کد خبر: ۱۲۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
کار با افرادی که چالش زیادی با روابط عاشقانه دارند، در انتخاب، دلبستگی و صمیمیت مشکل دارند و به دنبال عشقی خاص می‌گردند و دچار اعتیاد در عشق هستند (اعتیاد به روابط رمانتیک، اعتیاد به رابطه) بسیار دشوار است
شفا آنلاین:. این افراد متوجه می‌شوند که دوستان و اطرافیان‌شان روابط عاشقانه ارضا کننده دارند ولی اینها در چرخه‌ای جنون‌آمیز از رابطه‌ای به رابطه دیگر می‌روند تا عشق را بیابند. آنها به دنبال فرد خاصی هستند تا به این افراد حس کامل و ارزشمند بودن بدهد. کسانی که اعتیاد به عشق دارند در واقع دنبال عشق نیستند بلکه به دنبال حس نخستین روزهای یک رابطه یا احساسی شورانگیز هستند. این جست‌و‌جو شبیه فرار از روابط عاطفی واقعی است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپیدمعتادان به عشق بر خلاف افراد سالم در عشق‌ورزی، از این مرحله بالاتر نمی‌روند و همیشه می‌خواهند همان شور و اتصال اولیه جنسی و عشقی را تجربه کنند. در واقع پس از آن مرحله، استرس‌ها و واقعیت‌های رابطه شروع می‌شود و فرد نیاز دارد با رابطه‌اش واقع‌گرایانه مواجه شود.

       در شماره گذشته، در مورد نشانه‌های رایج هشدار دهنده اعتیاد به عشق صحبت شد. در ادامه، به دیگر نشانه‌ها و همچنین درمان این وضعیت پرداخته می‌شود.

        با اینکه احساسات و مشکلات ناشی از اعتیاد آنها به عشق است، معمولا دیگران را سرزنش می‌کنند. مثلا می‌گویند اگر شریک ما چنین بود این اتفاق نمی‌افتاد. یعنی به خاطر تصور واهی‌شان از عشق، انتظار بیهوده از دیگران دارند و دیگران را سرزنش می‌کنند. آنها به خوبی از مواجهه با مشکلات‌شان اجتناب می‌کنند.

        در تاریخچه اکثر این افراد اعتیاد در خانواده، اختلالات روانی همراه با ترومای دوران کودکی یا سوء‌استفاده جنسی، بی‌توجهی، طردشدگی و دلبستگی ناایمن وجود دارد. سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی در بین آنها رواج دارد. در اوایل کودکی یاد گرفته‌اند که آسیب‌پذیر شدن خطرناک است، زیرا دوام دلبستگی برای سلامت روان ضرورت دارد.

        دلبستگی ناایمن و موارد ذکر شده می‌‌تواند آسیب‌پذیری را در برابر اعتیاد به عشق شدت بخشد. این افراد آموخته‌اند که از دوام نیافتن رابطه و عشق جلوگیری کنند ولی راه‌حل آنها راه‌حل مشکل‌داری است، زیرا خودشان رابطه را پایان می‌بخشند ولی از رابطه‌ای به رابطه‌ای دیگر می‌روند تا گریز خودشان را از عشق انکار کنند.

        این افراد می‌خواهند بی‌حس باشند و استرس، خستگی، شرم و غم را تجربه نکنند. البته در همه اعتیادها، چه اعتیادهای رفتاری و چه اعتیاد به مواد مخدر، میل به بی‌حس شدن وجود دارد. این افراد در واقع به دنبال عشق نیستند بلکه به دنبال تعدیل احساسات خود هستند.

        افرادی که به عشق اعتیاد دارند شبیه افرادی هستند که به مواد مخدر اعتیاد دارند. آنها با مواد مخدر به توهم، تصور و بی‌حسی پناه می‌برند و افرادی که اعتیاد به عشق دارند با تصورات و خیال‌پردازی نسبت به روابط عاشقانه خود را آرام می‌کنند. در واقع آنها با تکرار روابط عاشقانه شورانگیز به آن حسی که توسط انتقال دهنده‌های عصبی در مغز به جود می‌آید نیاز دارند.

درمان
       اعتیاد به عشق خوشبختانه قابل درمان است. تقریبا در درمان این افراد روش‌های مشابه با روش‌های درمانی سایر اعتیادها به کار می‌رود. درمان‌های سرپایی وجود دارد. مثلا می‌توان از روش گروه‌درمانی استفاده کرد و افرادی با مشکلی مشابه در یک گروه قرار گیرند و از تجارب‌شان بگویند.

       مهم این است که در درمان اعتیاد به عشق مانند درمان اعتیاد به مواد مخدر «پرهیز» لازم نیست بلکه قرار است فرد از روابط مخرب دست بکشد و روابط سازنده برقرار کند. درمان این اعتیاد شبیه درمان اختلالات خوردن است. قرار نیست پرهیز باشد و فرد رابطه‌ای نداشته باشد بلکه باید روابط سالم برقرار کند و بتواند روابط سالم خود را گسترش دهد و با ناکامی‌های رابطه کنار بیاید.
محسن حافظی
روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: