کد خبر: ۱۲۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تاکید کرد: جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور خواستار بازنگری و بازتعریف عدالت محور آزمایشگاه به خصوص در طرح تحول نظام سلامت است.

شفاآنلاین>جامعه پزشکی>دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور بر ضرورت رصد امنیت شغلی آزمایشگاهیان پیش از واگذاری آزمایشگاه‌ها به بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش شفاآنلاین،حبیب الله فاضلیان دهکردی  در خصوص مطالبات صنفی جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: واگذاری آزمایشگاه‌ها به بخش خصوصی  باید با تمهیدات خاصی صورت گیرد؛ چرا که بسیاری از آنها قابلیت واگذاری ندارند و پیش از عملی کردن این تصمیم، باید پایشی انجام شود تا امنیت شغلی آزمایشگاهیان به خطر نیفتد؛ چراکه اولویت اول کارکنان آزمایشگاه‌ها حمایت مادی و معنوی است.

وی افزود: ما خواستار این هستیم که شغل آزمایشگاه از نظر سخت و زیان آور بودن جزو مشاغل درجه سه محسوب شود تا شاهد ارتقای بهره‌وری کارکنان آزمایشگاه باشیم.

دهکردی، بازگشایی دکترای حرفه‌ای این رشته را یکی دیگر از مطالبات جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور عنوان کرد و افزود: بحث رتبه بندی شغلی برای آزمایشگاهیان شاغل در بخش خصوصی و دولتی و رسیدن به یک تعریف حداقلی از حقوق آنها نیز باید مد نظر مسئولان قرار گیرد. همچنین مشاغل آزمایشگاهی باید از نیروهای غیرحرفه‌ای خالی شوند. ما در حال حاضر شاهد حضور فارغ التحصیلان رشته‌هایی  مانند شیمی، کتابداری و حتی علوم سیاسی در برخی آزمایشگاه‌ها هستیم که با یاد گرفتن صورت آزمایش‌ها، در حال فعالیت هستند و با مکانیزم آنها آشنایی ندارند.

دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تاکید کرد: جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور خواستار بازنگری و بازتعریف عدالت محور آزمایشگاه به خصوص در طرح تحول نظام سلامت است. تعریف آزمایشگاه در وزارت بهداشت مطابق تعریف آن در دهه‌های 40 و 50 است؛ در این سال‌ها علوم مختلفی از جمله پزشکی و ... دچار تحول شده‌اند. در این بین علوم آزمایشگاهی نیز جایگاه ممتازی پیدا کرده است. در دهه 50، یک آزمایشگاه درجه یک حدود 100 قلم آزمایش انجام می‌داد، اما امروز این آزمایشگاه‌ها بیش از 1000 قلم آزمایش انجام می‌دهند. این جهش ضرورت بازنگری تعریف آزمایشگاه را نشان می‌دهد.

به گفته دهکردی ثبت روز سی‌ام فروردین ماه _ سالروز تولد حکیم اسماعیل جرجانی_ در تقویم رسمی کشور به عنوان روز آزمایشگاه نیز از جمله درخواست‌های جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: