کد خبر: ۱۲۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 05
اشعه‌ ایکس دو سر دارد، هم به درمان سرطان‌ها همت می‌گمارد و هم در صورت استفاده غیرحرفه‌ای از آن باعث انواع سرطان می‌شود.

شفا آنلاین:سما زارع، کارشناس رادیولوژی و عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران  گفت: 121 سال پیش 8 نوامبر، رونتگن، فیزیکدان آلمانی حین کار با لوله کروکس، اشعه ایکس را کشف کرد، اشعه ای نامرئی و ناشناخته که بعدها پایه تصویربرداری و مهمترین مجرای تشخیص بیماری ها شد. پایه گذاری این علم با گسترش چشمگیرش در مدالیته های مختلف تصویربرداری از پزشکی هسته ای گرفته تا MRI ، سی تی اسکن و رادیولوژی، تحولی شگرف در عرصه  تشخیص ایجاد کرد و حتی از اثرات اشعه‌های یونیزان برای درمان بیماری ها هم استفاده شد که امروزه از آن به عنوان علم رادیوتراپی یاد می شود که چشم امید بسیاری از بیماران برای درمان تومورها و سرطان ها به آن دوخته شده است.

به گزارش شفا آنلاین،زارع ادامه داد: اشعه‌ای که دو سر دارد هم به درمان سرطان‌ها همت می گمارد و هم در صورت استفاده غیرحرفه ای از آن باعث انواع سرطان می‌شود. به دلیل همین حساسیت ، امروزه افرادی که برای کار با اشعه و تماس با بیماران در دانشگاه های علوم پزشکی تربیت می شوند، باید مدیریت اشعه و حفاظت بیماران از اشعه خطرناک ایکس را همچنین به عهده بگیرند. و این تخصصی را می طلبد که تنها در دانشگاه های طراز اول کشور به افرادی با رتبه های خوب آموزش داده می شود . چراکه علاوه بر سروکار داشتن با جان بیماران ( که در تمام رشته های علوم پزشکی مشترک است.) همچنین حفاظت بیماران و خود، از اشعه را ، با تسلط بر علوم رادیوبیولوژی و فیزیک پرتوها باید بر عهده بگیرند.

عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران در ادامه گفت: رادیولوژیست‌ها و رادیوتکنولوژیست‌ها  هر ساله جشنی بزرگ را به مناسبت سالروز کشف اشعه ایکس و روز جهانی رادیولوژی ترتیب می دهند و این گردهمایی بزرگی است که آن‌ها را دور هم جمع می کند. جامعه بزرگی که امروز مورد بی مهری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

زارع تصریح کرد: در جامعه رادیوتکنولوژیست‌ها مشکلات پیچیده تر است. رادیوتکنولوژیست‌هایی که جمعیت آن‌ها به نزدیکی بیست هزار نفر در کشور می رسد. افرادی که در عرصه تشخیص نقشی کلیدی دارند، در معرض خطرات پرتوهای یونیزان هستند و تخصص مدیریت اشعه و حفاظت در برابر آن را باید بلد باشند اما وقتی کفگیر وزارت بهداشت به ته دیگ می خورد اولین چیزی که با دور زدن قانون حذف می شود حق اشعه آن‌هاست که مصوب سال 68 مجلس شورای اسلامی بوده است.

عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران ادامه داد: این روزها پرتوکاران مصرانه در تلاشند تا به مجلسیان، دولت و وزارت بهداشت حقوق از دست رفته خود را یادآور شوند و جشن روز رادیولوژی بهانه‌ای است تا انجمن علوم پرتونگاری ایران، اعضای هیأت مدیره‌های شعبه‌های استانی خود را از سراسر کشور دور هم جمع کند تا برای این معضلات چاره ای بیندیشند.

زارع افزود: قبل از شروع جشن آن‌ها جلسه تشکیل دادند تا کارگروه های مختلفی برای پیگیری هر یک از مشکلاتشان تشکیل دهند. علاوه بر قانون حق اشعه که در برنامه دائمی قانون خدمات کشوری در حال حذف شدن است و در برنامه ششم توسعه هم قانون آن پیش بینی نشده است، مشکلات دیگری هم گریبان گیر آن‌هاست، از جمله رها شدن رشته تکنولوژی رادیولوژی بدون متولی و نهاد نظارتی که عواقب آن هرج و مرج در مراکز تصویربرداری و پرتوگیری‌های بیش از حد مجاز و غیر قانونی در کشور است که به دلیل تجویزهای لجام گسیخته ، بی رویه و بدون علت عکسبرداری برای بیماران رخ می دهد.

این عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران گفت: مراکز تصویربرداری دولتی به افراد غیرمتخصص در بخش خصوصی واگذار می شود که تابع هیچ قانونی نیستند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. نبود نظارت تا جایی پیش می رود که فاجعه جبران ناپذیر و خطرناک ورود افراد غیرمرتبط با رشته رادیولوژی، رادیوتراپی و پزشکی هسته ای ، به این مراکز رخ میدهد. افرادی که گاهی فیزیک خوانده اند گاهی ادبیات و گاهی مهندسی پرتو در دانشگاه آزاد غیرپزشکی و این جان بیماران است و پرتوگیری های کارشناسی نشده که قربانی سودجویی ها می شود.

زارع افزود: پرتوکاران تنها یک نظام کارآمد نظارتی می خواهند یک نظام پرتونگاری که متولی امور آنها باشد و به این بی سامانی خطرناک سامان دهد و جالب است که آن‌ها حتی یک اداره امور پرتو هم در وزارت بهداشت ندارند.

عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌های سرسام آور علوم تصویربرداری و روش های جدیدی که در تصویربرداری پزشکی هر روز در دنیا رونمایی می شود هنوز ادامه تحصیل تخصصی برای رشته های تصویربرداری بالینی در کشور وجود ندارد و در آزمونهای استخدامی که به ندرت برگزار می شود سهم رادیوتکنولوژیستها  در ردیف ها و ظرفیت‌های استخدامی بین رشته‌های علوم پزشکی کمترین است که تنها در مقایسه با پرستاران نسبت 4 به 100 دارد.

زارع ادامه داد: با وجود اینکه امروزه رشته هایی نظیر پرستاری و علوم آزمایشگاهی جزو مشاغل سخت طبقه بندی می شوند اما هنوز ماندن رشته حساس تر رادیولوژی ، رادیوتراپی و پزشکی هسته ای در لیست مشاغل سخت در هاله ای از ابهام قرار دارد. که حتی پرداخت سختی کار در سایه حق اشعه ای که پرداخت نمی شود ، به راحتی نادیده گرفته می شود. چیزی که تنها دلسردی را به جامعه پرتلاش پرتونگاری کشور تزریق می کند.

عضو انجمن علوم پرتونگاری ایران در پایان گفت:  امروز این قشر به انزوا کشیده شده اما امیدوار، برای حل مشکلاتشان در کمال محجوبیت و عاذی از جنجال دور هم جمع شده اند تا آخرین راه کارهای قانونی را در کنار هم بررسی کنند.آری امروز روز جهانی اشعه ی ایکس است!

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: