کد خبر: ۱۲۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
تمرینات ورزشی نه‌تنها فوایدی برای سلامت جسمانی دارد، بلکه می‌تواند سلامت مغز و وضعیت روان‌شناختی را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا بخشد؛ اما کمتر کسی به تاثیر مستقیم ورزش بر سلامت مغز، بهبود توانایی‌های شناختی و تنظیم برخی هیجانات دقت می‌کند.
شفا آنلاین: ازاین‌رو در ادامه 9 اتفاق مهمی که حین ورزش در مغز رخ می‌دهد را معرفی می‌کنیم:

1. بهبود حافظه و یادگیری
    به گزارش شفا آنلاین:   افزایش جریان خون ناشی از ورزش برای مغز مفید است. به‌این‌ترتیب، اکسیژن به‌طور صحیح انتقال می‌یابد و سلول‌های مغز فعال می‌شوند تا عملکردهای مخصوص خود را بهتر انجام دهند. درنتیجه تمرکز ذهنی بسیار افزایش می‌یابد و سلول‌های جدیدی رشد می‌کنند که حافظه و یادگیری را بهبود می‌دهند.

2. محافظت در برابر بیماری‌های تحلیل برنده مغز
       افزایش جریان خون مداوم در مغز موجب می‌شود که در درازمدت توانایی فعال و غیرفعال شدن بعضی ژن‌ها بیشتر شود. نورون‌های جدید حافظه را در هیپوکامپ تحریک می‌کنند و از بیماری‌های تحلیل برنده عصبی سلول‌های عصبی ناشی از افزایش سن و خونریزی‌های مغزی جلوگیری کند.

3. پیشگیری از اضطراب
       تمرینات ورزشی بیشتر ماهیچه‌های بدن را فعال می‌کند که درمان مناسبی برای افراد مضطرب است. در این صورت هورمون‌هایی مانند سروتونین و دوپامین ترشح می‌شود که تاثیرات آرام بخشی آن‌ها بر سلامت روانی تاییدشده است.

4. مقابله با افسردگی
       فعالیت جسمانی تاثیر کم‌وبیش زیادی بر افزایش ناقل‌های عصبی سروتونین و اندورفین دارد که به هورمون‌های شادی معروف هستند. به همین دلیل بیشتر متخصصان به افراد مبتلابه افسردگی توصیه می‌کنند تا در کنار درمان‌های دارویی حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

5. کاهش خستگی شغلی
       عدم اکسیژن‌رسانی کافی به مغز و تلاش این اندام برای انجام فعالیت‌ها زمینه‌ساز خستگی مفرط می‌شود. ورزش با افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز می‌تواند به کاهش خستگی و ضعف عمومی کمک کند.

6. افزایش تمایل جنسی
       تمرینات ورزشی مانند یوگا و ورزش‌های هوازی یا قلبی-عروقی می‌تواند سبب افزایش میل جنسی در زنان و مردان شود.

7. بهبود اعتمادبه‌نفس
       فعالیت بدنی منظم قسمتی از مغز را تقویت و تحریک می‌کند که می‌تواند در افزایش اعتمادبه‌نفس موثر باشد.

8. دوری از استرس
       افرادی که استرس زیادی شغلی یا شخصی را تحمل می‌کنند می‌توانند به کمک 30 دقیقه ورزش روزانه به آرامش برسند. به‌علاوه، هورمون کورتیزول که مسئول حالات هیجانی است، نیز کاهش می‌یابد.

9. حفظ جوانی مغز
       ورزش ژن‌ها و عوامل رشد دخیل درترمیم و جوان‌سازی مغز را تحریک می‌کند. این عوامل پیام‌هایی به سلول‌های مختلف می‌فرستند تا به نورون‌های عصبی برسد که به حفظ جوانی و زیست‌شناختی مغز کمک می‌شود.سپید

منبع: Ameliore ta santé.fr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: