کد خبر: ۱۲۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
افسردگی عامل بیش از 80 درصد از خودکشی‌ها در این کشور شناسایی شده است.
شفا آنلاین:  بیان زیان‌های وارده از افسردگی از دید اقتصادی به زبان بازاری‌ یک کلمه است: گریه‌آور. جامعه روانشناسان استرالیا اعلام کردند که افسردگی سالانه 6/12 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند وسبب از بین رفتن 6 میلیون ساعت کاری می‌شود.

    به گزارش شفا آنلاین:   اما بررسی افسردگی از دید زیان‌های انسانی فاجعه‌ای به مراتب عظیم‌تر است. طبق گزارش سازمان ملی آمار استرالیا، سال جاری نرخ خودکشی به بالاترین میزان خود طی 15 سال اخیر رسیده و از هر 100 هزار نفر جان 12 نفر را می‌گیرد. افسردگی عامل بیش از 80 درصد از خودکشی‌ها در این کشور شناسایی شده است. تعداد مرگ ناشی از خودکشی پس از گذراندن یک دوره افسردگی ازتعداد افرادی که بر اثر یکی از بیماری‌های دیابت، سرطان یا قلبی‌عروقی جان می‌سپارند بیشتر است. یک تحقیق گسترده و جامع که در سال 1998 انجام شده بود نشان می‌داد یک چهارم افراد پیش از 25 سالگی دچار حداقل یک دوره افسردگی شده‌اند. بدیهی است که از آن زمان تاکنون این نسبت افزایش داشته است.

       حال در نظر بگیرید اگر دارویی وجود داشت که می‌توانست به میزان قابل ملاحظه‌ای از احتمال وقوع افسردگی بکاهد چقدر عالی بود. خصوصا اگر این دارو در فروشگاه‌ها بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسید و از همه مهم‌تر، ارزان بود. این دارو وجود دارد و مصرف روزانه آن فقط 2 دلار هزینه ماهانه دارد: آسپرین.

       این داروکه برای همگان آشنا است، ازسال 1899 تولید می‌شود و به عنوان داروی ضددرد و رقیق کننده خون (خصوصا پس از حمله‌های قلبی و سکته مغزی) تجویز می‌شود. پس از تحقیقات گسترده‌ای که دانشمندان استرالیایی انجام داده‌اند چنین نتیجه‌گیری شده که آسپرین می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده و معلولیت‌زا نقشی کلیدی ایفا کند. تمامی تحقیقات زیر چتر یک پروژه تحقیقاتی واحد و با نام ASPREE انجام شده و تحقیقات پروفسور برک، استاد روانشناسی دانشگاه دایکین، فقط یکی از 15 پروژه تحقیقاتی در این ارتباط است.

       پروژه ASPREE با شرکت 16500 داوطلب استرالیایی با سن بیش از 70 سال انجام شده و عده‌ای هم داوطلب از ایالات متحده به این پروژه پیوسته‌اند. نتایج پالایش شده این تحقیقات تا سال 2018 منتشر خواهد شد. به گفته دکتر برک بهترین فایده این تحقیق آن است که فقط با یک دارو می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌های التهابی، از دیابت گرفته تا بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان و سرطان روده بزرگ و... پیشگیری کنیم. در سال 2010 منابع مالی این تحقیقات به مبلغ 50 میلیون دلار از سوی دو نهاد آمریکایی مرکزملی تحقیقات سالمندی و مرکز ملی تحقیقات بالینی ایالات متحده تامین شده وبزرگترین سرمایه‌گذاری آمریکا در امور تحقیقات علمی استرالیا به شمار می‌رود. پس از آن موسسات استرالیایی مختلفی نیز در این زمینه کمک مالی کرده‌اند.

       یکی از دلایل اصلی انجام این تحقیقات بروز مخالفت بین دو بدنه اصلی متولی امور پزشکی در ایالات متحده در سال 2000 بود، یعنی انجمن سلامت آمریکا AHA و سازمان غذا و داروی آمریکا FDA که بر سر مزایای مصرف روزانه یک قرص آسپرین با هم اختلاف‌نظر داشتند. پروفسور جان مک‌نیل رییس دپارتمان اپیدمیولوژی دانشگاه موناش مدیریت این پروژه را بر عهده دارد. او می‌گوید: «کمبود مواردی که در میان کهنسالان شاهد این مدعا باشند و کفه ترازو به نفع فواید مصرف روزانه آسپیرین سنگینی می‌کند، دلیل اصلی بروز این اختلاف‌نظر بوده است.»

       معمولا افراد با سن بیش از 70 سال داروهای مختلفی مصرف می‌کنند و هنگامی که دارویی را برای مصرف تمام عمر برای آنها تجویز می‌کنیم باید از اثرات جانبی آن کاملا آگاه باشیم ومطمئن باشیم که مزایای مصرف بر زیان‌های آن غلبه می‌کند.

       اصرار انجمن سلامت ایالات متحده بر مصرف روزانه آسپرین ریشه در نتیجه‌گیری شتابزده‌ای داشت که نشان داده بودند از بروز التهاب می‌کاهد. التهاب سیستمیک واکنش بدون علامت سیستم دفاعی بدن است. بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)، چاقی مفرط، دیابت، سرطان و بیماری‌های تخریبی سیستم عصبی از جمله مشکلاتی است که منشا التهابی دارند. مشاهده شد که افراد مبتلا به یکی از این بیماری‌ها گاهی مبتلا به افسردگی نیز هستند. بنابراین از این مشاهدات چنین نتیجه‌گیری شد که کاهش التهاب همراه با کاهش بیماری خواهد بود. عوامل محیطی دیگری نیز با افسردگی مرتبط هستند، مانند رژیم غذایی نامناسب، غیرفعال بودن، استعمال دخانیات، و کمبود ویتامین D. تمامی موارد یاد شده سبب بروز التهاب در بدن می‌شوند و بدین ترتیب همانطور که التهاب می‌تواند مولد افسردگی باشد، مولود آن نیز هست.

اثرات پیشگیرانه
       تحقیقات یاد شده همچنین روی اثرات پیشگیرانه مصرف آسپرین در ارتباط با افسردگی متمرکز شده است. اثبات تاثیر مثبت آسپرین در این زمینه می‌تواند انقلابی در پزشکی پیشگیری ایجاد کند، دارویی ارزان ودر دسترس برای جلوگیری از بروز افسردگی. تاثیر آسپیرین در ارتباط با سلامت روان بدین ترتیب به آسانی اندازه‌گیری می‌شود. در صورت مثبت بودن نتایج، بسیاری از افرادی که با افسردگی وارد آزمایش شده‌اند، در پایان دوره به حالت طبیعی خود بازگشته‌اند وتعداد موارد جدید ابتلا هم با کاهش همراه خواهد بود وبدین ترتیب با در نظر گرفتن تعداد بسیار زیاد داوطلبین نتایج به‌دست آمده بسیار قابل اطمینان محسوب می‌شود. مشکلی که وجود دارد شکننده شدن مویرگ‌ها و رگ‌های خونی با افزایش سن است. در افراد کهنسال آسپرین می‌تواند سبب خونریزی شود.

       حتی در صورت مثبت بودن نتایج این تحقیقات، ضرورت تجویز آسپرین به پزشکان ابلاغ نخواهد شد و باید اثرات درازمدت آن روی داوطلبین تا مدت طولانی پیگیری شود.سپید
منبع: سیدنی هرالد
برچسب ها: آسپرین ، افسردگی ، خودکشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: