کد خبر: ۱۳۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی:
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور یکی از وظایف اصلی خود را پیگیری سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه طب سنتی و سلامت دانست و اظهار کرد: بخش عمده ای از سیاست ها اشاعه طب سنتی است و این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی ما است.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: کادر بهداشت و درمان کشور باید متناسب با تحصیلات خود از طب سنتی برخوردار شوند چرا که ما با اختصاص طب سنتی به یک گروه خاص مخالف هستیم.

به گزارش شفاآنلاین،در نشست همکاری مشترک میان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و انجمن پزشکان طب سنتی کشور که در پاتوق خبر خبرگزاری بسیج برگزار شد، تفاهم نامه آموزش و پژوهش طب سنتی میان این دو نهاد به امضا رسید.

در این نشست مشترک، حسینی یکتا، به عنوان دبیر انجمن پزشکان طب سنتی کشور با بیان اینکه هدف اصلی از این اقدام مشترک پاسخ گفتن به سیاست‌های مقام معظم رهبری است، گفت: امیدواریم که بتوانیم آموزش های عالی و اهداف درمانی طب سنتی را به بهترین شکل پیگیری کنیم.

در ادامه نشست محمد رئیس زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نیز یکی از وظایف اصلی خود را پیگیری سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه طب سنتی و سلامت دانست و اظهار کرد: بخش عمده ای از سیاست ها اشاعه طب سنتی است و این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی ما است.

وی ادامه داد: ما بر روی تمامی بندهای ابلاغیه سیاستهای کلی نظام سلامت تمرکز کرده‌ایم و درباره بند 12 نیز با وزیر بهداشت جلساتی را داشته‌ایم که پیگیر اجرای این بند نیز هستیم.

تلاش می‌کنیم تا پزشکان کشور بخشی از درمان را به طب سنتی اختصاص دهند

رئیس زاده، با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور 80 هزار پزشک عمومی، 36 هزار متخصص همچنین صد هزار مطب در کشور وجود دارد، ابراز کرد: به دنبال این هستیم تا این افراد بخشی از درمان خود را به طب سنتی اختصاص دهند حتی اقداماتی مانند ماساژ درمانی یا آب درمانی توسط این پزشکان انجام شود.

بسیج با اختصاص طب سنتی به یک گروه خاص مخالف است

وی در ادامه افزود: کادر بهداشت و درمان کشور باید متناسب با تحصیلات خود از طب سنتی برخوردار شوند چرا که ما با اختصاص طب سنتی به یک گروه خاص مخالف هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با انتقاد از اینکه سالانه حدود 100 تا 200 نفر فارغ‌التحصیل طب سنتی در کشور وجود دارد، بیان کرد: این عدد نمی‌تواند میزان قابل توجهی از نیاز طب سنتی کشور را برآورده کند.

وی تصریح کرد: باید به عنوان متخصص کار پزشکان عمومی، متخصصان، پرستاران و نیروهای حوزه سلامت کشور را با روشهای مختلف آموزش دهیم.

آنچنان در درمان‌های پرهزینه غربی غرق شده‌ایم که از طب سنتی غافلیم

 رئیس زاده، با تاکید بر اینکه مجموعه دانشکده طب سنتی باید به شکل آکادمیک آموزش پزشکان را در حوزه طب سنتی مدنظر قرار دهند، گفت: حدود 30 درصد از آموزش طب سنتی باید آموزش آموزش دهندگان در انجمن طب سنتی باشد به این دلیل که آنچنان در درمانهای پرهزینه غربی غرق شده‌ایم که باعث شده از طب سنتی غافل شویم.

مربی‌های طب سنتی توسط انجمن پزشکان طب سنتی فراهم شود

این مقام مسئول، به این موضوع اشاره کرد که باید مربیهای طب سنتی توسط انجمن طب سنتی فراهم شود و بسیج نیز شرایط را برای گسترش این مقوله در استانها پیگیری خواهد کرد.

رئیس زاده، با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که ترویج طب سنتی و وارد کردن آن به سرانه مصرف مردم یکی از مهمترین بخش ها در زندگی مردم است و به اقتصاد درون زای کشور کمک می‌کند، خاطر نشان کرد: بهره بردن از طب سنتی حجم زیادی از داروهای گران وارداتی را کنترل می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از پایه‌های اصلی طب سنتی موضوع پیشگیری و بهداشت است؛ پیگیری سیاست های ابلاغی و توجه به مبحث اقتصاد مقاومتی ما را موظف به پیگیری طب سنتی می‌کند.

در ادامه نشست، یعقوب زالکی قربان پور، مدیر عامل انجمن طب سنتی استان خوزستان سخنانی را بیان کرد و گفت: فعالیتی که می‌خواهیم انجام دهیم در کشور چین ریشه دارد؛ این کشور در ابتدا لشکر پزشکان پا برهنه را فراهم کرد و در واقع همان کاری را که بسیج انجام می‌دهد را پیگیری کردند.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه طب سنتی نیاز به سیستم گسترده مانند بسیج داریم، بیان کرد: با توجه به گستردگی بسیج از لحاظ مالی بسیار جلو خواهیم افتاد و در این باره نیاز داریم که از بستر بروز خلاقیت ها و ابتکارات استفاده کنیم که خروجی بسیار بالایی خواهد داشت.

تمکین به قانون یکی از راه‌های پیشرفت طب سنتی است

قربان پور، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم که در زمینه طب سنتی پیشرفت کنیم یکی از موضوعات تمکین به قانون و سخنان مقام معظم رهبری است که با مطابقت با قانون و همکاری بسیج می‌توانیم ره صد ساله را یک شبه طی کنیم.

مهدی فهیمی، متخصص طب سنتی یکی دیگر از مهمانان نشست بود. وی با بیان اینکه طب سنتی یک مقوله کشوری است، ابراز کرد: بحث اجرایی تفاهم نامه مهم است اما صرف بستن تفاهم نامه کافی نیست و انجمن علمی باید خود را باز تعریف کند در حالیکه هم اکنون لباس علمی بر تن انجمن طب سنتی دیده نمی‌شود.

در پایان محمد رئیس زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی بر این موضوع تاکید کرد که ما نمی‌توانیم طب سنتی را از طریق وزارتخانه پیش ببریم اما باید ذیل انجمن طب سنتی کارهای ملی حوزه طب سنتی را پیگیری کنیم.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: