کد خبر: ۱۲۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
رشته کولوپروکتولوژی به صورت کلی در حوزه بیماری‌های روده بزرگ و سرطان‌های مختلف این دستگاه از بدن است و شامل بیماری‌های التهابی روده، هموروئید و فیستول می‌شود.
 آنچه عموماً در ارتباط با بیماری‌ هموروئید مورد سوتفاهم قرار گرفته می‌شود این است که هموروئید بیماری نیست، بلکه عضوی از بدن است و همه افراد آن را دارند ولی مشکلاتی همچون یبوست و مصرف برخی از غذاها سبب التهاب و پاتولوژیک شدن آن می‌شود.

 با التهاب این عضو، هموروئید بیرون می‌زند و خونریزی و درد شدید در آن ناحیه را به همراه دارد. درمان آن عموما از طریق جراحی انجام می‌شود که تا حد زیادی هم موثر است و بیمار به صورت کامل درمان می‌شود. البته تشخیص درست این بیماری بسیار حائز اهمیت است چرا که امکان دارد بیماری‌های دیگری همچون افتادگی روده باشد که این بیماری هم نیز جراحی خاص خود را دارد.

 در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تبلیغ شده که از طریق لیزر می‌توان به طور کامل هموروئید را درمان کرد، در حالی که بزرگ‌نمایی زیادی در این زمینه صورت گرفته و نمی‌توان به طور قطع چنین ادعایی داشت. استفاده از لیزر چندان با روش‌های استاندارد مطابقت ندارد و بیش از حد در این زمینه تبلیغ می‌شود چرا که درمان از طریق لیزر خیلی موثر واقع نمی‌شود.

 شرایط انجام آن هم عموماً غیراستاندارد است و در مطب‌ها بدون بیهوشی انجام می‌شود. به همین علت خطرات و عوارض زیادی دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

روش‌های جدید لیزردرمانی تا به تایید مقامات ذیربط و سازمان‌های رسمی نرسیده است صحیح نیست و مردم باید پیش از قبول یک روش درمان، در مورد آن تحقیق کنند. از آنجایی که دانش و آگاهی مردم در این دسته از بیماری‌ها پایین است، تبلیغات غلط زیادی روی آن انجام می‌شود. بیماری مهم دیگری که متخصصین این حوزه با آن مواجه هستند، سرطان روده است.

سرطان روده در قسمت تحتانی، علائمی شبیه هموروئید دارد که گاهی با هم اشتباه تشخیص داده می‌شوند لذا تشخیص دقیق و به موقع بیماری‌های روده بزرگ بسیار مهم است. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که جراحی هموروئید هم مانند قدیم همان بریدن هموروئید و بخش بیرون‌زده نیست و روند درمانی خودش را دارد. در مورد شیوع سرطان روده در کشور نیز باید گفت سن ابتلا به سرطان کولون یا همان روده بزرگ در کشور کاهش یافته است. آمار دقیقی در این زمینه برای دادن درصد یا تراکم و پراکندگی بیماری در کشور وجود ندارد اما براساس بررسی‌های مقطعی و شواهد موجود، تعداد مبتلایان به این بیماری درکشور افزایش یافته و همچنان هم رو به افزایش است. علت قطعی این سرطان مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که زمینه ارثی و بیماری‌های التهاب روده‌ای در بروز این سرطان موثر باشد. همچنین با وجودی که دلیل آن هم مشخص نیست اما بیشتر دیده شده که مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

       نقش تغذیه در بروز و پیشگیری ما از این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است. نحوه تغذیه ما ایرانی‌ها درسالهای اخیر تغییر کرده و خصوصاً در دو دهه پیش بیشتر از آنکه از غذاهای سنتی استفاده کنیم به سمت غذاهای آماده تمایل پیدا کرده‌ایم و اخیراً هم میزان مصرف غذاهای فست‌فود و چرب بسیار زیاد شده است. خود این موضوع می‌تواند یکی از دلایل شیوع این بیماری در کشور باشد.

       متاسفانه نبود آمار دقیق در این زمینه سیاست‌گذاری و بودجه‌گذاری روی این بیماری را دشوار می‌کند، به همین علت از مسئولان حوزه بهداشت تقاضا دارم اقدامات لازم در زمینه جمع‌آوری اطلاعات بیماران سرطانی روده بزرگ اعم از کشور و استانی را به عمل آورند.سپید
رسول عزیزی
رئیس انجمن کولوپروکتولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: