کد خبر: ۱۲۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت> دوران نوزادی و کودکی مهم‌ترین دورانی است که می‌تواند، سلامت بزرگسالی را رقم بزند. با توجه به شرایط ویژه کودک و سیستم دفاعی ضعیفش، نمی‌توان نقش نفوذ میکروب‌ها، ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا را نادیده گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  با پیدایش این عوامل بیماری‌زا بدن کودک ضعیف شده و او را از پا می‌اندازد. از این رو دانشمندان به فکر افتادند، تا با ابداع روشی بر نفوذ موجودات موذی همچون میکروب غلبه کنند. واکسن‌ها این راه و روش بودند که فرد را در برابر بیماری توانمند می‌کردند.

اما به هرحال بیماری در کودکان فقط به میکروب‌ها و بیماری‌های عفونی منتهی نمی‌شود. بیماری‌های ژنتیکی که کودک با آن متولد می‌شود، آمار زیادی از کودکان را دربرگرفته است. داروها و درمان‌ها روز به روز پیشرفت می‌کند. تجهیزات زیادی در نحوه تشخیص بیماری‌ها دخیل‌اند. میثم شریف زاده، متخصص کودکان و فلوشیپ ICUی کودکان در گفت‌وگو با سپید درخصوص نقش تجهیزات ICU و تشخیص بیماری‌ها توضیح می‌دهد. وی می‌گوید: « آموزش دوره ICU کودکان از سال 1392 در مرکز طبی کودکان آغاز شد. در سال 93 اولین فارغ‌التحصیلان این رشته را داشتیم.

در سال بعد از آن این روند ادامه پیدا کرد و بر تعداد فارغ‌التحصیلان افزوده شد. مرکزطبی کودکان دو ICU جنرال دارد که به زودی یک ICU جنرال دیگر هم اضافه می شود و در مجموع 32 تخت ICU خواهیم داشت. اما به علاوه تخت‌های ICU قلب و (جراحی قلب باز) و نوزادان در مجموع تعداد تخت‌های ICU کودکان به 70 تخت برسد.» شریف‌زاده می‌گوید: «شایع‌ترین مشکلی که در ICU با آن مواجه می شویم، با والدین کودکان در رابطه است. چراکه در طب اطفال با موجودات معصومی سروکار داریم که توان به زبان آوردن درد را ندارند. بنابراین متوجه کاستی‌های این رشته نمی‌شوند. اما والدین آنها فرزندی دارند که در بسیاری مواقع بیماری‌اش ناشناخته است. لذا در بسیاری مواقع تشخیص قطعی بیماری هم با سختی روبرو است. با این اوصاف دو استرس اصلی برای والدین ایجاد می‌شود، یکی اینکه کودک بیمار است و نمی‌داند بیماری‌اش چیست و دیگر اینکه آیا اگر بیماری فرزند آنها در ایران درمانی ندارد، در خارج از کشور هم اینگونه است؟ این دو چالش اصلی در رابطه با والدین است. اما چالش اصلی در مورد بیمار اینگونه است: ICU رشته‌ای است که در آن تکنولوژی حرف اول را می‌زند. اگر ICU داشته باشیم، اما وسایل مانیتورینگ و تجهیزات درمانی پیچیده را دارا نباشیم، عملا دستمان بسته است. با توجه به اینکه این رشته هم در ایران و هم در سطح دنیا جدید است و شاید 30 تا 40 سال از قدمت رشته ICU مدرن بیشتر نمی‌گذرد، همچنان کاستی‌هایی تکنولوژیک زیادی هم در زمینه تشخیصی و هم در حوزه درمانی وجود دارد. اکثر کودکانی که کار آنها به ICU می‌کشد، افرادی هستند که در سایر مراکز درمانی بررسی‌های تشخیصی شده و مراقبت‌های درمانی صورت گرفته است، اما چون نتیجه‌ای حاصل نشده به مراکز مادر مانند بیمارستان مرکز طبی، مفید، بهرامی و بیمارستان علی‌اصغر یا بیمارستان‌های بزرگ در شهرهای شیراز و مشهد و اصفهان و تبریز ارجاع داده می‌شوند.آی‌سی‌یوهای مادر نیاز دارند که به لحاظ امکانات تشخیصی و درمانی به روز باشند.

 یکی از کمبودهای ما در این راستا همین است.» وی می‌گوید‌: «زمانی که تکنولوژی مدرن را وارد ICU کنیم، باید خودمان نیز این تکنولوژی را یاد بگیریم و برای اینکه این تکنولوژی را یاد بگیریم باید از مراکز دیگر بازدید کنیم. درواقع بدون تکنولوژی‌های مدرن در بخش ICU نباید انتظار درمان قطعی و خوب داشته باشیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که پتانسیل در هر ICU این مراکز متفاوت است و در این مورد ناهمگونی وجود دارد. از وزارت بهداشت درخواست دارم تا این ناهمگونی را یکسان سازد. تا لااقل ICUهای ما در کشور همسان شود و بعداز آن همگی باهم در حیطه تکنولوژی و تشخیص و درمان ارتقا پیدا کنند. البته علم استفاده از تجهیزات هم باید هم راستا با آن ارتقا پیدا کند. نیروی انسانی در حیطه پرستاری ICU به روز است. در حیطه پزشکی ICU در کشور نیز خوب هستیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: