کد خبر: ۱۲۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
انجام تست‌های ژنتیک برای هر بیمار حدود 2 هزار دلار هزینه در پی دارد.
شفا آنلاین:علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی در دانش پزشکی سلولی، مولکولی و بالینی، در خصوص کاربرد پزشکی مولکولی اظهار داشت: امروزه بخش زیادی از پزشکی مولکولی در همه جای دنیا مربوط به فاز مطالعاتی بوده و تنها قسمت کمی از آن در درمان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شفا آنلاین، وی ادامه داد: به طور کلی باتوجه به شروع فعالیت های ایران در زمینه سلول های بنیادی، وضعیت کشور ما خیلی بد نیست اما هنوز فاصله زیادی با دنیا داریم؛ ضمن اینکه حتی در دنیا هم تا رسیدن پزشکی مولکولی به فاز درمانی فاصله زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کاربرد سلول درمانی در بیماری های خونی، اذعان کرد: در بیمارستان شریعتی تا کنون بیش از 6 هزار پیوند سلول بنیادی خون ساز انجام شده اما کاربرد سلول درمانی برای درمان بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی امروزه فقط در حال مطالعه و بررسی بوده و هنوز در هیچ کشوری منجر به نتیجه درمانی مطمئنی نشده است.

وی انجام تست های ژنتیکی برای درمان بهتربیماری ها موثر دانست و افزود: برخی تست های ژنتیک امروزه انجام می شود ولی هنوز به صورت منسجم نبوده چراکه  بسیار گران بوده به سادگی نمی توان آنها را انجام داد.

به گفته جعفریان انجام برخی تست های ژنتیک برای هر بیمار حدود 2هزار دلار است که با شروع و گسترش تحقیقات در این حوزه، هزینه ها هم به تدریج کاهش می یابد.

وی نبود زیرساخت های قوی، آزمایشگاه های مجهز و بودجه را از مهمترین چالش های حوزه پزشکی مولکولی برشمرد و یادآور شد: در صورت برآورد بودجه لازم، می توان کارهای تحقیقاتی این زمینه را به صورت جدی پیگیری کرد؛ چراکه نیروی انسانی متبحر و توانمند به اندازه کافی در کشور داریم.
برچسب ها: دانش ، پزشکی ، سلول بنیادی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: