کد خبر: ۱۲۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 05
محل کار بر سلامت تاثیر می‌گذارد. همچنین شواهد نشان می‌دهد به ویژه مشاغل استرس‌زا، بر میزان رضایت ما از زندگی نیز تاثیر دارند.»
شفا انلاین:کارکردن در شغلی با کار و مراجعه بالا که رئیس‌تان اختیارات کمی به شما می‌دهد، بسیار ناامیدکننده است و یک مطالعه تازه نشان می‌دهد، چنین فشار مداومی ممکن است حتی طول عمر شما را کوتاه‌تر کند. محققان دانشگاه ایندیانا آمریکا پی بردند افراد در مشاغل بسیار پراسترس همراه با کنترل کم بر کار خود، بیش از کارگرانی که کنترل بیشتری بر شغل خود دارند، در سنین کمتری جان خود را از دست می‌دهند.

   به گزارش شفا آنلاین:    به گفته این پژوهشگران، عکس این موضوع هم صحیح است؛ یعنی احتمال مرگ افرادی که در چنین مشاغلی، نظارت بیشتری بر شغل خود دارند تا ۳۴ درصد در طول مدت مطالعه کاهش یافته بود.

       اریک گونزالز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که محل کار بر سلامت تاثیر می‌گذارد. همچنین شواهد نشان می‌دهد به ویژه مشاغل استرس‌زا، بر میزان رضایت ما از زندگی نیز تاثیر دارند.»

       وی در ادامه می‌افزاید: «برای مثال، کارگرانی که کنترل کمی بر شغل پراسترس خود دارند احتمالاً بیش از کارگرانی که بر شغلشان کنترل دارند، دچار اضافه‌وزن می‌شوند. همچنین اختیار بالا می‌تواند مشاغل پردغدغه را سودمند سازد.»

       محققان در این مطالعه، حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند. سن تمامی این داوطلبان در سال ۲۰۰۴ بین ۶۳ تا ۶۷ سال بود. آنان پاسخ شرکت‌کنندگان درباره شغلشان را در سال ۲۰۰۴ بررسی کرده و سپس وضعیت سلامت آن‌ها را تا سال ۲۰۱۱ پیگیری کردند. نیمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه زن بودند.

       محققان میزان پایین کنترل در شغل‌ها را این‌گونه تعریف کردند: «عدم توانایی در تعیین اهداف خود، تصمیم‌گیری در مورد انجام وظایف و اولویت‌بندی کار. نمونه این گونه مشاغل شامل کارگران ساخت‌وساز، مکانیک اتومبیل یا دستیار پرستار است. مثال‌هایی از شغل‌ها با کنترل زیاد نیز شامل سرپرستان، هنرمندان و ناظران ساخت‌وساز است.»

       سپس آن‌ها نرخ مرگ‌ومیر را در میان شرکت‌کنندگان و شغلشان مقایسه کردند. به گفته گونزالز، داشتن کنترل کم بر یک شغل پراسترس با افزایش 4/15 درصدی احتمال مرگ در مقایسه با داشتن کنترل کم بر یک شغل کم استرس مرتبط بود.

       چندین دهه مطالعه سلامت نشان داده است که اضطراب می‌تواند در طول زمان، منجر به مشکلات جسمانی مانند فشار خون بالا و حتی مرگ شود.

       افراد به دنبال یافتن راه‌هایی برای غلبه بر استرس، درگیر رفتارهای ناسالمی مانند سیگار کشیدن، داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک و یا مصرف مواد غذایی مضر می‌شوند.

       کسب کنترل بیشتر بر کار می‌تواند موجب رهایی از استرس و حتی افزایش استرس «خوب» شود؛ که شخص را وادار به انجام سریع کار و توجه شدید به آن می‌کند و باعث احساس موفقیت و تسلط می‌شود.

       پژوهشگران می‌گویند، همان‌طور که ما به شرح شغل، فرهنگ همکاری در محیط کار، سلامت و رفاه کارکنان نگاه می‌کنیم، نمی‌توان نقش اساسی ادراک فردی را ندیده گرفت. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که کارفرمایان به کارگران اجازه دهند تا خود برنامه‌شان را تنظیم کنند.

       زمانی که مدیران به افراد اختیار بیشتری می‌دهند، به این معنا نیست که از اقتدار خود دست کشیده‌اند؛ بلکه کارگران کمتر احساس اضطراب می‌کنند و کار بهتر انجام می‌شود. سپید
منبع: Health Day

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: