کد خبر: ۱۳۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
رئیس انجمن داروسازان تنکابن و رامسر:
صادقی با اشاره به جایگاه داروسازان بیمارستانی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای داروسازان، ارائه خدمات در بیمارستان ها به منظور تامین سلامت بیماران بستری در بیمارستان است.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن داروسازان تنکابن و رامسر گفت: مشکلات و معضلات داروسازان آنقدر زیاد شده که افسردگی و خستگی روزانه فعالیت اغلب آنها سیطره افکنده است و این برای نظام سلامت کشور می تواند مخاطره آمیز باشد.

به گزارش شفاآنلاین،همایون صادقی گرمارودی، رئیس انجمن داروسازان تنکابن و رامسر  اظهار داشت: داروسازان، یکی از مهمترین حلقه های نظام سلامت هستند که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته،  اغلب فعالیت ها و سیاستگذاری ها در حوزه بهداشت و درمان و همچنین حوزه سلامت عمومی و مراقبت های پیشگیرانه بر پایه عملکرد ایشان برنامه ریزی می شود ولی متاسفانه در کشور ما نظام بهداشت و درمان، بیش از آن که بر اصول مبانی پیشگیری و ارتقاء سلامت استوار باشد، پزشک محور است.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط فرهنگی و اجتماعی در کشور ما در طول سالهای گذشته به گونه ای شکل گرفته که مردم داروسازان را به مثابه داروفروش می بینند. این درحالی است که داروخانه صرفا محل عرضه دارو نیست، بلکه بسیاری از مشاوره ها و توضیحات دارویی در محل داروخانه در اختیار بیماران قرار می گیرد.

به گفته صادقی، تداخلات دارویی، توجه به اصول نگهداری و مصرف دارو، پرهیز از مصرف بی رویه دارو، ارائه توضیح در خصوص داروهای بدون نسخه، مدیریت بیماران برای پرهیز از مصرف خودسرانه دارو و ده ها مولفه دیگر، از طریق داروخانه ها در جامعه تبیین می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم وجود تجربیات جهانی متعدد، متاسفانه جایگاه خدمات علمی داروسازان شاغل در داروخانه مورد توجه کانون های تصمیم گیری چه در وزارت بهداشت و چه در سایر مراکز قانونی، قرار نمی گیرد.

صادقی با اشاره به جایگاه داروسازان بیمارستانی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای داروسازان، ارائه خدمات در بیمارستان ها به منظور تامین  سلامت بیماران بستری در بیمارستان است. به عنوان مثال ارائه خدمات دارویی به بیماران خاص نظیر دیالیز ، تالاسمی ، پیوند کلیه ، M.S  با توجه به شرایط پیچیده درمانی  باید زیر نظر یک داروساز انجام بگیرد.

به گفته صادقی، تامین و توزیع و کنترل مداوم داروهای مصرفی در بیمارستان و همچنین دریافت وثبت گزارشات عوارض جانبی ناخواسته دارو از کادر درمانی و انعکاس این موارد به واحد مربوطه در وزارت بهداشت از دیگر وظایف داروسازان بالینی باشد.

وی ادامه داد: شرایط پیچیده بیمارستان حکم می کند که یک متخصص داروساز در بیمارستان حضور داشته و درکلیه فرایندهای تزریق و مصرف دارو ورود پیدا کند به طوری که مورد مشورت پزشکان برای تجویز دارو قرار گیرد ولی متاسفانه این موضوع نیز در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

صادقی ضمن اعتراض به عدم آینده نگری شغلی در خصوص دانشجویان جدید داروسازی گفت: با این حجمی که دانشکده های داروسازی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند، تعداد داروسازان تا پنج سال آینده کشور از 18 هزار نفر به 40 هزار نفر خواهد رسد که با توجه به معضلات شغلی و نرخ بیکاری این تعداد فارغ التحصیلان، آینده شغلی نگران کننده ای پیش روی این فارغ التحصیلان  ترسیم می شود.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به گسترش داروخانه های دولتی، خواستارکاهش مداخله دولت در توزیع دارو شد و گفت: با توجه به اینکه دولت در همه زمینه ها شعار خصوصی را سرداده است، توقع می رود که سیاست توسعه داروخانه های دولتی را کاهش دهد و اجازه دهد داروخانه های بخش خصوصی، در این رابطه ایفای مسئولیت کنند.

صادقی ادامه داد: در ابتدای امر شعار مردم گرایی برای تاسیس داروخانه های دولتی وجود داشت، اما باید گفت در حال حاضر تفاوتی بین قیمت دارو در داروخانه های دولتی و خصوصی وجود ندارد و به نظر می رسد دلایل پنهان، سبب انگیزه دولت برای ایفای نقش در بخش توزیع دارو شود.

 وی اضافه کرد: دولت باید انگیزه های داروسازان را برای ایفای مسئولیت افزایش دهد نه اینکه خود به رقیب داروسازان تبدیل شود.

به گفته صادقی، مشکلات و معضلات داروسازان آنقدر زیاد شده که افسردگی و خستگی روزانه فعالیت  اغلب آنها سیطره افکنده است و این برای نظام سلامت کشور می تواند مخاطره آمیز باشد.

وی درپایان ضمن ابراز نگرانی بابت تاخیر در مطالبات بیمه گفت: بیمه ها در حال واردکردن ضربه نهایی بر پیکره رنجور داروسازی در کشور هستند. سازمان بیمه سلامت، از ابتدای سال حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است و این به معنای آن است که سرمایه داروسازان شاغل در داروخانه در دست یک سازمان دولتی، بلوکه شده و داروسازان نه راه پیش دارند و نه راه پس.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: