کد خبر: ۱۳۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
نکات زیادی برای انتخاب یک کوله‌پشتی مناسب وجود دارد که رعایت این نکات می‌تواند از صدمه‌زدن به ستون فقرات هنگام حمل بار سنگین ممانعت کند
شفا آنلاین:حجم، وزن، نوع و طرح از جمله مواردی هستند که از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار هستند.

حجم
       به گزارش شفا آنلاین: معمولا کوله‌پشتی‌ها را در درجه اول براساس حجم آنها که بر حسب لیتر بیان می‌شود، طبقه‌بندی می‌کنند. کوله‌پشتی‌هایی از بیست تا صد لیتر در بازار یافت شوند. حجم برخی از کوله‌پشتی‌ها به خاطر نوع طراحی آنها تا حد معینی قابل افزایش است. مثلا می‌توان در بازار کوله‌پشتی‌هایی با حجم 35 به علاوه 10 یا 65 به علاوه 15 لیتر پیدا کرد.

وزن
        وزن کوله پشتی به تنهایی (زمانی که هیچ باری در داخل آن نیست) از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحان کوله پشتی سعی می‌کنند به نسبت مطلوبی بین حجم و وزن دست یابند. هر چه حجم کوله‌پشتی بیشتر باشد وزن آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ولی دو عامل مهم دیگر نیز در وزن کوله‌پشتی اثر گذارند. این دو عامل عبارتند از: نوع طراحی کوله پشتی و دیگری جنس موادی که کوله‌پشتی را می‌سازد. اکنون کوله‌پشتی‌هایی با وزن کمتر از نیم کیلوگرم تا حدود 5/2 کیلوگرم را می‌توان در بازار پیدا کرد.

نوع
       نوع کوله‌پشتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون در بازار دو نوع کوله‌پشتی می‌توان یافت. یک نوع کوله‌پشتی‌هایی هستند که کارکرد عمومی دارند و برای استفاده در برنامه‌های عمومی مانند حمل لپ‌تاپ یا کوه‌نوردی طراحی شده‌اند و نوع دیگر کوله‌پشتی‌هایی هستند که برای استفاده در برنامه‌های خاص مثل سنگ‌نوردی یا اسکی طراحی شده‌اند.

طرح
        نکته مهم دیگر در تهیه کوله‌پشتی، چگونگی طراحی و ساختار آن است. گرچه می‌توان در بازار کوله‌پشتی‌هایی با حجم کم یافت که در آنها از هیچ میله یا تسمه فلزی یا پلاستیکی سفت استفاده نشده اما قاعدتا کوله‌پشتی‌های کوه‌نوردی قابل قبول با حجم متوسط تا زیاد برای اینکه سر پا بمانند و ساختار و شکل خود را حفظ کنند دارای یک قسمت استوار یا سفت هستند که معمولا از فلز یا پلاستیک خشک ساخته شده است. این قسمت که استخوان بندی کوله پشتی را تشکیل می‌دهد مقدار قابل‌توجهی از وزن کوله‌پشتی را به خود اختصاص می دهد. به همین علت اگر این قسمت فلزی باشد برای کاهش وزن، از آلومینیوم یا آلیاژهای سبک‌تر استفاده می کنند. اگرچه در بسیاری از کوله های این قسمت سخت، ثابت و قابل تنظیم نیست ولی در بازار کوله‌هایی هم یافت می شوند که در آنها این قسمت قابل تنظیم است تا بتوان اندازه آن را کاملا با بدن کوه‌نورد هماهنگ کرد.

سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: