کد خبر: ۱۲۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت> اینکه عمل جراحی تعویض مفصل لگن یا ران که برای شما انجام شده، تا چه اندازه‌ای موفق خواهد بود، فقط به مهارت جراح وابسته نیست بلکه سرنوشت مفصل مصنوعی تا حد زیادی وابسته به مراقبت‌های مناسب بعد از جراحی است.
 به گزارش شفا آنلاین،مهم‌ترین این مراقبت‌ها عبارتند از:
        درد: تا چند هفته بعد از جراحی، بیمار در شب یا در هنگام فعالیت ممکن است قدری ناراحت بوده و در محل جراحی درد داشته باشد که این حالت به‌تدریج از بین می‌رود. وی معمولا باید بتواند بعد از سه تا شش هفته از جراحی فعالیت‌های سبک روزانه خود را در خانه انجام دهد.

آنتی‌بیوتیک: ممکن است بعد از عمل جراحی داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی برای بیمار تجویز شود تا مدتی از آنها در منزل استفاده کند.

        عفونت: احتمال عفونت در هر عمل جراحی تعویض مفصل ران وجود دارد. باید مراقب بروز این علائم بود و در صورت مشاهده، آنها را سریعا به پزشک معالج اطلاع داد. علائم عفونت احتمال در ناحیه مفصل مصنوعی عبارتند از :
• تب بالا
•لرز تکان دهنده
• ادامه ترشح از محل زخم بعد از گذشت یک هفته از عمل جراحی
• شروع مجدد ترشحات از زخم جراحی بعد از اینکه مدتی این ترشحات قطع شده بود.
• ترشح کدر یا زردرنگ از محل جراحی
• قرمزی و تورم در اطراف جای محل زخم جراحی
• درد در موقع فعالیت و حتی استراحت در محل جراحی

        لخته شدن خون: بعد از جراحی برای جلوگیری از لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی، جوراب‌های واریس برای هر دو پای بیمار استفاده می‌شود. هدف از استفاده این جوراب‌ها این است که وریدهای ساق تحت فشار قرار گیرند تا احتمال تشکیل شدن لخته در آنها کم شود. این جوراب‌ها باید چند هفته تا چند ماه به توسط بیمار پوشیده شوند. مدت استفاده از آنها را با پزشک خود هماهنگ کنید.

       برای جلوگیری از لخته شدن خون در ساق‌ها، همچنین داروهایی به بیمار داده می‌شود که ممکن است تزریقی یا خوراکی باشند. این داروها تا مدت زمانی که پزشک مشخص کرده، باید مصرف شوند. با تمام این اوصاف باز احتمال تشکیل لخته به صفر نمی‌رسد و وجود دارد. وقوع علائم زیر ممکن است به علت تشکیل لخته در عروق اندام تحتانی باشد و با دیدن آنها باید بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کرد:
• درد در پشت ساق
• قرمزی در پشت ساق
• تورم پا یا ساق یا ران

وجود علائم زیر ممکن است نشانه این باشد که لخته به ریه رسیده است. در این موارد بیمار باید فورا به پزشک مراجعه کند:
• تنگی نفس ناگهانی
• درد قفسه سینه به‌خصوص اگر با تنفس شدیدتر شود.

طرز درست نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل ران
       انجام حرکات مفصل ران بعد از جراحی بسیار مهم هستند. بیمار باید بداند که چه حرکاتی برای مفصل مصنوعی مضر هستند. مهم‌ترین ضرر حرکات نامناسب در مفصل ران مصنوعی وارد شدن فشار بیش از حد به آن و دررفتگی مفصل است.

       ◙ ‌دررفتگی مفصل مصنوعی ران از مشکلات جدی بعد از جراحی است و بیمار باید هر مراقبتی را انجام دهد تا این اتفاق نیفتد. دررفتگی مفصل مصنوعی ران وقتی ایجاد می‌شود که مفصل در وضعیت ناجوری قرار گیرد. مهم‌ترین وضعیت‌هایی که می‌توانند موجب دررفتگی مفصل شوند خم شدن زیاد ران و نزدیک شدن بیش از حد آن به ران دیگر و چرخش داخلی آن است. بنابراین بعد از جراحی باید به نکات زیر دقت کرد تا حرکات ناجوری در مفصل انجام نشود. دقت کنید که توصیه‌های زیر ممکن است برحسب شرایط بیمار و نوع عمل جراحی او تغییر کند. این تغییرات را با پزشک جراح خود هماهنگ کنید.

       ◙ تقریبا همه بیماران بعد از جراحی می‌توانند بنشینند مگر اینکه پزشک اجاره آن را نداده باشد. در صورتی که پزشک اجازه نشستن را بعد از جراحی داده، بیمار می‌تواند تا حدود یک هفته در منزل از تخت استفاده کند ولی باید هر روز به‌تدریج میزان نشستن خود را بیشتر کند. بعد از حدود یک هفته معمولا نیازی به تخت نیست و بیمار می‌تواند در تمام طول روز روی صندلی بنشیند. وقتی بیمار در حالت نشسته قرار گرفته و پاها آویزان هستند ممکن است ورم کنند. برای پیشگیری از این حالت باید حتما از جوراب واریس استفاده کنید.

       ◙ بیمار در هنگام نشستن باید دقت کند که مفصل ران خود را از نود درجه یعنی زاویه قائمه بیشتر خم نکند. منظور زاویه‌ای است که بین تنه و ران تشکیل می‌شود. خم کردن ران بیش از این میزان احتمال دررفتگی مفصل را بیشتر می‌کند.
مهرداد منصوری
ارتوپد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: