کد خبر: ۱۰۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>دو مرد در آنچه یک کامیون سفید عادی به نظر می‌رسد، دارند به بیمارانی که اندام‌هایشان را در جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند، کمک می‌کنند تا دوباره بتوانند راه بروند، بازی کنند و حتی گله‌هایشان را بچرانند.
به گزارش شفا آنلاین،  این دو تکنسین در چهار سال گذشته حدود ۵۰۰۰ اندام مصنوعی را برای حدود ۲۵۰۰ نفر ساخته‌اند و اندازه کرده‌اند. کلینیک صحرایی آنان حدود شش ماه است که به راه افتاده است و باعث بهبود دسترسی مصدومان به چنین درمان‌هایی شده است. این کلینیک با اینکه اغلب مجروحان جنگ داخلی پنج‌ساله سوریه ۱۵ تا ۴۵ ساله هستند، اندام‌های جایگزین را در اختیار کودکان و سالمندان نیز می‌گذارد.

       امجد حاج خمیس، یکی از تکنسین‌ها می‌گوید: «احساس آدم هنگامی که پروتز جدیدی را برای بیماران به‌خصوص کودکان کار می‌گذارد، وصف‌ناشدنی است. آنان عاشق حرکت کردن و بازی کردن هستند و این کمک به یک کودک برای راه رفتن دوباره احساسی فوق‌العاده در آدم ایجاد می‌کند.» خمیس ۲۴ ساله در دانشگاه حمص ادبیات فرانسه می‌خواند و همکارش عبدالرحیم خلوف، ۲۵ ساله در حال تعلیم دیدن برای آموزگار مدرسه شدن است. هر دوی آنان پس از فقط ۴ ماه درس خواندن به علت بدتر شدن وضعیت شهر تحصیل را رها کردند.

       آنان با شروع به کار در یک بیمارستان صحرایی برای ساختن و اندازه کردن اندام‌های مصنوعی تعلیم دیدند، ازجمله با گذراندن دوره‌ای در شهر مرزی ریحانیه در مرز ترکیه و آموزش از راه دور از پاکستان، بریتانیا و آلمان.

       تقاضاهای قطع‌عضوشد‌ه‌ها برای اندام‌های مصنوعی بیش از حدی است که این کلینیک از پس آن برآید. سامیه دختر ۹ ساله از جمله کودکانی است که با مراجعه به این کلینیک متحرک پای مصنوعی دریافت کرده است. انفجار یک مین زمینی هنگامی که او در مزرعه پدربزرگش گردش می‌کرد، باعث قطع پای او شد. سامیه می‌گوید: «در بیمارستان بیدار شدم و دیدم پایم را پیدا نمی‌کنم. اول خیلی افسرده بودم اما وقتی پدرم گفت پای مصنوعی به من می‌دهند و دوباره می‌توانم راه بروم خیلی خوشحال شدم.»سپید
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: