کد خبر: ۱۳۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
شفا آنلاین: برخی مقاله‌ها در روزنامه‌ها و اینترنت هشدار داده‌اند که ضدعرق‌های زیر بغل (موادی که عرق زیربغل را کاهش می‌دهند) یا دئودورانت‌ها (موادی که بوی ناخوشایند را از بین می‌برند) موجب ابتلا به سرطان پستان می‌شوند
به گزارش شفا آنلاین: گزارش‌ها نشان داده‌اند که این تولیدات حاوی مواد مضری است که از طریق پوست جذب می‌شوند یا از شکاف‌های ایجاد شده بر اثر اصلاح، ‌وارد بدن می‌شوند. بعضی دانشمندان نیز بیان کرده‌اند که محتویات خاصی در ضدعرق‌های زیربغل و دئودورانت‌ها احتمال دارد با سرطان مرتبط باشد، زیرا از آنها در ناحیه‌ای نزدیک پستان استفاده می‌شود.

به هر‌حال، پژوهشگران هنوز هیچ‌ دلیل قطعی، مبنی بر ارتباط استفاده از ضدعرق‌های زیربغل یا دئودورانت‌ها با ابتلای بعدی به سرطان پستان، به‌دست نیاورده‌اند. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) که قوانین مربوط به غذا، مواد آرایشی بهداشتی، دارو و خدمات دارویی را تنظیم می‌کند، به‌ هیچ‌ دلیل یا یافته تحقیقی مبنی بر تاثیر محتویات ضدعرق‌های زیربغل یا دئودورانت‌ها بر ابتلا به سرطان، دست نیافته‌ است.

نشانگرهای تومور چه هستند؟
       نشانگرهای تومور موادی هستند که سلول‌های توموری یا سایر سلول‌های بدن، در پاسخ به سرطان یا شرایط خاص خوش‌خیم (غیرسرطانی)، تولید کرده‌اند. این مواد را می‌توان در خون، ادرار، بافت توموری یا در سایر بافت‌ها یافت. نشانگرهای تومور متفاوتی در انواع مختلف سرطان یافت شده‌اند و سطوح نشانگرهای تومور مشابه می‌تواند در بیش از یک نوع سرطان تغییر کند. افزون بر آن، سطوح نشانگرهای تومور در همه افراد سرطانی تغییر نمی‌کند، به ویژه، اگر سرطان در مرحله اولیه باشد. برخی از سطوح نشانگرهای تومور در بیمارانی با شرایط غیرسرطانی نیز، تغییر می‌کند. تاکنون، محققان تعداد فراوانی را از موادی شناسایی کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد در زمان وجود برخی از انواع سرطان، به‌صورت غیرطبیعی بالا می‌روند. برخی از این مواد، در شرایط و بیماری‌های دیگری هم یافت می‌شوند. دانشمندان برای همه انواع سرطان، نشانگر پیدا نکرده‌اند.

پرتودرمانی چیست؟
       پرتودرمانی (که به آن رادیوتراپی، درمان با اشعه x یا پرتودهی نیز می‌گویند) استفاده از نوع خاصی از انرژی (پرتو یونیزه‌کننده) برای کشتن سلول‌های سرطانی و جمع (کوچک) کردن تومورهاست. پرتودرمانی، سلول‌هایی را که در ناحیه تحت درمان (بافت هدف) هستند، با معیوب کردن ماهیت ژنتیکی آنها، از بین می‌برد یا آسیب می‌زند و امکان رشد یا تقسیم را از این سلول‌ها می‌گیرد. با اینکه پرتودرمانی هم به سلول‌های سرطانی و هم به سلول‌های طبیعی آسیب می‌رساند، بیشتر سلول‌های طبیعی از تاثیرات پرتودرمانی بهبودی می‌یابند و عملکرد طبیعی خود را باز خواهند یافت. هدف پرتودرمانی، نابودی هرچه بیشتر سلول‌های سرطانی و همچنین مهار یا کاهش آسیب به بافت‌های سالم هم‌جوار است. اشعه انواع مختلفی دارد و روش‌های مختلفی نیز برای انتقال آن وجود دارد. مثلا، برخی از انواع اشعه عمیق‌تر از انواع دیگر نفوذ می‌کنند. بعضی از آنها را می‌توان برای درمان ناحیه‌ای کوچک (برای مثال یک اینچ از بافت) بدون آسیب رساندن به بافت‌ها و اندام‌های مجاور، تحت کنترل دقیق درآورد. برخی دیگر برای درمان ناحیه‌های بزرگتر مناسب هستند.

 در برخی از موارد، هدف از پرتودرمانی نابودی کامل تومور است. در موارد دیگر، هدف کوچک کردن تومور و کاهش علائم بیماری است. در این موارد پزشکان درمان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که تا حد ممکن بافت‌های طبیعی، سالم بمانند. حدود نیمی از بیماران سرطانی تحت یک یا بیش‌تر از انواع پرتودرمانی قرار می‌گیرند. از پرتودرمانی گاهی به تنهایی و گاهی در ترکیب با روش‌های دیگر درمان مانند شیمی‌درمانی یا جراحی استفاده می‌کنند. در برخی موارد، بیمار بیش از یک نوع پرتودرمانی دریافت می‌کند.سپید
منبع: NCII

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: