کد خبر: ۱۲۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
عضو انجمن پزشکان عمومی ایران بیان کرد: پزشکان عمومی می‌توانند هزینه و بار سلامت را در کشور کاهش دهند لذا انتخابات انجمن آنها بسیار حائز اهمیت است.

شفاآنلاین:مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به زمان برگزاری انتخابات انجمن پزشکان عمومی گفت: توانمندی پزشکان عمومی و قدرتمندی آنها سبب می‌شود در حوزه بهداشت پیشگیری و درمان وضعیت مطلوبی را داشته باشیم.

به گزارش شفاآنلاین،رضا لاری‌پور با اشاره به برگزاری انتخابات انجمن پزشکان عمومی،‌اظهار داشت: این انتخابات به احتمال زیاد اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود؛ البته باید توجه داشت که این انتخابات بزرگ‌ترین انتخابات انجمن‌های پزشکی به شمار رفته چرا که جمعیتی حدود 80 هزار نفر در انجمن پزشکان عمومی عضو هستند.

وی افزود: پزشکان عمومی مهمترین گروه پزشکی بوده که خدمات درمانی را در خط مقدم ارائه می‌کنند و در واقع خط اول نظام ارجاع را تشکیل می‌دهند لذا توانمندی پزشکان عمومی و قدرتمندی آنها سبب می‌شود در حوزه بهداشت پیشگیری و درمان وضعیت مطلوبی را داشته باشیم.

عضو انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد: پزشکان عمومی می‌توانند هزینه و بار سلامت را در کشور کاهش دهند لذا انتخابات انجمن آنها بسیار حائز اهمیت است و در سال‌های گذشته به رغم تلاش هیأت مدیره انجمن برای بازیابی پزشکان عمومی بازخورد مناسبی از جانب متولیان سلامت صورت نگرفته است. 

لاری‌پور بیان داشت:‌این انتخابات پزشکان عمومی قطعاً با حضور جمع کثیری از پزشکان برگزار می‌شود و نتایج مؤثری را به همراه خواهد داشت،‌البته پزشکان عمومی رسالت خاص خود را داشته و جایگاه آنها به عنوان کسانی که جامعه برای تربیت آنها هزینه کرده و نخبگانی که در کنکور حائز رتبه برتر آزمون شده‌اند، اهمیت دارد.

مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: در حال حاضر متأسفانه تعارض منافع بین رشته‌های مختلف پزشکی به وجود آمده و این مسئله هویت طب را دچار خدشه کرده است به طوریکه برخی رشته‌های تخصصی به دلیل تخصص‌گرایی بیش از حد وزارت بهداشت و جامعه به حوزه پزشکان عمومی ورود یافته‌اند و آن را در انحصار خودشان می‌بینند. 

لاری‌پور به ذکر مثالی پرداخت و گفت: اگر ختنه نوزاد درآمد داشت و تعرفه آن معادل جراحی بینی بود، احتمالاً علاوه بر پزشکان عمومی متولیان زیادی پیدا می‌کرد و این نشان می‌دهد عمل‌های ساده‌ای که توسط پزشکان عمومی انجام می‌گیرد، هم هزینه کمتری برای مردم دارد و هم نتایج بهتری را داشته است. 

عضو انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: همین پزشکان عمومی هستند که از نقاط محروم مرزی و صعب‌العبور در کشور به ارائه خدمت می‌پردازند و بدون چشم‌داشتی در مخاطرات خدمات درمانی ارائه می‌کنند حال جای این سؤال مطرح است که اگر پزشک عمومی به دلیل تحصیل رایگان به طرح فرستاده می‌شود با درآمد اندک که زیر خط فقر است غالباً مجبور به ارائه خدمت می‌شود، آیا در  جایی که خدمت می‌کند نباید سایر امکانات همچون امکاناتی که برای متخصصین وجود دارد لحاظ شود؟ 

لاری‌پور گفت: پزشکان عمومی در شهرهایی خدمت می‌کنند که گاهی زیرساخت اولیه شهرها وجود ندارد و حالا جای این سوال مطرح است که آیا متخصصین و پزشکان سایر رشته‌ها همه به طرح می‌روند؟ همچنین  آنقدر که مردم مناطق محروم قدر پزشکان را می‌دانند و از آنها قلباً قدردانی می‌کنند، هنوز دولت به این نتیجه نرسیده که باید قدردانی خود از پزشکان  عمومی را مضاعف کند. 

وی خاطر نشان کرد: وضعیت آموزش پزشکان عمومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورتی است که سال‌ها کوریکلوم آموزشی و برنامه درسی آنها تغییر نکرده و با توجه به اینکه در بحث‌های درسی حداقل‌های لازم برای آموزش ارائه می‌شود، لازم است دوره‌های اختصاصی برای توانمندسازی پزشکان عمومی برگزار شود و افرادی که عضو هیأت علمی انجمن پزشکان عمومی انتخاب می‌شوند با توجه به رشته‌های متفاوتی که دارند باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

عضو انجمن پزشکان عمومی ایران گفت:‌ افرادی که در انتخابات این انجمن پیروز می‌شوند باید برای ارتقاء و توانمندی پزشکان عمومی در برنامه‌های خود اقدامات لازم و اساسی را مدنظر قرار دهند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: