کد خبر: ۱۲۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 05
اقدامات بهورزان برای توسعه بهداشت در مناطق محروم، حاشیه نشین و روستایی قابل تقدیر است که از آن جمله می توان به ریشه کن کردن بیماری های واگیردار از جمله فلج اطفال اشاره کرد.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ریشه کن کردن بیماری های واگیردار در کشور با وضعیت مطلوب روبه رو هستیم؛ گفت: امسال هیچ موردی از بیماری وبا در کشور گزارش نشده است.

به گزارش شفا آنلاین،سید حسن قاضی‌ زاده هاشمی روز شنبه در مراسم تجلیل از بهورزان و مربیان نمونه کشور در مشهد افزود: بهورزان قلب کار در عرصه بهداشت هستند.

وی اظهار کرد: توفیقات فراوان در حوزه بهداشت و درمان کشور حاصل شده که از آن جمله می توان به کاهش مرگ و میر مادران، کودکان زیر پنج سال اشاره کرد که نتیجه تلاش بخش های مختلف بهداشت و درمان و ارائه خدماتی از جمله راه، برق، سواد، دانش، سبک زندگی و آب سالم است.
وی گفت: اقدامات بهورزان برای توسعه بهداشت در مناطق محروم، حاشیه نشین و روستایی قابل تقدیر است که از آن جمله می توان به ریشه کن کردن بیماری های واگیردار از جمله فلج اطفال اشاره کرد.
وزیر بهداشت افزود: مطلوبیت کار بهورزان در روستاها به حدی رسیده که طرح مراقبان سلامت در مناطق محروم شهری برگرفته از فعالیت آنان به اجرا درآمده است.
وی اظهار کرد: 17 هزار و 651 خانه بهداشت ، 202مرکز بهورزی و حدود 31 هزار بهورز در کشور داریم که 20 هزار نفر آنان بانوان می باشند.
وی با بیان اینکه 4500 بهورز در کشور کمبود داریم، گفت: مجوز جذب 650 بهورز صادر شده و امیدوار همراهی سازمانهای ذیربط در این زمینه هستیم.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور تاکنون 2500 خانه بهداشت احداث و هشت هزار مرکز بهداشت و خانه بهداشت مرمت و تجهیز شده و حدود سه هزار خانه بهداشت نیز در حال مرمت است.
وی با بیان اینکه عملکرد و تلاش موثر بهورزان در پیشگیری از بیماری های واگیر دار و مراقبت از مادران و نوزادان بسیار موثر و قابل تقدیر بوده است، اظهار کرد: بهورزان باید در اجرای سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نیز کمک کنند.
وی گفت: بسته های آموزشی بیماری های مهم غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، افزایش وزن و دیابت آماده شده و به زودی برای آگاهی و آموزش در اختیار بهورزان کشور قرار می گیرد.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات جدی حوزه سلامت افزود: لازم است منابع حوزه سلامت تجمیع شوند، بیمه ها از فعالیت در قالب صندوق به مجموعه ای کارآمد در کنار نظام سلامت تبدیل و تعهدات خود را پرداخت نماید و در این میان مجلس و دولت نیز فراتر از همه گرفتاری هایی که دارند به حوزه سلامت نیز بها دهند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان بسیار مغفول مانده است و باید توجه داشت که مهمتر از ساخت خانه بهداشت و تجهیز آن، فردی است که در این مکان قرار است به مردم خدمات بدهد.
وی ادامه داد: باید محور فعالیت ها بر غیر پزشک استوار شود تا در امر پیشگیری موفقیت حاصل گردد در غیر این صورت همه منابع به هدر رفته و همچنان درمان محور باقی خواهیم ماند.
دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: برای اصلاح طرح پزشک خانواده باید سطح بهورزان را در جنبه های مختلف ارتقا داده و رتبه بندی بهورزان را انجام دهیم.
در این مراسم از تعدادی بهورزان و مربیان نمونه کشوری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجلیل شد.

برچسب ها: وبا ، فلج اطفال ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: