کد خبر: ۱۲۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت>در مواقعی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند و دچار رفلاکس می‌شود، باید چه کرد؟ برای پاسخ به این سوال با دو موضوع مواجه می‌شویم.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید یکی اینکه کودکی که شیر مادر می خورد و رفلاکس فیزیولوژیک دارد یعنی کودکی که طبق اظهارات مادرش بعداز شیرخوردن، مقداری شیر از دهانش خارج می‌شود اما وزن آن مناسب بوده و خوب می‎خوابد و رشد طبیعی داشته و مشکلی ندارد. (رفلاکس فیزیولوژیک) حال مادر باید چه کند؟ شیر دادن تداوم داشته و تغذیه مادر باید شامل تمام گروه‌های غذایی باشد اما برای اینکه تعداد رفلاکس‌ها کاهش پیدا کند، توصیه‌هایی به مادر می‌شود. این مادران باید در هر نوبت شیردهی طبق یک پوزیشین شیردهی که مخصوص شیردهی است، عمل کند. مادر باید بداند، هنگام شیردهی چگونه کودک را در آغوش گرفته و شیر بدهد.

 زیاد شیر دادن به نوزاد هم جزو مواردی است که به رفلاکس معده کمک می‌کند. مادرها باید همواره مراقب باشند، تا کودکشان چاق نشود و چنانچه آنها دچار یبوست شدند، با پزشک مشورت کنند. بنابراین دارو و سونوگرافی نیازی نیست. نوزاد باید تاشش ماه از شیر مادر تغذیه کند، بعداز شش ماه مشکل رفلاکس خودبه خود برطرف می‌شود. متاسفانه بسیاری از مادرها که مراجعه می‌کنند، سونوگرافی در دست وارد می‌شوند. به این مادران رژیم خاصی داده شده است.

درحالیکه نیازی به این تغییرات نیست. رفلاکس معده مشکل شایعی است که به مرور رفع می‌شود. لذا نیازمندی به دارو و اقدام درمانی بی معنی است. همین که مادر قانع شود، رفلاکس یک امر شایع و طبیعی است، کافی بوده و این مادر بعداز هربار رفلاکس کودک، به پزشک مراجعه نمی‌کند. حدود 50 درصد از کودکان مشکل رفلاکس دارند. از آنجاکه برنامه ترویج شیر مادر را داریم، تلاش می‌کنیم، تا با کاهش عوامل دلسردکننده نظیر رفلاکس، مادران را تشویق کنیم تا با شیر خود فرزندشان را تغذیه کنند. وجود عواملی نظیر همین رفلاکس ممکن است، به قطع جریان تغذیه با شیر مادر بینجامد. از طرف دیگر مادر باید الگوی تغذیه مناسبی داشته باشد، چراکه برای تهیه شیر از ارگان‌های بدن خود مایه می‌گذارد، از سویی دیگر، مادری که تغذیه خوب ندارد، شیر مناسبی برای کودک نخواهد داشت و بنابراین کودک ضعیف می‌شود. یعنی دو نفر ضرر می‌کنند؛ مادر و کودک.
غلامرضا خاتمی
فوق تخصص گوارش اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: