کد خبر: ۱۲۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 03
کمبود عضوهیئت‌علمی، نبود توزیع مناسب نیروی انسانی، نبود نظارت دقیق بر فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی و ناامنی شغلی ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی است که اعضای جامعه دندان‌پزشکی کشور به آن اشاره می‌کنند.
شفا آنلاین:جمعی از اساتید و اعضای جامعه دندان‌پزشکی کشور برای پیگیری مطالباتی که نوک پیکانش رو به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های در جریان در وزارت بهداشت را هدف گرفته؛ تلاش می‌کنند.

     به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید   کمبود عضوهیئت‌علمی، نبود توزیع مناسب نیروی انسانی، نبود نظارت دقیق بر فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی و ناامنی شغلی ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی است که اعضای جامعه دندان‌پزشکی کشور به آن اشاره می‌کنند.

       یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش پذیرش دانشجو ابراز نگرانی می‌کند و براین باور است که تاسیس دانشکده‌های دندان‌پزشکی در سال‌های گذشته بدون حساب‌وکتاب صورت گرفته، امروز می‌تواند منشا یک چالش باشد.

پذیرش استاد بدون دانشجو
       سهیل کوشایی، می‌گوید: «گروهی که پیش‌ازاین برای پیگیری مشکلات متعهدین ضریب K تشکیل‌شده بود، امروز به‌عنوان کمپینی برای پیگیری مطالبات جامعه دندان‌پزشکی کشور فعالیت می‌کند و قرار است بعد از بررسی درمورد مهم‌ترین مشکلات صنفی و آموزشی، پیگیری آنها را آغاز کنیم.»

       او تعداد زیاد دانشکده‌های دندان‌پزشکی را یکی از مهم‌ترین معضلات روز می‌داند و می‌گوید: «در این دانشکده‌ها امکانات کافی وجود ندارد و از نظر سطح علمی-آموزشی در رده مناسبی نیستند.»

       او به ظرفیت بالای پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی هم انتقاد می‌کند: «بدون اینکه نیازسنجی کنند دانشجویان را پذیرش می‌کنند و برای آموزش از اساتید طرحی یا متعهد استفاده می‌کنند و کسی را استخدام نمی‌کنند. در حال حاضر به‌جای اینکه ظرفیت را کاهش دهند، دانشکده‌های دندان‌پزشکی که میزان امکانات و توانشان محدود است را به پذیرش دستیار تخصصی وادار می‌کنند. گویی با این سیاست‌ها تنها به فکر تامین نیروی انسانی متعهد برای تربیت این‌همه دانشجو هستند.»

       عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از پذیرش دستیار در برخی رشته‌ها علی‌رغم نبود استاد در آن دانشکده و برای آن رشته می‌گوید: «در سال جاری برای رشته پروتزهای دندانی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین سه رزیدنت پذیرش کرده‌اند درحالی‌که تنها دو استاد متعهد که در حال گذراندن طرح خود هستند با این تخصص در دانشگاه ما فعالیت می‌کنند.»

       او اضافه می‌کند: «یکی از قوانین راه‌اندازی بخش تخصصى براى تربیت دستیار وجود حداقل یک دانشیار در آن گروه است اما برخی از دانشگاه‌هایی که دستیار دارند این شرایط را ندارند. در این موارد دبیرخانه دندانپزشکى موظف است در صدور مجوز افتتاح بخش‌های تخصصى اصولى، قاطع و علمى برخورد کند تا بخش‌های آموزشى استاندارد لازم را داشته باشند. همه این اتفاقات درحالی‌می‌افتد که همزمان زمزمه‌هایی از راه‌اندازی دانشکده دندان‌پزشکی در دانشگاه آزاد شنیده می‌شود که قرار است اعضای هیئت‌علمی آن از طریق اعزام نیروهای متعهد تامین شود که این اقدام هم غیرمجاز است .»

       کوشایی می‌گوید: «پذیرش دانشجوی مازاد در حالی رخ می‌دهد که سیستم مناسبی برای توزیع نیروی انسانی وجود ندارد. دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از سراسر کشور به تهران و شهرهای بزرگ می‌آیند و از فردای روزی که مدرکشان را می‌گیرند در شبکه‌های اجتماعی از مطب جدیدشان خبر می‌دهند.»

       او در ادامه توضیح می‌دهد: «درحالی که خیلی از مناطق کشور بدون دندانپزشک باقی می‌ماند که نیروی انسانی موجود در کشور که هزینه زیادی برای تربیت آن در دانشگاه‌ها صرف می‌شود را می‌توان با تامین نیازهای اقتصادی، شغلی و حداقل‌های رفاه در شهر خود ماندگار کرد یا در بخش دولتی برای خدمت جذب کرد.»

       کوشایی درمورد نظارت ضعیف می‌گوید: «امروز شاهد هستیم که برخی از دانشجویان دندان‌پزشکی بدون اینکه پروانه مطب داشته باشند به‌صورت زیرزمینی و بدون تابلو به مردم خدمات دندان‌پزشکی ارائه می‌کنند. همچنین افرادی هستند که در کلینیک‌ها کار می‌کنند اما پروانه ندارند.»

       به گفته کوشایی از یک‌سو همه فارغ‌التحصیلان در شهرهای بزرگ تجمع می‌کنند و از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت خبر از کمبود دندان‌پزشک می‌دهند و در همین راستا تعداد دندان‌پزشک را افزایش می‌دهند و به طرح تربیت بهداشتکار رو می‌آورند.

شعار تثبیت ظرفیت محقق نمی‌شود
       در ادامه سخنان باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور؛ او از وجود برخی فشارها از سوی سازمان‌های بیرونی برای افزایش پذیرش خبر داد و به‌نوعی گلایه کرد که هرسال علی‌رغم اینکه شعار تثبیت ظرفیت در پذیرش دانشجو برای گروه علوم پزشکی داده می‌شود اما درنهایت محقق نمی‌شود.

       این در حالی است که قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت چندی پیش در مصاحبه اختصاصی با روزنامه سپید در توضیح موضع خود درمورد ظرفیت پذیرش گفت که براساس نتایجی که از طرح تحقیقاتی پیرامون سنجش نیاز کشور به نیروی درمانی تا چند سال آینده به‌دست‌آمده فکر می‌کنم ظرفیت فعلی پذیرش دندان‌پزشکی را تثبیت کنیم.

       اجبار بیرونی که برخی گمانه‌زنی‌ها، آن را به سهمیه‌های موجود در پذیرش دانشجو مرتبط می‌دانند و براین باورند که وجود سهمیه‌های مختلف در آزمون‌های علمی مانع جدی بر سر راه تثبیت ظرفیت پذیرش دانشجو است. سهمیه‌هایی که حساسیت بهره‌مندی از آن در آزمون‌های تخصصی‌تر بیشتر می‌شود و از سوی دیگرانی که از آن بی‌بهره‌اند، با دیده تردید نگاه می‌شود.

       کوشایی درمورد صحبت اخیر معاون آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر فشار نهادهای بیرونی برای افزایش ظرفیت دانشجو می‌گوید: «وزارت بهداشت به‌عنوان نهادی که در مورد سلامت مردم تصمیم‌گیری می‌کند باید بر حوزه اختیارات خود تاکید کند و در اجرای تصمیمات خود استقامت به خرج دهد.»

       کوشایی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در این مورد می‌گوید: «در خیلی از کشورها زمانی که به مازاد دانشکده‌های دندان‌پزشکی پی بردند، برخی از این دانشکده‌ها را تعطیل کردند چون به این باور رسیده بودند که مازاد پزشک از کمبود آن زیان‌بارتر است.»

       او اضافه می‌کند: «پیشنهاد من این است که برای به‌کارگیری دندان‌پزشکان تازه فارغ‌التحصیل دندان‌پزشکی بهتر است مراکز دندان‌پزشکی دولتی تاسیس شود که مزایا و حقوق دندان‌پزشکان را هم تامین کند تا آنها هم راضی شوند در مناطق مختلف کشور فعالیت کنند که مستلزم اختصاص بودجه است. درواقع نظیر همان اتفاقی که برای پزشک خانواده افتاد اگر برای دندان‌پزشکی بیفتد می‌توان بیشتر به توزیع مناسب امیدوار بود.اما اگر قرار باشد که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی رها شود، خدمت‌رسانی به‌صورت غیرقانونی هم افزایش پیدا می‌کند. باید مدیریت به سمت استخدام نیرو براى آموزش و اختصاص بودجه براى درمان برود و نیروى طرحى و ظرفیت پذیرش زیاد را راه‌حل همه‌چیز ندانیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: