کد خبر: ۱۲۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 03
مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تولید داخل بازار 900 میلیون دلاری را به خود اختصاص داده و امیدواریم در سال های آینده از واردات پیشی بگیریم.
شفا آنلاین:محمود بیگلر مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در نخستین همایش قطب های تجهیزات پزشکی کشور که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، تجهیزات پزشکی را مقوله ای غیر قابل انکار دانست و گفت: با توجه به حجم بازاری که درگیر این فرآورده های پزشکی است، به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت بلکه باید برنامه ریزی دقیق و منطقی را ایجاد کرد. 

به گزارش شفا آنلاین،وی بیان کرد: بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون دلار، حجم بازار تجهیزات پزشکی است که توسط هزار و 500 شرکت فعال است. تولید داخل نیز بازار 900 میلیون دلاری را به خود اختصاص داده و امیدواریم در سال های آینده از واردات پیشی بگیریم البته هیچ گاه نمی توان ادعای بی نیاز بودن از واردات را داشت چراکه به علت مقرون به صرفه بودن این کار، کشورهای پیشرفته هم تمام نیازشان را خودشان تولید نمی کنند.

بیگلر با بیان اینکه تجهیزات پزشکی نیاز به ساماندهی مشخصی دارد، افزود: یکی از ملزومات، ایجاد تشکیلات منسجم در دانشگاه ها بود تا کیفیت زیر سوال نرفته و واردات دچار پیچ و خم نشود که حمایت دکتر دیناروند و دکتر هاشمی زمینه را برای این فضا ایجاد کرد. 

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بیمارستان تنها یک بخش از تکالیف ماست باید دامنه فعالیت را از چهاردیواری بیمارستان خارج کرده و ابزارهای کنترلی را نیز در نظر بگیریم که ایجاد این تشکیلات مصوب و ابلاغ شد و اکنون 90 درصد از دانشگاه ها در حال بارگذاری و آغاز عملیات اجرایی آن هستند.

وی از پیگیری تامین نیروی انسانی نیز خبر داد و گفت: باید از تمام ظرفیت ها اعم از بخش خصوصی و دولتی استفاده کنیم تا در کنار ما قرار بگیرند که طبق رایزنی ها با بخش دولتی، قرار است هزار نفر در عرصه های مورد نیاز سازمان غذا و دارو تزریق شوند که حدود 300 نفر مربوط به تجهیزات پزشکی است.

تجهیز هر تخت بیمارستانی 300 میلیون تومان هزینه دارد
بیگلر هزینه ساخت سرانه هر تخت بیمارستانی را 400 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: بالغ بر 300 میلیون تومان هزینه تجهیزاتی هر
تخت بیمارستانی برآورد می شود بنابراین نمی توان بخش تجهیزات پزشکی را رها کرد.

وی عنوان کرد: اگر دفتر فنی در بیمارستان تکالیف فنی انجام می دهد باید دفاتر فنی دیگری نیز در کنار آن خدمات مهندسی پزشکی را ارئه
دهد تا از تجهیزات بیمارستانی کمال استفاده را کرد. اگر تجهیزاتی زیر 7 سال از چرخه مصرف خارج شود، به سرمایه های مملکت آسیب رسیده است.

مدیر کل دفتر تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: بالغ بر 125 هزار تخت بیمارستانی در کشور در قالب 900 بیمارستان در چرخه
مصرف قرار دارد، از طرفی نیروهای مشغول در دانشگاه ها زیر هزار نفر هستند و این در حالی است که دفاتر فنی بالغ بر 6 هزار نفر نیرو دارند، بنابراین باید این عقب ماندگی را جبران کرد 

بدهی سه هزار میلیاردی بیمارستان ها به بخش خصوصی
وی ادامه داد: کاهش پرداختی از جیب مردم طرح تحول را موفق کرد و شرکت های خصوصی بزرگترین سرمایه ای بود که در اختیار وزارت
بهداشت قرار گرفت. مراکز بیمارستانی بالغ بر سه هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار هستند و سرمایه این بخش به گردونه خدمات ما وارد می شود.

بیگلر بخش خصوصی را جورکش سازمان های بیمه گر دانست و گفت: اگر سازمان های بیمه گر به تکالیف خود عمل نمی کند بخش خصوصی هزینه ها را پرداخت می کند و روزی نیست که برخی شرکت ها به سیستم ما مراجعه کنند و از نبود توان پرداخت هزینه گمرک و ترخیص اجناس گلایه نکنند که این شرکت ها تسهیلات با سود 27 درصد را دریافت می کنند تا کار بیمارستان زمین نماند.

10 تا 12 درصد از هر پرداختی سازمان های بیمه گر به تجهیزات تعلق گیرد
بیگلر ارائه جایگاه به تجهیزات پزشکی را از الزامات این حوزه خواند و گفت: یکی از اقداماتی که باید نهادینه شود تا تجهیزات را به عنوان رکن اصلی در ارائه خدمات به حساب می آوریم، ایجاد نشانگرها و جایگاهی برای تجهیزات است.

وی افزود: باید 25 درصد از هر پرداختی سازمان های بیمه گر، به مطالبات دارو و تجهیزات اختصاص یابد و سهم تجهیزات هم 10-12 درصد
باشد، تا برنامه ریزی در حوزه نظام پرداخت شکل نگرفته و در سطح دانشگاه ها پیگیری نشده، مشکلات حل نمی شود. بر همین اساس به راه اندازی تشکیلات سازمانی در دانشگاه ها اصرار داریم. 

بیگلر ادامه داد: یکی از چالش های جدی غذا و دارو و درمان چانه زنی بر سر فضایی مشترک یعنی بیمارستان است. البته بخش عمده فعالیت ما در بیرون از بیمارستان صورت می گیرد اما مشکلات تکالیفی که در بیمارستان ها درقالب اقلام سرمایه ای انجام می شود باید در حیطه درمان پیگیری شود.

وی اظهار داشت: اداره کل از هر دو مجموعه حمایت می کند اما تولید، نظارت، اطلاع رسانی و ترخیص کالاهای وارداتی باید ساماندهی شده
کنترل شوند چراکه تنها 10 درصد از فعالیت های موجود و جاری در حوزه درمان و در بیمارستان ها است و 90 درصد باید توسط غذا و دارو برنامه ریزی شود.

بیگلر یادآور شد: اگر بازار تجارت برای محصولات ایجاد کردیم پس محصول ما کیفی است اما اگر فقط به بازار ایران چشم دوختیم تا
درسایه اقتصاد مقاومتی از تولید ما حمایت کنند، قطعا کیفیت افت می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: