کد خبر: ۱۲۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
گاهی افراد به علت سکته مغزی جان خود را از دست می دهند اما گاهی نیز باید با معلولیت های ناشی از آن زندگی می کنند که شرایط برای آنان سخت تر می شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 370 هزار مرگ و میر در کشور رخ می دهد که 12 درصد آنها به خاطر سکته های مغزی است.

به گزارش شفا آنلاین، سیدمحمد هادی ایازی این مطلب را روز یکشنبه در آخرین سمینار آموزشی جشنواره مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت عنوان کرد.
وی افزود: گاهی افراد به علت سکته مغزی جان خود را از دست می دهند اما گاهی نیز باید با معلولیت های ناشی از آن زندگی می کنند که شرایط برای آنان سخت تر می شود.
وی تاکید کرد: غیر از پیشگیری از مرگ و میرها باید به کیفیت زندگی نیز توجه کنیم ؛ هر کدام از ما بنا به مسئولیت خود می توانیم نقش زیادی در تغییر سبک زندگی ایجاد کنیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به گزارش جمعیت در آخرین جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: در این گزارش اعلام شد که در سال 94، 370 هزار تن جان خود را از دست داده اند و یک میلیون و 570 هزار تن نیز تولد جدید داشتیم؛ به عبارت دیگر حدود یک میلیون و 200 هزار تن به جمعیت کشور در این سال افزوده شده است که غیر از توجه به افزایش جمعیت کشور باید به کیفیت این جمعیت نیز توجه داشته باشیم تا سالم باشند.
ایازی با اشاره به دیدار خود از بنیاد ژنتیک مشهد گفت: این بنیاد به 184 زن باردار قبل از هفته 19 بارداری ، مجوز سقط داده و از تولد فرزندان معلول جلوگیری کرده است که اگر این کار را انجام نمی داد باید یک آسایشگاه 184 نفره برای معلولان ایجاد می کردیم.
وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود ، سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد می شوند ؛ این مساله به آن معناست که سالانه باید یک آسایشگاه 30 هزار نفری ایجاد کنیم یا اینکه فرزندان معلول در خانواده ها رشد پیدا کنند در حالیکه می توان برای اینگونه مسائل، اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

**درگیری 150 هزارتن در سال در حوادث ناشی از سوختگی
معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود 150 هزار تن درک شور درگیر حوادث ناشی از حریق می شوند و به مراکز درمانی مراجعه می کنند؛ ضمن اینکه هر سال سه هزار ایرانی در اثر سوختگی، جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به فعالیت کمیته ملی پیشگیری از سوختگی در کشور خاطرنشان کرد: اگر اقداماتی در جهت کاهش سوختگی در کشور انجام شود در حقیقت هزینه های اقتصادی ناشی از آن نیز کاهش خواهد یافت چراکه هزینه های ناشی از سوختگی سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان، برآورد می شود.
وی به عنون مثال از اقدامات پیشگیرانه به عایق کشی سیم های برق در کارگاه های ساختمانی اشاره کرد که اگر این کار انجام شود می توان از سوختگی افراد بر اثر برخورد میلگرد با این سیم ها، جلوگیری کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه های ناشی از استفاده سموم در محصولات غذایی و تراریخته هم اشاره کرد و افزود: این هزینه ها قابل توجه است و باید مدیریت شود.

**وقوع 200 روز ناشی از آلودگی غبار در برخی استان
معاون وزیر بهداشت با اشاره به فصل های پاییز و زمستان گفت: پدیده وارونگی هوا در این فصل ها زیاد است و آلودگی هوا در کلانشهرها به وقوع می پیوندد.
ایازی تصریح کرد: در برخی استان های کشور سالانه ، 200 روز آلودگی با غبار داریم یعنی 50 درصد از ایام سال این استان ها آلوده است.
وی خاطرنشان کرد: بطورمثال فقط یک روز در اهواز، 17 هزار تن به خاطر آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه کردند.

**75 درصد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، خارج از این حوزه است
معاون وزیر بهداشت گفت: در مدیریت نظام سلامت، حداکثر 25 درصد از موضوعات این حوزه به نظام سلامت بازمی گردد و 75 درصد عوامل اجتماعی موثر بر آن ، خارج از حوزه سلامت قرار دارند بنابراین نظام سلامت کشور باید به فکر منشاء تاثیرگذار در خارج از این نظام نیز باشد.
ایازی افزود: بطور مثال مدیریت نظام سلامت نقشی در ایجاد حادثه ترافیکی ندارد بلکه خود فرد، مهندسی ترافیکی و ایمنی جاده ها و نقش نظارتی یعنی پلیس در آن نقش دارد و اگر این سه عامل به خوبی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند، تلفات رانندگی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی یادآور شد: البته طی یک دهه اخیر ، حدود 11 هزار و 500 مورد از تلفات ناشی از رانندگی کاهش یافته و از 28 هزار تن در سال به حدود 16 هزار و 500 تن ، کاهش یافته است .
وی اضافه کرد: البته آمار مصدومیت ها و مجروحیت های ناشی از حوادث رانندگی خیلی زیاد است و معلولیت های ناشی از آن ، هر ساله هزینه های زیادی به کشور تحمیل می کند.
معاون وزیر بهداشت یادآور شد: همه دستگاه های کشور باید به وظیفه خود در قبال سلامت مردم عمل کنند.
ایازی گفت: تاکنون 2 بار با امضای وزیر بهداشت با تمام دستگاه ها در خصوص وظیفه آنان در قبال مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، مکاتبه کرده ایم و نقش آنها را در این زمینه گوشزد کرده ایم.

**هزار روز طلایی در سلامت
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت مشارکت آحاد مردم و نیز مشارکت همه نهادها در ایفای نقش در حوزه مولفه های اجتماعی سلامت از جمله تغذیه گفت: «هزار روز طلایی در سلامت » از زمان انعقاد نطفه در مادر تا پایان 2 سالگی است که بهترین دوران رشد یک انسان به شمار می آید ؛ اما متاسفانه والدین کمی از این موضوع اطلاع دارند و سرمایه گذاری اندکی نیز در این زمینه انجام می شود.
ایازی خاطرنشان کرد: این در حالی است که 90 درصد رشد و نمو کودک در این هزار روز طلایی اتفاق می افتد و 10 درصد بقیه نیز تا سن هشت سالگی انجام می شود اما والدین اغلب بیشترین هزینه برای کودک را برای فرستادن او به دانشگاه متحمل می شوند.
وی خاطرنشان کرد: اگر هر دستگاهی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سازمان تبلیغات وظیفه خود را در مولفه های اجتماعی سلامت به درستی انجام دهند ، آنگاه میزان تلفات، مجروحیت ها و معلولیت ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

**خوراکی های 85 هزار مدرسه کنترل شد
معاون وزیر بهداشت گفت: با همکاری آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده بود که پنج قلم خوراکی آسیب رسان به سلامت از جمله سوسیس، کالباس، پفک، چیپس و نوشابه فروخته نشود که با کنترل 85 هزار مدرسه ، مشخص شد که 95 درصد مدارس این مساله را رعایت کرده اند.
ایازی افزود: ذائقه کودکان از سنین پایین شکل می گیرد ؛ جامعه سالم و افزایش سن امید به زندگی در گروی رعایت کردن همین اصول بهداشتی است.
گفتنی است، آخرین سمینار آموزشی جشنواره مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت از امروز ( 9 آبان) در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد و فردا (10 آبان) به کار خود پایان خواهد داد.
در این سمینار آموزشی نمایندگان 17 دستگاه کشور از جمله وزارت صنعت و معدن، وزارت راه و شهرسازی ، شهرداری ، وزارت نیرو و وزارت نفت حضور دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: