کد خبر: ۱۲۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 28
رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشوردرگفتگوباشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین: رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشورگفت:متأسفانه فقط یک سوم داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر تحت پوشش بیمه هستند با این حال آینده ی روشنی با تدوین سند ملی دمانس پیش رو است.
رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشوردرگفتگو با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر انجمن آلزایمر ایران با کمک وزارت بهداشت و کارشناسان خبره ی کشور جلساتی را طی چند ماه اخیر برگزار کرده و خوشبختانه در حال تدوین سند ملی دمانس هستیم.

وی گفت:  این سند که تدوین شود برنامه ی دمانس جزو برنامه هایی می شود که وزارت بهداشت در سطح کشور برایش رسماً  برنامه ریزی خواهد کرد و کم کم در سطح شبکه های بهداشتی قرار می گیرد.پس آنجا دیگر انتطار داریم غربالگری به موقع برای تشخیص این بیماری انجام شود و آموزش کسانی که در خدمات بهداشتی اولیه کار می کنند جزو اولویت ها خواهد بود.

حاجتی افزود: آخرین تأئیدیه ی داروهای بیماری آلزایمر که سازمان غذا و دارو در سال 2012 تأیید کرد، در کشور موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم .البته گاهی کمبود هایی در داروخانه ها به وجود می آید که موقتی بوده و برطرف می شود و مشکل حادی در این زمینه نداریم.


  وی تأکید کرد: باید آماده شویم برای درمانهای پیشرفته تر بعدی و آن درمان سیستم ایمنی است(ایمونوتراپی) که به صورت تزریقی می باشد و بخشی ازپاتولوژی را تخریب می کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشور گفت: در حال حاضر نسبت به این بیماری باید آگاهی روانپزشکان ، روان شناسان، نورولولوژیست ها،متخصصین طب سالمندی و.. افزایش یابد و حتی در کشورهای پیشرفته این آگاهی در سطح پزشکان عمومی و شبکه ی بهداشت گسترش یافته است.

 وی خاطر نشان کرد:یک بخش از داروهای بیماری آلزایمر تحت پوشش بیمه است اما بخش عمده ی آن تحت پوشه ی بیمه نمی باشد. 97 درصد بیماران آلزایمری در سیر بیماری دچار اختلالات رفتاری می شوند و دارو های آن از حوزه ی اعصاب و روان تجویز می شود که در بازار موجود است ولی داروهایی که مربوط به اختلالات شناختی رفتار است 4 نوع است که در بازار موجود است ولی یک سوم آن تحت پوشش بیمه است.

 وی عنوان کرد: در  شیوع دمانس مهمترین فاکتور سن جمعیت است .در برخی از نقاط دنیا مانند ژاپن به علت آماربالای جعیت سالمند شیوع آلزایمر بیشتر است . گفتنی است در 20 سال آینده آمار بیماران دمانس ما به علت افزایش آمار سالمندان بین 2 تا 4 برابر افزایش پیدا می کند و از الان باید زنگ خطر ها را برای 20 سال آینده بزنیم و آمادگی داشته باشیم.

 وی بیان کرد:انجمن آلزایمرهم که یک انجمن پیشرو است به کمک وزارت بهداشت در حال آمادگی و برنامه ریزی می باشد .این انجمن به واسطه ی کمک های مردمی یک ساختمان 4 طبقه در شهرک اکباتان ساخته که به واسطه ی آن ،خدماتش را 3الی 4 برابرافزایش می دهد.

وی در پایان گفت: در تمام دنیا انجمن های آلزایمرمهمترین نقش را در پیشگیری وآموزش بیماران و خانواده های شان که یک بخش خیلی مهم از بیماری است را به عهده دارند و امیدواریم با گسترش شعب استانی این انجمن بتوانیم در کنار وزارت بهداشت قدمی درجهت کمک به بیماران آلزایمری و خانواده های شان کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: