کد خبر: ۱۳۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
یکی از راه های مدیریت انتقال خون بیمار جراحی بدون اهدای خون است که در این زمینه لازم است دیدگاه پزشکان در خصوص اهدای خون تغییر کند چرا که پزشکان در عصری تربیت شده اند که در آن لحظه انتقال خون آزاد بوده است.
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان انتقال خون ایران از تبدیل مراکز اهدای خون به مراکز جامع خون در آینده خبر داد و افزود: در این مراکز همه فعالیت های مربوط به اهدا خون از جمله اهدا پلاکت ، پلاسما و سلول های بنیادی خون انجام می شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر پورفتح الله با اشاره به شروع هفته مدیریت خون بیمار، گفت: 17 تا 21 آبان ماه به عنوان هفته جهانی مدیریت خون بیمار نامگذاری شده است.

رییس سازمان انتقال خون ایران یکی از اهداف مدیریت انتقال خون بیمار را کاهش نیاز بیماران به دریافت خون بیان کرد و افزود: در سال 2016 کشور امریکا موفق به کاهش 2 میلیون واحد خون از طریق مدیریت انتقال خون بیمار نسبت به دو سال گذشته خود شد و از طرفی باعث افزایش 5 درصدی اهداخون در کشور خود شده است.

دکتر پورفتح الله با تاکید بر این که مدیریت انتقال خون بیمار موجب تغییر دیدگاه های پزشکان در انتقال و اهدا خون خواهد شد، افزود: یکی از راه های مدیریت انتقال خون بیمار جراحی بدون اهدای خون است که در این زمینه لازم است دیدگاه پزشکان در خصوص اهدای خون تغییر کند چرا که پزشکان در عصری تربیت شده اند که در آن لحظه انتقال خون آزاد بوده است.

وی تاکید کرد: بر همین اساس باید الزاماتی در نظام سلامت از جمله ارزش گذاری این خدمات، گذاشتن تعرفه و حمایت بیمه ها از ارائه اینگونه خدمات دیده شود.

رییس سازمان انتقال خون ایران افزود: این حمایت می تواند برای بیمه ها باعث خلق ثروت شود چرا که دریافت خون از دیگران هزینه بر است.

دکتر پورفتح الله در ادامه به پلاسمای ارسال شده به خارج از کشور جهت انجام آزمایشات اشاره کرد و افزود: ظرف سه سال گذشته از میان 2 و نیم میلیون پلاسمایی که ارسال شده موردی از هپاتیت c و اچ آی وی ملاحظه نشد و در زمینه هپاتیت A از میان دو نیم میلیون نمونه تنها دو مورد دیده شد.

وی افزود: این آمار نشان دهنده سطح بالای خدمات بهداشتی در کشور ما است و نشان می دهد که اقدامات وزارت بهداشت در حوزه اطلاع رسانی و کنترل اصول بهداشتی خوب عمل کرده است.

دکتر پورفتح الله با بیان این که هیچ مورد اچ آی وی طی 11 سال گذشته در پلاسماهای ارسالی مشاهده نشده است، افزود: در حال حاضر برنامه کاهش رخداد خطر را برای 5 استان کشور پیش گرفته ایم که در این برنامه، برنامه غربالگری برای افرادی که بار اول خون اهدا می کنند صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این برنامه را در آینده به 15 استان می رسانیم چرا که با این برنامه وضعیت شاخص های سلامت فرآورده های خونی بسیار بهتر می شود.

رییس سازمان انتقال همچنین از تبدیل مراکز اهدای خون به مراکز جامع خون در آینده خبر داد و افزود: در این مراکز همه فعالیت های مربوط به اهدا خون از جمله اهدا پلاکت ، پلاسما و سلوا های بنیادی خون انجام می شود.

دکتر پورفتح الله افزود: در همین راستا سازمان انتقال خون در حال جذب 20 هزار مورد جدید اهدای سلول بنیادی است و امیدواریم این تعداد تا پایان سال آینده را به 100 هزار مورد برسانیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: