کد خبر: ۱۲۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
رئیس انجمن آرترواسکلروز ایران درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن آرترواسکلروز ایران گفت: پیشگیری اولیه در درمان بیماری های قلب وعروق از دوران بارداری مادر آغاز می شود.به همین خاطر مادر باید روشهای تغذیه ای مناسب را اتخاذ کند؛ تا جنینی که قرار است نوزاد شود و رشد کند؛ با تغذیه مناسب وشیوه ی زندگی استاندارد ،ابتلا به هرنوع بیماری اعم از بیماریها ی قلبی و ... را به حداقل ممکن برساند.

دکترمسعودقاسمی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب در مورد نقش خانواده ومدرسه در پیشگیری اولیه از بیماری های قلب و عروق گفت:  ما اصل اول را پیشگیری می دانیم . بزرگترین ضعف کشور ما و همچنین بسیاری از کشورهای دنیا در پیشگیری اولیه می باشد حال آنکه پیشگیری اولیه از دوران بارداری مادر آغاز می شود.

وی افزود:مادر باید روشهای تغذیه ای مناسب را فراگیرد  تا جنینی که قرار است نوزاد شود ، رشد کند و مراحل کودکی ،جوانی ،میان سالی و پیری را سپری کند، با تغذیه مناسب وشیوه ی زندگی استاندارد ،ابتلا به هرنوع بیماری اعم از بیماریها ی قلبی و ...را به حداقل ممکن برساند.
 وی افزود: بعد از تولد نیز در دوران کودکی، فرزند باید الگو گیری مناسبی از والدین در جهت تغذیه مناسب و ورزش داشته باشد، و همچنین در مدرسه مسائل تغذیه و ورزش باید به کودک آموزش داده شود و این آموزش ها تا حد بسیار زیادی مسیر را برای شروع روند بیماری های قلبی و عروقی وسایر بیماری ها مسدود می کند.
 دکتر قاسمی بیان کرد: در حال حاضر در دنیا ،به خصوص در کشورهای در حال توسعه یکی از مشکلات، پائین آمدن سن دیابت نوع دو می باشد.این بیماری زمانی بیماری بزرگسالان بود، ولی بیش از یک دهه است که  سن این بیماری در دنیا کاهش یافته و شروع سن آن از 13 ، 14 سالگی  و شاید حتی قبل تر از آن باشد. این بیماری نزدیک به 90 درصد بیماریهای دیابت دنیا را تشکیل می دهد.
وی همچنین تأکید کرد که باید به کمک خانواده ها و مدارس فرهنگ  و روش زندگی درست را به کودکان ونوجوانان آموزش دهیم.تا با ادامه ی شیوه ی صحیح زندگی، در بزرگسالی و میانسالی هم ،سلامت خود را حفظ کنند.

  این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: برخی از کشورها، مانند کشورهای اسکاندیناوی(فنلاند ، نروژ،سوئدو...) به دلیل جمعیت و وسعت جغرافیایی کم وهمچنین برنامه ریزی طولانی مدت، در زمینه ی پیشگیری اولیه از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ،در مدت 15 سال توانسته اند، شیوع بیماری های قلبی و عروقی  را کنترل کنند. به طوری که خود را از  صدر جدول به پائین ترین سطوح برسانند و آمار بیماری های قلبی و عروقی را بسیار کاهش دهند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: