کد خبر: ۱۳۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
متخصصان زنان تنها می ‌توانند از سونوگرافی به عنوان ابزار کمک تشخیصی استفاده کنند و در ازای آن، حق دریافت هیچ گونه وجهی از مراجعه کنندگان ندارند.
شفا آنلاین>سلامت>چندی است که پزشکان متخصص زنان با گذراندن دوره های آموزشی چندماهه، برخی خدمات تشخیصی از جمله سونوگرافی مادران باردار را در مطب خود انجام داده و به گفته رادیولوژیست ها، عملا به رقیبی برای آنها بدل شده اند.

به گزارش شفا آنلاین، ورود متخصصان زنان و زایمان به حیطه سونوگرافی طی ماه های اخیر به قدری بالا گرفته که صدای اعتراض متخصصان رادیولوژی را در آورده است.
این درحالیست که مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت اخیرا به این موضوع واکنش نشان داد و در اظهارنظری گفت: انجام سونوگرافی حرفه تخصصی رادیولوژیست‌ هاست و متخصصان زنان اجازه ورود به این حرفه را ندارند.
دکتر 'سید محمدحسین میردهقان' تاکید کرد: متخصصان زنان تنها می ‌توانند از سونوگرافی به عنوان ابزار کمک تشخیصی استفاده کنند و در ازای آن، حق دریافت هیچ گونه وجهی از مراجعه کنندگان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بی توجهی متخصصان زنان نسبت به این موضوع، تخلف حرفه ای محسوب می شود و مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، موارد را به سامانه 1590 و 1690 وزارت بهداشت اطلاع دهند تا برخوردهای لازم با افراد خاطی صورت گیرد.

**آموزش های یک ماهه جای چهار سال تحصیل رادیولوژیست ها را نمی گیرد
دبیر انجمن رادیولوژی ایران نیز که از این روند گلایه مند است اظهار داشت: در شرایطی که مردم ایران مالیات داده اند تا از پول بیت المال، نیروی رادیولوژیست تربیت شود و با تخصص بالا و با تعرفه دولتی به مردم و مخصوصا زنان باردار خدمات ارائه کند، شاهدیم که برخی متخصصان زنان با گذراندن دوره های آموزشی یک ماهه، سونوگرافی انجام می دهند.
دکتر' وحید کریمی' افزود: از سوی دیگر، بارها مشاهده شده که مثلا اگر متخصص رادیولوژی، مبلغ مشخصی را بابت سونوگرافی از بیمار دریافت کند، متخصص زنان به عنوان کسی که تخصص این کار را ندارد و صرفا دوره های آموزش کوتاه مدت را گذرانده است، چهار برابر آن مبلغ را از بیمار می گیرد که این کار نه با منطق و اخلاق و نه با مبانی علمی سازگار است.
وی تشخیص های نادرست در سونوگرافی توسط متخصصان زنان را از عوارض نداشتن تخصص لازم در این حوزه برشمرد و گفت: این تشخیص های اشتباه، بعضا صدمات جبران ناپذیری برای مادران باردار و جنین آنها داشته است که نمونه های متعدد آن در شکایت های پزشکی موجود است.

**انجام سونوگرافی های متعدد و بدون توجیه از سوی متخصصان زنان
وی با بیان این که در طول دوران بارداری، سه بار سونوگرافی کافی است، خاطرنشان کرد: با این وجود، برخی متخصصان زنان، برای زنان باردار به دفعات متعدد و زیاد سونوگرافی تجویز می کنند که هیچ ضرورت و توجیهی برای این کار وجود ندارد و برای هر بار سونوگرافی نیز هزینه ای جدا از ویزیت دریافت می کنند.
به گفته کریمی، یک نوبت سونوگرافی آنومالی جنین (تشخیص ناهنجاری های جنین) برای تمام زنان باردار در ایران توصیه می شود که بهترین زمان انجام آن در هفته 17 و 18 بارداری است.
وی توضیح داد: سونوگرافی آنومالی انجام می شود تا در صورت مشاهده مشکلاتی در جنین که منافی حیات یا خطرناک برای مادر است، طبق توصیه و ضوابط پزشکی قانونی، روال های قانونی سقط جنین طی شود.
این متخصص رادیولوژی تصریح کرد: طبق ضوابط پزشکی قانونی، تا قبل از 18 هفتگی جنین، مواردی که منافی حیات باشد مانند ناهنجاری های تکاملی سیستم اسکلتی، سیستم گوارش و کلیه ها اگر تشخیص داده شوند به دلیل منافات آن با حیات و سلامت مادر، مجوز سقط صادر می شود.
وی درباره آمار شیوع ناهنجاری های جنینی در ایران و دنیا نیز گفت: در میانگین جهانی، 5 درصد بارداری ها با درجاتی از ناهنجاری همراه هستند که در ایران هم همین میزان مشاهده می شود و البته ممکن است در مناطق خاصی، آمار بیماری های خونی بیشتر باشد.

**ارائه خدمات رادیولوژی در ایران مطابق استانداردهای جهانی است
کریمی به رتبه برتر رادیولوژی ایران در سطح منطقه به لحاظ نیروی انسانی متخصص اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر، سراغ نداریم که کسی به خاطر دریافت خدمات رادیولوژی از ایران به دیگر کشورها سفر کند.
وی یادآور شد: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و محدودیت های مالی که کشور طی سالهای اخیر با آنها روبه رو بوده است، مردم ایران خدمات رادیولوژی را مطابق استانداردهای جهانی دریافت می کنند و سطح علمی رادیولوژیست ها بالا و امکانات موجود هم قابل قبول است.

**تعرفه رادیولوژیست ها بسیار پایین است
نائب رئیس انجمن علمی رادیولوژی ایران تجویز و انجام بی رویه سونوگرافی توسط متخصصان زنان را بدون پایه و اساس منطقی دانست و گفت: متاسفانه دستورالعمل واحد و مشخصی برای تجویز خدمات رادیولوژی در کشور وجود ندارد و همین مساله، موجب سوءاستفاده و تجویزهای بی رویه و خارج از ضرورت به ویژه برای سونوگرافی شده است.
دکتر 'حسین کرم پور' افزود: از طرف دیگر، تعرفه های رادیولوژی سال ها است که پایین نگاه داشته شده و رادیولوژیست ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است که امیدواریم این تعرفه ها ترمیم شود.
وی از وزارت بهداشت خواست تا ضمن منطقی کردن تعرفه های رادیولوژی، بر انجام خدمات رادیولوژی و سونوگرافی توسط افراد غیرمتخصص این حوزه نظارت کافی داشته باشد.
8 نوامبر سالروز کشف پرتو ایکس توسط 'ویلهلم کنراد رونتگن' به عنوان روز جهانی رادیولوژی نام گذاری شده است.
پرتوشناسی یا رادیولوژی (radiology) و گاهی تصویربرداری تشخیصی، یک رشته از تخصص های پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر انواع امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی کمک می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: