کد خبر: ۱۲۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
یک گروه کارشناسی مشاور سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دو شرکت که برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال واکسن می‌ساز‌ند، نمی‌توانند دوزهای کافی واکسن تولید کنند، بنابراین بسیاری از کشورها باید آماده دادن دوزهای پایین‌تر واکسن به کودکان باشند تا بتوان برای مدت بیشتر از ذخایر فعلی استفاده کرد.
  شفا آنلاین: درحالی‌که فلج اطفال در آستانه ریشه‌کنی جهانی است، سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد برنامه واکسیناسیونش با نام «طرح عمل جهانی واکسن» از استفاده از واکسن دهانی معمول فلج اطفال (OPV) که حاوی مقدار اندک ویروس زنده ضعیف شده است و خطر ایجاد بیماری ناشی از واکسن را دارد، به استفاده از واکسن تزریقی حاوی ویروس غیرفعال (IPV) تغییر دهد.

    به گزارش شفا آنلاین،   عفونت‌های ناشی از ویروس واکسن در موارد نادری رخ می‌دهد. ویروس‌های زنده ضعیف شده موجود در OPV درون روده تکثیر می‌شوند و می‌توانند از طریق آب آلوده به مواد مدفوعی به دیگران انتقال یابند و کودکان واکسینه نشده را به خطر بیندازند. البته فلج ناشی از ویروس واکسن رویداد نادری است و فقط هنگامی میلیون‌ها دوز OPV مورداستفاده قرار می‌گیرند، مواردی از این عارضه مشاهده می‌شود.

       «گروه کارشناسان مشاوره راهبردی» (SAGE)، یک گروه کارشناسی مستقل که به سازمان جهانی بهداشت مشاوره می‌دهد و هر سال دو بار جلسه دارد، می‌گوید: «کمبود شدید واکسن غیرفعال ‌شده به معنای آن است که بسیاری از کشورها باید از دوزهای کمتر واکسن از طریق تزریق داخل پوستی به جای تزریق داخل عضلانی استفاده کنند تا هر دوز واکسن را بتوان برای دو تزریق به کار برد.»

       این برای دومین بار در طول چند ماه گذشته است که مقامات کاهش دوز یک واکسن برای حل مشکل کمبود آن توصیه می‌شود. همین گروه در ماه ژوئن طرحی را برای استفاده طولانی‌تر از ذخایر محدود واکسن تب زرد با استفاده از یک‌پنجم دوز معمول آن پیشنهاد کرد، چراکه شیوع تب زرد در آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو باعث مصرف شدن ذخایر موجود این واکسن شده است.

مشکل کمبود واکسن تزریقی
       یان آبرامسونِ، رئیس SAGE، در یک گردهمایی خبری گفت: «در حال حاضر فقط دو تولیدکننده این واکسن وجود دارد و آن‌ها در تولید این واکسن و به دست آوردن مواد خام کافی ویروس دچار مشکلاتی هستند.»

       آبرامسون گفت:‌«هر بار که می‌شنویم که کاهش بیشتری در میزان تولیدی که می‌توان پیش‌بینی کرد، رخ داده است، مجبور هستیم سازگاری بیشتری با این وضعیت ایجاد کنیم. امید من این است که بتوان این مشکلات را تا سال ۲۰۱۸ حل کرد اما واضح است که نمی‌توانیم دراین‌باره قول قطعی دهیم. این موضوع تحت کنترل ما نیست.»

       آبرامسون گفت علاوه بر کمبود واکسن IPV، مشکلاتی در کارزارهای ایمن‌سازی در نقاط صعب‌العبور ماندن شمال نیجریه وجود دارد.

       به گفته او چندین کشور در میانه جایگزینی OPV با IPV هستند، دچار کمبود واکسن تزریقی هستند، اما کمبود واکسن در حدی نیست که راهبرد کاهش تعداد تزریق‌ها را الزامی کند. او به هند اشاره کرد که توانسته است با موفقیت با تزریق داخل پوستی واکسن دوز مصرفی برای هر بار واکسیناسیون را به نصف برساند.

قول‌های تولیدکنندگان
       دو تولیدکننده واکسن فلج اطفال شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی پاستور و انستیتوی سرم، بزرگ‌ترین سازنده واکسن در آسیا هستند.

       سخنگوی شرکت سانوفی پاستور دراین‌باره گفت: «این شرکت در مسیر عمل کردن به تعهداتش به‌عنوان بخشی از طرح تحویل واکسن در سال‌های ۲۰۱۶- ۲۰۱۷ است و باید بتواند دوزهای بیشتری را تا سال ۲۰۱۸ تولید کند.» انستیتوی سرم هند هنوز دراین‌باره اظهارنظری نکرده است.

       سونا باری، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تولید واکسن حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از میزان تقاضا بود و به‌این‌ترتیب ۵۰ کشور بدون ذخایر کافی واکسن باقی می‌مانند. او گفت که صرفه‌جویی اقتصادی برنامه فلج اطفال این سازمان از سال ۱۹۸۸ تا هنگامی‌که این بیماری ریشه‌کن شود ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

دو برنامه جایگزینی
       این توصیه‌ها برای حل کمبود واکسن IPV هنگامی صورت می‌گیرد که یک برنامه گسترده بی‌سابقه جهانی برای جایگزینی واکسن خوراکی فلج اطفال سه‌ظرفیتی (حاوی ویروس‌های ضعیف شده نوع یک، دو و سه) به گونه دو ظرفیتی (حاوی ویروس‌های ضعیف شده نوع یک و سه) هم از سال گذشته در حال انجام است. این توصیه با توجه به این واقعیت است که ویروس وحشی فلج اطفال نوع ۲ ریشه‌کن شده و اغلب موارد عفونت ناشی از ویروس واکسن هم مربوط به نوع ضعیف شده همین سویه ویروس بوده است. در برنامه دوم، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است در طول مرحله جایگزینی کودکان دست‌کم یک دوز IPV دریافت کنند و چندین کشور IPV را به برنامه ایمن‌سازی‌شان وارد کرده‌اند و درنتیجه میزان تقاضا برای این واکسن افزایش یافته و به کمبود واکسن منجر شده است.سپید
منبع: Reuters


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: