کد خبر: ۱۲۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 03
کار با افرادی که چالش زیادی با روابط عاشقانه دارند، در انتخاب، دلبستگی و صمیمیت مشکل دارند و به دنبال عشقی خاص می‌گردند و دچار اعتیاد در عشق هستند (اعتیاد به روابط رمانتیک، اعتیاد به رابطه) بسیار دشوار است.
شفا آنلاین:   این افراد متوجه می‌شوند که دوستان و اطرافیان‌شان روابط عاشقانه ارضا کننده دارند ولی اینها در چرخه‌ای جنون‌آمیز از رابطه‌ای به رابطه دیگر می‌روند تا عشق را بیابند. آنها به دنبال فرد خاصی هستند تا به این افراد حس کامل و ارزشمند بودن بدهد. آنان عاشقی همیشگی می‌خواهند. نگاه‌شان به عشق هم نگاهی خاص است.


     به گزارش شفا آنلاین:  کسانی که اعتیاد به عشق دارند در واقع دنبال عشق نیستند بلکه به دنبال حس نخستین روزهای یک رابطه یا احساسی شورانگیز هستند. این جست‌و‌جو شبیه فرار از روابط عاطفی واقعی است.

       کلمه limerence در این جا استفاده شده که معادل فارسی آن با توضیحی شرح داده می‌شود. Limerence توسط فعل و انفعالات نورون‌های مغزی و ترشحات انتقال دهنده‌های عصبی (ترشح دوپامین همراه با ترشح اکسی‌توسین، آدرنالین، سروتونین و انواع مختلف اندورفین) اتفاق می‌افتد. اگر اینها را گفتیم برای آن است که بدانید این مکانیسم چه قدر شبیه فعل و انفعالات مغزی در اعتیاد به مواد مخدری چون کوکائین و هروئین است. این خیال‌بافی‌های عاشقانه توسط این فعل و انفعالات رقم می‌خورد. بنابراین آیا تعجبی دارد که این افراد همیشه خیال‌بافی زیادی راجع به اولین دیدار و شور ناشی از آن دارند؟

       چیزی که معتادان به عشق نمی‌توانند درک کنند این است که limerence یک روش انطباقی در رابطه عاشقانه نیست. در واقع وسیله‌ای است که باعث اتصال کوتاه‌مدت افراد به هم می‌شود و آنها را مدتی کنار هم نگه می‌دارد تا رابطه صمیمانه با شدت کمتر بسازند و صمیمت جای شور و شوق اولیه را بگیرد. یعنی اینکه شور و شوق اولیه ابتدا اتصال افراد را ممکن می‌کند سپس صمیمت جای آن را می‌گیرد. ممکن است در این مدت آشنایی اولیه متوجه شوند که اصلا مناسب هم نیستند و از یکدیگر جدا شوند.

       معتادان به عشق بر خلاف افراد سالم در عشق‌ورزی، از این مرحله بالاتر نمی‌روند و همیشه می‌خواهند همان شور و اتصال اولیه جنسی و عشقی را تجربه کنند. در واقع پس از آن مرحله، استرس‌ها و واقعیت‌های رابطه شروع می‌شود و فرد نیاز دارد با رابطه‌اش واقع‌گرایانه مواجه شود.

       در واقع این افراد به طور طبیعی از این مرحله استفاده می‌کنند تا از استرس و فشار واقعیت فرار کنند، مانند معتادان به الکل و مواد که برای احساس نکردن استرس‌ها و دشواری‌ها مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند. به شکلی یک تجربه «بی‌حسی». این بی‌حسی باعث می‌شود که افت‌و‌خیز زندگی را حس نکنند.

       متاسفانه همیشه تشخیص اعتیاد به عشق آسان نیست. حتی زمانی که آنها در جلسات روراست هستند که بی‌وقفه از یک رابطه به رابطه‌ای دیگر می‌روند و مدتی هست که روابط‌شان به این شکل است، آنها نمی توانند با این مواجه شوند که این شیوه رفتاری اعتیاد به عشق است.

       آنها هنگام مراجعه نمی‌گویند که اعتیاد به عشق دارند بلکه شما جملات خاصی از آنان می‌شنوید ولی لزوما اینها به معنای اعتیاد به عشق نیستند ولی می‌توانند نشانه باشند:
«تا به حال فردی خاص ندیده‌ام که عشق واقعی به من بدهد.»
«در قرارهای ملاقاتم مشکل دارم.»
شما متوجه انتظارات ناممکن آنها از همسرشان خواهید شد. انتظاراتی که بالقوه در هر کسی وجود ندارد.

محسن حافظی
روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: