کسری بودجه سازمانهای بیمهگر، تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی، تجمیع بیمهها و اجرای راهنماهای بالینی، موضوعات مهم این روزهای نظام سلامت هستند.
شفا آنلاین:حضور محمدعلی همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در غرفه
سپید، فرصت مغتنی بود تا با وی درخصوص این موضوعات به گفتوگو بیشینیم.
وضعیت منابع سازمان تامین اجتماعی چگونه است؟
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید طرح
تحول نظام سلامت، هزینههای بسیار زیادی را برای سازمانهای بیمهگر ایجاد
کرد. سازمان بیمه سلامت که عملا کوریدوری است برای انتقال منابع از دولت
به سمت بیمارستانهای دانشگاهی و مراکز طرف قرارداد، در سال گذشته حدود 8
هزار و 200 میلیارد تومان کسری منابع داشت و امسال هم به نظر میآید با
همین مقدار کسری مواجه شود. اما مستحضرید که قرار شد مبلغ 8 هزار میلیارد
تومان از طریق اوراق قرضه و صکوک در اختیار سازمان بیمه سلامت ایران قرار
بگیرد.
سازمان
تامین اجتماعی به دلیل اینکه ردیف بودجه دولتی ندارد و از منابع خودش
اداره میشود، توانست طبق قانون اعداد بزرگ، یک همافزایی بین مراکز
اقتصادی خود ایجاد و تاحدودی زیادی کسریهای خود را جبران کند. مثلا طی یک
تفاهم چهارجانبه، بانک رفاه کارگران را وارد کار کردیم و پرداخت به مراکز
دانشگاهی را از طریق این بانک انجام دادیم. به این معنا حدود 2 هزار
میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض شد و در اختیار بیمارستانهای دانشگاهی
قرار گرفت. طی یک تفاهمنامه دیگر، پرداخت به داروخانهها را انجام دادیم
تا آنجا که مطالبات داروخانهها تا خردادماه 95 پرداخت شده است. از طرفی 60
درصد از مطالبات به بیمارستانهای دانشگاهی را تا اول خردادماه امسال
پرداخت کردهایم و از 40 درصد باقیمانده هم با پرداخت 3 ماه از مطالبات، به
آذرماه 94 رسیدهایم.
تاکید
من این است که علیرغم اینکه فشار زیادی به منابع مالی سازمان تامین
اجتماعی وارد شد، ولی پرداختهای قابلقبولتری دارد. اگرچه از ایدهآلها
فاصله داریم، اما سازمان تامین اجتماعی عملا به کمک طرح تحول سلامت آمد و
اگر این روشها را به کار نمیگرفت، ما قطعا شاهد شکست طرح تحول سلامت در
چندین ماه قبل بودیم.
اگر
دولت حداقل درصدی از بدهیهایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند، ما
مشکل حادی برای پوشش هزینههایمان نخواهیم داشت. ضمن اینکه خوشبختانه
نمایندگان محترم مجلس در برنامه ششم توسعه که این روزها در کمیسیون تلفیق
در دست بررسی است، مادهای را تصویب کردند که بر اساس آن دولت مکلف شده در 5
سال آینده، به تدریج بدهیهایش را به سازمان بپردازد. این گام بزرگی است و
در صورت تحقق، ما در پرداخت به مراکز طرف قراردادمان مشکلی نخواهیم داشت.
نظرتان درخصوص تاثیر تجمیع بیمهها بر حوزه سلامت کشور چیست؟
به
نظر من تجمیع بیمهها بر پرداختها اثری نخواهد داشت. درحال حاضر شرایط
سازمان تامین اجتماعی بسیار بهتر از سازمان بیمه سلامت است. بیمه سلامت در
خیلی از موارد حدود یکسال از پرداختهای خود عقب است. براساس گفتههای
دکتر حریرچی، اگر بدهی سازمانهای بیمهگر به بیمارستانهای دانشگاهی چیزی
بیش از 8 هزار میلیارد تومان باشد، حدود هزار و 400 میلیارد تومان آن مربوط
به سازمان تامین اجتماعی است. خیل عظیم بدهکاران، آن طرف هستند. میخواهم
بگویم اگر بر فرض محال چنین اتفاقی هم بیفتد و تجمیع بیمهها رخ دهد، شرایط
تغییری نمیکند.
درمجموع موضع شما نسبت به تجمیع منابع بیمهها چیست؟ و درصورت تجمیع،
منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد یا وزارت رفاه؟
نظر
ما بازگشت به پیشنهاد دولت و آنچیزی است که در قانون برنامه پنجم توسعه
آمده. نظر سازمان تامین اجتماعی کاملا روشن است و صراحتا در مصاحبه
مدیرعامل محترم سازمان و بیان شده است. اجمالا نظر ما برگشت به قانون پنجم
توسعه و پیشنهاد دولت درباره لایحه برنامه ششم است. در تبصره 2 بند ب ماده
38 برنامه پنجم توسعه به صراحت، مراکز ملکی سازمان از این ادغام استثنا
شدهاند و در تبصره 4 هم تعهدات، اموال، منابع و داراییهای سازمان استثنا
شده است. یعنی عملا طبق قانون برنامه پنجم توسعه، هم بخش درمان مستقیم و هم
بخش درمان غیرمستقیم سازمان به صراحت استثنا شده است.
خیلی از کارشناسان، مانع بزرگ اجرایینشدن راهنماهای بالینی را عدم همکاری
بیمهها میدانند. موضع شفاف شما در بحث راهنماهای بالینی چیست؟
اتفاقا
بیمهها بسیار مشتاق به اجرای گایدلاینها هستند. شما قطعا میدانید که
سازمانهای بیمهگر، سازمانهایی اقتصادی هستند. هر سازمان اقتصادی به
دنبال این است که روشهایی پیدا کند تا درعینحال که هیچ کاهشی در ارائه
خدماتش وجود نداشته باشد، هزینههایش را کاهش دهد. این یک اصل اساسی است.
برای ما هم بسیار مهم است که با حفظ کیفیت خدمات و حتی ارتقاء کیفیت آن،
بتوانیم هزینههایمان را کاهش دهیم. یکی از راههای رسیدن به این هدف،
اجرای راهنماهای بالینی است. ما به شدت مشتاق ابلاغ راهنماهای بالینی در
سازمانهای بیمهگر هستیم من به صراحت میگویم که تا به امروز حتی یک
گایدلاین برای اجرا به سازمانهای بیمهگر ابلاغ نشده است. ما خودمان در
سازمان تامین اجتماعی، موسسه عالی پژوهش و انجمنهای علمی تخصصی تا به حال
درمورد 3 یا 4 دارو به خصوص در مورد داروهای سرطان و بیماریهایی مانند
سرطان پستان و دهانه رحم، گایدلاین طراحی کردهایم. یعنی خودمان این کار را
شروع کردهایم و در طی همین مدت کوتاه، صرفهجویی بسیار خوبی در منابع ما
ایجاد شده است. بدون شک ما مشتاق اجرای راهنماهای بالینی هستیم.
راهنماهای
بالینی به درد کتابخانه نمیخورد. راهنماهای بالینی باید ابلاغ شود و در
پناه آن ابلاغ هم باید ایستاد. وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلام باید
پشت راهنماهای بالینی بایستد و اتوریته لازم را برای آن ایجاد کند و حمایت
لازم را از آن به عمل آورد تا سازمانهای بیمهگر بتوانند آن را اجرا
کنند. من به صراحت اعلام میکنم مشتاق ارائه راهنماهای بالینی هستیم و به
سرعت آنها را اجرا خواهیم کرد و البته خواستار حمایت وزارت بهداشت در این
زمینه هم هستیم.