کد خبر: ۱۰۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>رئیس موسسه سرم سازی رازی با اعلام نیاز 100 میلیارد تومانی برای تولید سری جدید واکسن فلج اطفال گفت: اگر نتوانیم واکسن فلج اطفال تزریقی را تولید کنیم از لیست 10 تولید کننده جهان حذف می شویم.
به گزارش شفا آنلاین،حمید کهرام رئیس موسسه سرم سازی رازی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها دو الی سه کشور به تولید انبوه واکسن فلج اطفال تزریقی طبق اعلام سازمان بهداشت دست یافته اند و باید تا  سال 2018 همه 10 کشور تولید کننده فلج اطفال به تولید انبوه نوع تزریقی این واکسن حیاتی دست یابند، افزود: طبق این ابلاغ در صورتی که هر یک از این کشورها نتوانند تا موعد مقرر این مهم را عملیاتی کنند از لیست تولید کنندگان جهانی واکسن فلج اطفال حذف می شوند.

به گفته وی از سوی دیگر دستیابی به چنین خط تولیدی، اعتبار 100 میلیارد تومانی را می طلبد که موسسه رازی قادر به تامین آن نیست.

 کهرام تصریح کرد: باید در زمینه تامین اعتبار اقتصاد مقاومتی به طور جدی به کمک آید در غیر این صورت حذف ایران از این لیست ده تایی در عرصه جهانی دور از انتظار نبوده و این موضوع حتی از نظر سابقه علمی ایران در تولید واکسن های حیاتی ، زیبنده نظام سلامت کشورمان نیست. 

دست یابی موسسه سرم سازی رازی به تکنولوژی تهیه واکسن فلج اطفال تزریقی 
کهرام  تاکید کرد: موسسه سرم سازی رازی در حالی با بحران و مشکل تامین هزینه لازم برای تولید انبوه نوع تزریقی واکسن فلج اطفال دست و پنجه نرم می کند که دانش و تکنولوژی تهیه آن در دست است و تا 2 ماه آینده نیز مراحل تضمین کیفیت آن به پایان می رسد ، واکسنی که بر عکس نوع خوراکی خود حاوی ویروس های کشته شده فلج اطفال است و دیگر نیازی نیست که یک بسته خوراکی این واکسن برای  چندین و چند کودک استفاده شود که اینگونه احتمال سرایت برخی بیماریها و عفونت های شایع در کودکان  تقریبا به صفر می رسد.

وی افزود: در حال حاضر ایران به واسطه مجاورت با کشورهای پر خطر و مبتلا به فلج اطفال نظیر پاکستان ، عراق و سوریه ، در معرض خطر ابتلا به ویروس فلج اطفال قرار دارد و این درحالی است که هم اکنون به واسطه تولیدات داخلی واکسن فلج اطفال تقریبا 15 سالی است که این بیماری در کشورمان ریشه کن شده و حذف ایران از چرخه تولیدات جهانی این واکسن حیاتی یعنی تهدیدی جدی برای بازگشت و شیوع فلج اطفال به کشور و تحمیل هزینه های سنگین درمانی بر نظام سلامت کشور.

عاقبت تولید واکسن فلج اطفال به کجا می رسد؟
رئییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی در ادامه با اشاره به اینکه در صورت حذف کشورمان از لیست تولید کنندگان جهانی واکسن فلج اطفال چه اعتباری برای واردات نوع تزریقی این واکسن است، اظهار داشت: این تنها بخش کوچکی از این نگرانی هاست از سوی دیگر نیز در حال حاضر هزینه واردات این واکسن 2 دلار است و شاید تا 10 سال آینده با کاهش 20 الی 30 سنتی مواجه شود ولی آیا کشورهای تولید کننده که به زور نیاز داخلی خود را پوشش می دهند حاضر به صاردات این محصول استراتژیک به ایران آن هم به اندازه نیاز ایران هستند؟ در غیر این صورت کشورمان برای تامین این واکسن باید در آینده با چه کشورهایی وارد مذاکره شود، چه تضمینی برای عدم  افزایش قیمت واردات این واکسن به واسطه نیاز مبرم ایران توسط تولید کنندگان واکسن تزریقی فلج اطفال است؟
 
وی گفت: تنها چاره این است که این موضوع به واسطه اقتصاد مقاومتی و روی کار آمدن سایر نهاد ها و بخش خصوصی آن هم برای سرمایه گذاری حل شود زیرا مشکلی از نظر دانش فنی نیست فقط امکانات تولید انبوه در دست نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: