کرد: در حوزه دارو با حمایت از تولید داخل ، توسعه صادرات ، کاهش وابستگی ارزی و حرکت شرکت های دانش بینان در این حوزه خوب عمل کرده ایم.
دیناروند افزود: وابستگی ما به واردات دارو در چهار سال پیش ، 40 درصد بوده که این رقم امروز به 30 درصد رسیده است یعنی میزان واردات دارو از یک میلیارد و 300 میلیون دلار به یک میلیارد دلار کاهش یافت.
وی ادامه داد: همچنین زمانی شرکت های دانش بنیان چند قلم داروی بیوتکنولوژی تولید می کردند که امروز تبدیل به «مارکت لیدر» و بزرگ ترین تولیدکننده های دارویی کشور شده اند. امروز موانع صدور پروانه تاسیس این شرکت ها برداشته شده است و این راه را باید ادامه دهیم.

**حداقل 11 گرم شکر در نوشابه ها
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امسال و پارسال، حداقل 11 گرم شکر در 100 سی سی نوشابه وجود داشت و این رقم در برخی نوشابه ها به 14 گرم می رسید. همچنین میزان شکر در شبه آبمیوه ها نیز زیاد است.
دیناروند افزود: بنابراین باید میزان شکر را در نوشابه ها کم کنیم و هرچند نوشابه ها باید در شرایط تمیز تولید شود اما اگر شکر آن کم نشود برای سلامت کافی نخواهد بود.
وی یادآور شد : نمک ، شکر و روغن محصولات غذایی باید کاهش یابد. در مورد حذف اسید چرب ترانس دیگر هیچ شبهه ای در دنیا وجود ندارد که باید میزان آن در محصولات غذایی به صفر برسد.

**سامانه رهگیری و کنترل اصالت کالاهای وارداتی حوزه سلامت
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سامانه رهگیری و کنترل اصالت کالاهای وارداتی در حوزه دارو، مکمل و فرآورده های آرایشی و بهداشتی تقریبا اجرایی شده و برای غذا و تجهیزات پزشکی نیز در حال انجام است.
دیناروند تاکید کرد: این کار باید در سال 95 تمام شود تا بتوانیم با پدیده قاچاق مبارزه کنیم و از سوی دیگر آمار دقیق واردات این حوزه را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: حدود 15 درصد کل قاچاق کشور مربوط به حوزه غذا و فرآورده های آرایشی و بهداشتی است.
وی تاکید کرد: وجود برچسب نشانه اصلی بودن کالا نیست بلکه برای کنترل اصالت باید این برچسب کنترل شود.

**نگاه سلامت محور سازمان غذا و دارو
بیشترین همکاری معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تعامل با استان ها و دستگاه های اجرایی در حوزه غذا است؛ این حوزه می تواند هم چالش برانگیز بوده و هم نقطه قوتی باشد.
جایگاه فعلی سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت غذا با چهار سال پیش فرق دارد چراکه نگاه خود را از تولید به سمت مردم معطوف کردیم .
سازمان غذا و دارو قبلا در مباحثی مانند روغن پالم، آبلیمو و آب معدنی حضور نداشت اما اکنون نگاه ها فرق کرده و باید این فرصت را مغتنم بشماریم.
مباحثی مانند مقابله با آلاینده ها، تقلب، افزودنی های غیرمجاز و شرایط بهینه تولید را باید پیگیری کنیم چراکه این موارد در سلامت مردم تاثیرگذار هستند اما تاثیر «نگاه سلامت محور» بیشتر است.

**پرتال و سامانه غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اولویت اقدامات ما در این سازمان ، راه اندازی پرتال و سامانه غذا و دارو است.
دیناروند افزود: اگر این کار به پایان برسد بزرگ ترین کار را کرده ایم و جلوی رانت، فساد، سوء استفاده ، قاچاق و تقلب را گرفته ایم.

**تجهیزات پزشکی دو قیمتی ممنوع
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ساماندهی تجهیزات پزشکی گفت: با این ساماندهی صدها میلیارد تومان صرفه جویی شده است بطورمثال لنز چشمی در بیمارستان خصوصی ، 900 هزار تومان و در بیمارستان دولتی 250 هزار تومان است که باید جلوی عرضه با قیمت گران تر در بیمارستان خصوصی را بگیریم.
دیناروند افزود: نظارت بر عرضه و تقاضای تجهیزات پزشکی نه تنها در بیمارستان های دولتی بلکه حتی در بخش خصوصی وجود دارد و هرچند عرضه با قیمت گران تر در بخش خصوصی سال گذشته مجاز بود اما امسال جرم است و قیمت آنها در دو بخش یکسان است.
وی تصریح کرد: دو استان در زمینه تامین تجهیزات پزشکی برای بیماران به دوران قبل از طرح تحول سلامت برگشتند و دستاوردهای طرح تحول دارد به خطر می افتد در حالیکه تامین تجهیزات پزشکی داخل بیمارستان از اولویت های طرح تحول سلامت بود.

**ساز و کار سختگیرانه برای راه اندازی داروخانه های طبیعی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروسازان در شهرستان های مختلف یک موج مخالفت جدی با راه اندازی داروخانه های طبیعی به راه انداخته اند درحالیکه ساز و کار ما برای راه اندازی اینگونه داروخانه ها مانند داروخانه های معمولی بوده و سختگیرانه است.
دیناروند افزود: صنف داروسازان را باید در این زمینه توجیه کنیم و آنان نباید وارد بازی های چالش ساز شوند؛ گاهی تیتر زده می شود که باید با داروخانه های زنجیره ای مبارزه شود درحالیکه داروخانه های زنجیره ای ، وجود خارجی ندارند ، هنوز اتفاقی نیفتاده و اتفاقی نیز نخواهد افتاد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: