کد خبر: ۱۲۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 04
یک روانشناس هشدار دارد بیش از 60 درصد سالمندان ایرانی دچار پرفشاری خون هستند.
شفا آنلاین:دکتر فرشاد نجفی‌پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: «پرفشاری خون، يکي از بیماری‌های مزمن است که هزينه بسیار بالايي دارد و شايع‌ترين علت ابتلا به بيماری قلبي- عروقي و يکي از قوی‌ترين عوامل مستعدکننده در پانصد هزار مورد سکته مغزی و همچنین عامل عمده در بیش از یک و نیم ميليون سکته قلبی در سال پرفشاری خون است.» 

به گزارش شفا آنلاین:وی در ادامه افزود: «شيوع پرفشاری خون در سالمندان ایرانی بیش از 60 درصد است و با بالارفتن سن احتمال بروز آن افزایش می‌یابد. البته اين رابطه يک سير حتمی و عادی نیست و از نحوه و کيفيت زندگي افراد تاثیر می‌پذيرد.»

این روانشناس در این‌باره توضیح داد: «استرس، اضطراب و فشارهای روانی در زندگی امروزی که بسيار پيچيده و مملو از مشکلات و تنش‌سازهای مختلف است، مي‌تواند باعث آثار منفي بر سلامتی مردم شود. این عوامل در سالمندان که قدرت تطابق و سازگاری آنها کاهش می‌یابد، می‌تواند باعث بروز مشکلات حادتری شود. استرس و اضطراب باعث تحريک غده فوق‌کليوی و سيستم اعصاب خودکار مي‌شود که طي يک فرآيند پيچيده با افزايش فشارخون، نامنظم شدن تنفس، تنگي‌نفس، افزايش تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب همراه است و در صورت تکرار و مزمن شدن، فرد دچار پرفشاری خون و ساير بیماری‌ها خواهد شد.»

دکتر نجفی‌پور با تاکید بر اینکه افراد مسن به دلایل مختلف بیشتر دچار استرس می‌شوند، خاطرنشان کرد: «استرس و اضطراب در دوران سالمندي به علت اينکه اين دوره از زندگي مملو از انواع احساس کمبودها و ناتوانی‌ها است، بيشتر و شايع‌تر است. به عبارتي، سالمندان در نتيجه کاهش اعتمادبه‌نفس يا از دست دادن آن، کاهش فعاليت و تحرک و همچنین از دست دادن دوستان و نزديکان، کاهش استقلال مادی و جسمانی و بیماری‌های مزمن، در معرض استرس و اضطراب بيشتری قرار دارند. بی‌قراری، غم، اندوه، بی‌اشتهایی، افزايش فشارخون، افزايش بي‌نظمي تنفسي، تپش قلب اختلال در تمرکز و انجام فعاليت‌های روزانه از علايم و نشانه‌های عوامل استرس‌زا هستند. در نتيجه اين عوامل و مجموع علل ذکر شده می‌توان نتيجه گرفت که استرس و اضطراب افراد سالمند را به ميزان زيادی تحت‌تاثير قرار می‌دهد و سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد.»

وی با بیان اینکه سالمندان نباید از فواید آرام‌سازی در کاهش فشارخون غافل شوند، گفت: «به روش‌های مقابله با تنش‌سازها «آرام‌سازی» می‌گویند که به نظر مي‌رسد با استفاده از اينها می‌توان آثار نامطلوب ناشي از تنش را از بين برد و از بروز علائم ناشي از اين عوامل مخرب جلوگيری کرد.» 

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه معمولا پس از چند بار تمرين و تکرار این تمرین‌ها فرا گرفته مي‌شوند و به دنبال تمرینات آرام‌سازی، اضطراب و استرس افراد به ميزان قابل‌توجهي کاهش می‌یابد، ادامه داد: «فشارخون، تعداد تنفس، تعداد ضربان قلب پس از آرام‌سازی کاهش معنی‌داری پیدا می‌کند. ضمن اینکه انجام این تمرین‌ها، باعث کاهش تنگي نفس، فشارخون، تعداد ضربان قلب و ميزان درجه حرارت بدن نیز می‌شود، تنش عضلاني را کاهش داده، ميزان اضطراب را مي‌کاهد و آثار نامطلوب ناشي از تنش را از بين می‌برد. درواقع، آرام‌سازی با اثر مقابله‌ای در برابر استرس باعث کاهش فعاليت سيستم عصبی خودکار و در نتيجه منجر به کاهش ميزان فشارخون، منظم شدن تنفس، کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش گرفتگی عضلاني می‌شود.» 

دکتر نجفی‌پور درنهایت با اشاره به اینکه سالمندانی که تمرینات آرام‌سازی کار کرده و با اعضای خانواده زندگي مي‌کنند، نسبت به افرادی که در اين کلاس‌ها شرکت ندارند و تنها زندگي می‌کنند، دارای استرس و اضطراب کمتری هستند، گفت: «زندگی در آسایشگاه سالمندان نسبت به محيط منزل و در کنار خانواده، محيطي است که باعث تشديد اضطراب و استرس مي‌شود، سرای سالمندان و مراکز نگهداری افراد مسن، با توجه به فرهنگ و نوع خانواده‌های ایرانی تاکنون محیط مطلوبی برای این عزیزان نبوده است، که اين عوامل نيز باعث افزايش اضطراب و استرس اين افراد می‌شود. اکثريت این افراد به علت وضعيت اقتصادی ضعيف خود اين اماکن را برای اقامت انتخاب می‌کنند که اين عامل نيز در کنار ساير عوامل به تشديد اضطراب و استرس افراد کمک خواهد کرد. سالمندانی که تمرینات آرام‌سازی کار کرده و با اعضای خانواده زندگي مي‌کنند، نسبت به افرادی که در اين کلاس‌ها شرکت ندارند و تنها زندگي مي‌کنند دارای استرس و اضطراب کمتری هستند. به علاوه اينکه دوره سالمندی سرشار از انواع احساس کمبودهایی مانند از دست دادن همسر، دوستان و نزديکان، عدم استقلال مالی و نارسایی‌های جسمانی است و در صورتي که اصولی برای مقابله با اين عوامل به‌کار گرفته نشود، می‌تواند باعث تشديد استرس و اضطراب در افراد سالمند شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: