کد خبر: ۱۲۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
عادل فردوسی‌پور در یکی ازآیتم‌های برنامه نود دوشنبه شب، جامعه پزشکی را به دقت نظر بیشتر دعوت کرد
شفا آنلاین:او در یکی از آیتم‌های برنامه خود با اشاره به درگذشت مهدی خانبانی، روانپزشک باشگاه پرسپولیس، ضمن تسلیت این ضایعه ودرگذشت محمدرضا رستمی، خبرنگار حوزه فرهنگ گفت: «فکرمی‌کنم، یک کم باید دررسیدگی به بیماران دقت نظربیشتری صورت گیرد.» اودرآیتمی دیگرازبرنامه نود هم به مرگ عباس کیارستمی اشاره کرد وافزود:«باید به روند درمانی بیماران بیشتردقت کرد وچه خوب می‌شود اگررسیدگی‌ها به پرونده‌های پزشکی بهترباشد.» این صحبتها، باعث به راه افتادن موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شد.

    به گزارش شفا آنلاین:  به نقل از سپید  مثلا در کانال تلگرامی «پزشکان و قانون نوین» پزشکی که نامش ذکر نشده، خطاب به فردوسی‌پور نوشت: «برنامه سوم آبان جنابعالی هرگز از خاطرجامعه پزشکی پاک نخواهد شد. برنامه‌ای که به بهانه درگذشت یک خبرنگارعزیزاز جامعه پزشکی با لحنی ملایم وملتمسانه خواهش نمودید که بیشتردقت نمایند تا این عزیزان به سادگی از دست نروند. خوب شد سفارش نمودید وگرنه این جامعه وظیفه خود را فراموش نموده بودند که با نهیب جنابعالی از این پس بیشتر دقت خواهند نمود. از شما خواهشمندیم دربرنامه‌های بعدی این نصیحت را به تومورهای بزرگ خونریزی دهنده درمغز و جاده‌هایی که سبب به کما رفتن بعضی عزیزان می‌گردند و نیز به مغزی که ناگهان خونریزی می‌نماید نیز بیان کنید. چون ازآنجایی که شما مجری پرطرفداری هستید شاید به حرف جنابعالی گوش نموده وعزیزان به راحتی از دست نروند!» پزشک دیگری هم نوشته است: «من یک پزشکم که اکنون ایستاده‌ام میان میدانی که یک سویش وجدانم است وعلم پزشکی وسوگندی که برای تلاش در جهت نجات بیماران یاد کرده‌ام و متاسفانه درآن سو عادل فردوسی‌پورایستاده و مهرجویی وکسانی که چشم به دهان اینان دوخته‌اند تا قضاوت کنند آنچه من براساس تخصص و تجربه و وجدان انجام می‌دهم. آقای فردوسی‌پور عزیز، اگر بعد ازاین هم بازیگروخبرنگاری به من مراجعه کند بازهم من به قضاوتهای تلخ شما نمی‌اندیشم. به جای آنکه بنشینم وبگذارم بیمارم در اثرتومورمغزی جان بسپارد تهمت وتمسخرشما را به جان می‌خرم اما شب با وجدانی آسوده می‌خوابم.»

       یادداشت امید رضائى، فوق‌تخصص هماتولوژى وآنکولوژى در کانال تلگرامی خودش مفصل‌تر هم بود: «بعد از خستگى یک روز کارى نگاهى به تلگرام می‌اندازم: همکارانم درگروه علمى خون وسرطان ساعاتى که باید به استراحت وخانواده اختصاص یابد را صرف گفتگو درباره پیچیده‌ترین بیمارنشان می‌کنند تا بتوانند براى ایشان مناسب‌ترین رژیم شیمی درمانى ممکن را طراحى کنند، افرادی که هریک استاد هستند اما هنوز خود را از دانستن و مشورت بی‌نیازنمی‌دانند. به گروه‌ها و کانال‌هاى دیگر سرک می‌کشم،همگی پُراست از یک خبر: کنایه عادل فردوسی‌پوربابت فوت مرحوم رستمىِ خبرنگار به پزشکان!

       طنزِ تلخِ چخوف‌وارى در شو تلوزیونى نودِ سوم آبان رخ می‌دهد: عادل فردوسى‌پورنماینده‌اى از تحصیلکرده‌هاى همه‌چیزدانِ این روزهاى جامعه است که خود را محق می‌داند درباره مطلبى که نه علمش را دارد، نه تخصصش را ونه به‌طور دقیق می‌داند که چه اتفاقی افتاده است به صرفِ داشتنِ تریبونى اظهار نظرکند و خوشحال باشد که مرزى را به خیال خود درنوردیده است. برای او هر چیزى که نشانه‌اى ازمتمایز بودن باشد جذاب است، می‌خواهد اشاره‌اى به جایزه اصغر فرهادى در برنامه‌اى مربوط به فوتبال باشد یا متهم کردنِ یکى ازبهترین مراکزجراحى اعصاب ایران به کم کارى!

       به گروه علمى خون و سرطان نگاهى مى‌اندازم، هنوز دو سه نفرى ازهمکاران درباره بیمار مورد بحث نظرمی‌دهند وازلابه‌لاىِ مقالات علمى درنیمه شبِ تاریک درپىِ دریچه‌اى به سوى نورهستند.» عمده بحثها، در مورد دو موضوع صلاحیت برنامه «نود» برای ورود به حوزه‌های دیگر و نیز طعنه احتمالی فردوسی‌پور به جامعه پزشکی بود. در همین باره با رضا عباس‌زاده ازعوامل تهیه برنامه نود هم صحبت کردیم. عباس‌زاده  گفت: «وظیفه و رسالت رسانه حکم دادن و قضاوت کردن نیست. رسانه همیشه وظیفه دارد تا به سراغ سرنخ‌ها برود و اگر جای عملکردی منطبق با روش درست نبود، آن را تذکر دهد. مسئله رسانه نقد است نه قضاوت و صدور حکم که عده‌ای در مقابل آن موضع بگیرند.»

       او ادامه داد: «در طول این سال‌ها در برنامه نود واکنش‌های متفاوتی نسبت به این برنامه دیدم که مسئله تازه‌ای نیست. در فوتبال خیلی با این موضوع مواجهه هستیم. فردوسی‌پورهمیشه ازضرب‌المثل آیینه چون نقش تو بنمود راست، استفاده می‌کند و در تمام این سال‌ها برنامه نود به پشتوانه اعتماد مردم فعالیت می‌کند وسعی داریم با فشارهای همه جانبه‌ای که وجود دارد چهره درستی از افراد به مردم نشان دهیم. اگر کسی فکر می‌کند دچار اشتباه شدیم برای بهبود جایگاه خود در اجتماع اقدام کند، چون ما تصویر افکارعمومی را از افراد در برنامه نشان می‌دهیم.»

       عباس‌زاده بازهم تاکید می‌کند: «ظرفیت نقدپذیری ومواجهه با نقد مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد. چون رسانه‌ها قاضی نیستند و باید از نقدهایی که صورت می‌گیرد درس گرفته شود.» او درادامه تاکید داشت: «برنامه نود نیزمثل تمام برنامه‌های تلویزیونی سعی دارد تا سرنخ‌ها را نشان دهد و تنها به نقد بپردازد وممکن است گاهی نیز اشتباه کند، پزشکان نیزمانند تمام افراد جامعه باید نقدپذیر باشند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: