کد خبر: ۱۲۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
یک مسئول در وزارت بهداشت:
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی داروخانه های طبیعی را موجب فراهم شدن زمینه اشتغالزایی برای داروسازان جوان خواند.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی> مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعتراض داروسازان و انجمن داروسازان به راه اندازی داروخانه های طبیعی در کشور ناشی از پیش داوری، گمانه زنی و نگاه تجاری آنان به این موضوع است.

به گزارش شفاآنلاین،محمود خدادوست روز دوشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی ' آشنایی با نظام سلامت در اسلام' در خصوص راه انداری داروخانه های گیاهی، تعداد گونه های گیاهان دارویی و صادرات محور بودن آن افزود: بر اساس اسناد بالادستی در بحث سیاست های ابلاغی سلامت، سند ملی گیاهان دارویی و قانون برنامه پنجم توسعه (بند ه ماده 34)، از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تسهیل دسترسی عموم مردم به استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و سنتی است.
وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی مبتنی بر دانش بومی کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل است از همین رو اقبال مردم نیز برای استفاده از این ظرفیت روز به روز درحال افزایش است.
خدادوست افزود: از سویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد با توجه به اقبال عمومی به این موضوع، خدمات ایمنی را در این خصوص در اختیار مردم بگذارد بنابراین تصمیم بر راه اندازی داروخانه های گیاهی گرفته شد.
وی یادآورشد: مسئولان فنی داروخانه های گیاهی نیز برای اینکه بتوانند مشاوره های فنی و تخصصی را به مردم ارائه دهند و فراورده های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی که در این مراکز عرضه می شوند از حداقل استانداردهای ایمن نیز برخوردار باشند، دارو ساز خواهند بود.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین راه اندازی داروخانه های طبیعی را موجب فراهم شدن زمینه اشتغالزایی برای داروسازان جوان خواند.
وی به اعتراض انجمن داروسازان در این خصوص اشاره کرد و گفت: با فعالیت این داروخانه ها و فرهنگ سازی لازم نه تنها از اقبال مردم به داروخانه های رایج کاسته نمی شود بلکه با افزایش میزان عرضه و مشارکت در این زمینه مشتریان داروخانه ها افزایش می یابد.

*** 2300 گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده بین 1800 تا 2300 گونه گیاه دارویی از هشت هزار گونه گیاهی در کشور موجود است و ایران 11 اقلیم از 13 تنوع اقلیمی را دارد.
وی یادآوری کرد: ظرفیت های بالقوه خوبی برای تولید، پرورش و کشت گیاهان دارویی و به خصوص گیاهان بومی وجود دارد و به طور طبیعی در سند ملی گیاهان دارویی به این موضوع پرداخته شده و وزارت جهاد کشاورزی تلاش های در این حوزه دارد.
این مسئول ادامه داد: استفاده از ظرفیت کشت گیاهان دارویی به خصوص گیاهان دارویی بومی می تواند در جهت اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر باشد.
خدادوست افزود: ستادی زیر نظر معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری با عنوان ستاد ' گیاهان دارویی، طب سنتی' تشکیل شده است که تسهیلاتی را به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پرورش و فراوری گیاهان دارویی اعطا می کند.
وی بیان کرد: متاسفانه بیشتر صادرات این بخش به صورت خام فروشی انجام می شود و این در حالی است که فرآوری این گیاهان با استفاده از صنایع تبدیلی، ارزش افزوده بالایی را به دنبال خواهد داشت.
این مسئول خاطرنشان کرد: جهت گیری و توجه وزارت جهاد کشاوری و ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی، ایجاد صنایع تبدیلی برای فراوری گیاهان دارویی است.
به گفته وی، متاسفانه بر اساس برآورد انجام شده طی سال های گذشته سالانه یک هزار تن گیاهان دارویی به صورت خام فروشی عرضه شده است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: