کد خبر: ۱۲۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
اکنون وزارت بهداشت اعلام نکرده که باید سازمان تامین اجتماعی به عنوان زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت باشد بلکه ما تنها چیزی که می خواهیم این است که ما بر هزینه های درمانی در تمام بیمه ها از جمله بیمه سلامت و تامین اجتماعی نظارت داشته باشیم.
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تجمیع بیمه ها را یک تکلیف قانونی دانست و گفت: موضوعی که برای تجمیع بیمه ها به عنوان ملاک کار ماست این است که وزارت بهداشت فقط به عنوان تولیت هزینه کرد تمام بیمه ها نظارت داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی در حاشیه دومین روز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: ما در بحث تجمیع بیمه ها تکلیف قانونی داریم و براساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه عمل می کنیم.
در ماده 38 این قانون آمده است به منظور توسعه کمی و کیفی بیمه های سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر و عادلانه خدمات سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت به 30 درصد از طرق مختلف مانند اصلاح ساختار صندوق ها، مدیریت منابع، متناسب نمودن تعرفه ها، استفاده از منابع داخلی صندوق ها و درصورت لزوم از محل کمک دولت در قالب بودجه سنواتی و در طول برنامه اقداماتی انجام می شود.
البته در تبصره 2 این ماده آمده است، بیمارستان ها و مراکز ملکی صندوق تامین اجتماعی که درمان مستقیم را برعهده دارند با حفظ مالکیت در اختیار صندوق مذکور باقی مانده و مطابق مقررات به سازمان بیمه سلامت ایران فروش خدمت خواهند کرد.
قائم مقام وزیر بهداشت در عین حال در پاسخ به سوال که در تبصره 2 این ماده آمده است که سازمان تامین اجتماعی مستثنی از تجمیع بیمه ها به ویژه در حوزه درمان شده است، گفت: اکنون وزارت بهداشت اعلام نکرده که باید سازمان تامین اجتماعی به عنوان زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت باشد بلکه ما تنها چیزی که می خواهیم این است که ما بر هزینه های درمانی در تمام بیمه ها از جمله بیمه سلامت و تامین اجتماعی نظارت داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون درصدد هستیم دو اقدام، صرف تمام اعتبار در حوزه سلامت و درست هزینه شدن تمام پول ها را انجام دهیم.
حریرچی افزود: چرا باید مسئولان سازمان تامین اجتماعی به جای 9 بیست و هفتم فقط پنج بیست و هفتم را در
حوزه سلامت هزینه کنند البته این در سالم ترین مقطع فعالیت در حوزه سلامت بوده است.
وی ادامه داد: ما تنها درخواست مان این است که این هزینه ها در حوزه سلامت باشد و همه می دانند که بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی متعلق به حق الناس است و ما هیچ وقت نگفته ایم که باید این بیمارستان ها زیرمجموعه وزارت بهداشت باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همه بحث ما این است که هزینه کرد بر حوزه سلامت را نظارت کنیم، هیچ وقت صحبنی از اینکه ما بیمارستان ها یا شرکت های سرمایه گذاری را می خواهیم نبوده و نیست.
وی اظهار داشت: حدود 70 درصد بستری بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی است، این در حالی است که این سازمان پرداخت های بیمارستان های تحت پوشش و کارانه پزشکان را به روز کرده اما کارانه پزشک و هزینه های بیمارستان های دولتی را با 12 ماه تاخیر پرداخت می کند.
وی با طرح این سوال که آیا این عادلانه است، گفت: ما می گوئیم سازمان تامین اجتماعی باید بیمارستان های خود را افزایش دهد و در مناطق حاشیه تهران و دیگر شهرها مانند عسلویه بیمارستان های جدید احداث کند.
حریرچی در پاسخ به سوال که هدف قانونگذار برای تجمیع بیمه ها چیست، افزود: قانونگذار دنبال آن است که سودش شامل مردم شود، البته اگرچه این تجمیع بیمه ها به دوره وزارت ما قد نمی دهد ولی آنچه که می خواهیم به نفع همه مردم است.

** طرح تحول سلامت
وی در ادامه در پاسخ به سوال درباره طرح تحول سلامت نیز گفت: آیا محافظت مالی از مردم در هنگام بیماری خوب است یا نه، آیا بیمه شدن 9 میلیون بیمه نشده کار خوبی است؟ همه اینها برای تحقق آرزوی 24 ساله مردم جهت اجرای بیمه همگانی است.
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه به کسری بودجه بیمه سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: کسری بودجه صندوق بیمه در سال 93 به دو هزار میلیارد تومان، در سال 94 حدود سه هزار و 300 میلیارد تومان و در سال 95 به رقم سه هزار و 600 میلیارد تومان رسید.
وی خاطرنشان کرد: این رقم در نهایت به هشت هزار و 900 میلیارد تومان می رسد و ما با این اقدام و بیمه کردن افراد فاقد بیمه فعالیتی انجام دادیم که به نفع بیمه شدگان باشد چون 90 درصد بیمه شدگان درآمدی زیر 900 هزار تومان دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حدود 90 درصد مردم در موقع مراجعه به بیمارستان های دولتی قبل از طرح تحول سلامت برای یک یا چند مورد به بیمارستان های غیر دولتی می رفتند اما اکنون این خدمات در بیمارستان دولتی و با تعرفه دولتی ارائه می شود.

**تعرفه دولتی واقعی نیست
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تعرفه دولتی هنوز واقعی نیست، ادامه داد: وقتی پزشکی با حداقل تعرفه ممکن با کار مازاد و تاخیر 12 ماه حقوقش را دریافت می کند،‌چه ارتباطی با حقوق نجومی دارد.
وی با بیان اینکه باید وجدان عمومی درباره حقوق پزشکان را قاضی کنید، افزود: متوسط درآمد پزشکان متخصص و فوق تخصص 17 میلیون و 300 هزار تومان است و اگر این حقوق نجومی است آن را کاهش می دهیم.
حریرچی خاطرنشان کرد: اگر یک پزشک در سراوان ماهانه 300 زایمان انجام می دهد، ما باید این پزشک را مجاب کنیم که کمتر کار کند و مردم را به بیمارستان های دیگر بفرستیم یا اینکه حقوق را کامل پرداخت کنیم.
وی در ادامه در خصوص اینکه آیا صحت دارد که طرح تحول سلامت دچار مشکلاتی شده است؛ تصریح کرد: ما گفته ایم پاشنه آشیل ما کجاست و افتخار می کنیم که با مجموع 400 هزار نفری وزارت بهداشت با وجود همه کمبودها سرسوزنی از طرح تحول سلامت کوتاه نیامده ایم.
حریرچی با بیان اینکه ما پشتیبان مقامات کشوری هستیم اضافه کرد: همه دلسوز سلامت مردم هستند درست است که برای طرح تحول سلامت نگران هستیم اما خدمات را به خوبی به مردم ارائه می دهیم.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپا است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: